چندی پیش در یک خبر اشاره کردیم که سازمان فناوری اطلاعات کشور در حال کار بر روی پروژهی عظیم جویشگر بومی (جستجوگر ایرانی) است. در همین راستا خسرو سلجوقی، یکی از مسئولان این سازمان اعلام کرده است که فراهم کردن خدمات مکان محور (گوگل مپ ایرانی) نیز به عنوان یکی از زیر مجموعههای پروژه مادر جویشگر بومی در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین از اعلام فراخوان و شناسایی دو شرکت تولیدکننده محتوای دیجیتالی برای اجرا و توسعه زیرساختهای پروژه خدمات مکان محور (گوگل مپ بومی) به عنوان زیرپروژه جویشگر بومی خبر داد. سلجوقی گفت:
این طرح یکی از زیرپروژه های جویشگر بومی است که امکان تولید خدمات برمبنای داده های تصویری و نقشه را فراهم می کند. هم اکنون دو شرکت بخش خصوصی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و به صورت داوطلب در حال اجرای این طرح هستند که در صورت اتمام آن، امکان ارائه خدمات تصویری نقشه بر مبنای محتوای بومی برای کاربران فراهم می شود.
به نقل از این مقام مسئول، یکی از اهداف اجرای پروژه مذکور به 10 برابر رساندن تولید محتوای داخلی با رویکرد تجارت دیجیتال و همچنین مشارکت حداکثری بخش خصوص در راستای اقتصاد مقاومتی است. آمار و ارقام نشان دهنده آن است که در سالهای اخیر نزدیک به ۸۳ درصد اطلاعات به سمت دادههای ویدئویی در حرکت است و با توسعه همزمان گوشی های هوشمند و اینترنت پرسرعت تلفن همراه، یک فایل ویدیویی به سرعت در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.
سلجوقی با بیان اینکه به تدریج دادههای متنی و نوشتاری در حال کاهش است، گفت:
باید زمینه های توسعه ویدئو و تصویر بر بستر شبکه فراهم شود. برهمین اساس یکی از این پروژه ها می تواند تولید اطلاعات مکان محور باشد. باید رفتار استفاده از محتوای رایا فضا (فضای مجازی) در کشور تغییر یابد. متاسفانه هم اکنون به دلیل نبود فرهنگ استفاده از اطلاعات و داده های مفید در کشور، شاهد انتشار و جابجایی حجم عظیمی از اطلاعات غیرمفید، بی اساس و شایعه در شبکه های اجتماعی هستیم.
سلجوقی که به عنوان مجری پروژه تولید محتوا در جهت اقتصاد مقاومتی شناخته میشود، با تأکید بر آن که در راستای فرهنگ سازی و تولید محتوای مفید، محتوای داخلی تا پایان سال دو برابر و همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه نیز 10 برابر خواهد شد اعلام کرد که در این نهضت، مردم باید هم تولیدکننده و هم مصرف کننده محتوا باشند و دولت به عنوان ایجاد زیربنا، نقش خود را ایفا کند. وی با اشاره به ۸۰ پروژه ای که از این بابت دریافت شده است، خاطرنشان کرد:
یکی از این پروژه ها طرح جویشگر بومی است که در ایجاد ارزش افزوده در حوزه محتوا و استفاده حداکثری از توان داخلی و کسب درآمد برای بخش خصوصی بسیار مفید خواهد بود. با پیشبرد این پروژه دیگر نیازی نیست گوگل از مشخصات مکانها و نشانیهای مختلف کشورمان مطلع شود. این اطلاعات باید به صورت بومی تولید شود و خود مصرف کنندگان، این محتوا را تولید و مدیریت کنند.
از زمان تولد وب ۲ واژه هایی مانند «کرات فاندینگ» و « کرات سورسینگ» وارد فضای کسب و کار شد که این اصطلاحات برای تامین جمعی سرمایه و جمع سپاری سرمایه ها به کار گرفته می شد. به این معنی که در دنیای تولید محتوا، تنها یک نفر نباید سرمایه گذاری کند و علاقه مندان به تولید محتوا نیز می توانند به روشهای مختلف در این زمینه حضور داشته باشند.