ایالت میشیگان یکی از اولین ایالتهای آمریکا است که اجازهي تردد خودروهای بدون راننده را صادر کرده است. به این ترتیب اتومبیلهای خودرانی که نیاز به حضور راننده در صندلی جلوی خودرو ندارند میتوانند در جادههای عمومی تردد کنند.
روز جمعه، فرماندارد میشیگان «ریک اسنیدر» سندی را امضا کرد که به شرکتها اجازه میدهد شبکهای از اتومبیلهای خودران خود را به خیابانها بیاورند.
این سند قانون سال 2013 را خنثی میکند، قانونی که طبق آن اتومبیلهای خودران باید رانندهای پشتیبان میداشتند. قانون جدید به شرکتهای تکنولوژیک اجازه میدهد که تکنولوژی خودروهای خودران را در حالت ایدهآل آن به آزمایش بگذراند. کمپانی «فورد» قول داده است تا سال 2021 خودروهای بدون سرنشینی تولید کند که مجهز به هیچ گونه پدال یا فرمانی نیستند. «جنرال موتورز» نیز با شرکت «لیفت» وارد همکاری شده است تا در 5 سال آینده تاکسیهای خودرانی را وارد خیابانها کنند.
«برایان واکر اسمیت» از پژوهشگران حوزهی قانونگذاری در دانشگاه حقوق کالیفرنیای جنوبی که در حال تحقیق در مورد اتومبیلهای خودران است میگوید
«تا جایی که میتوان از صحبتها و چهارچوبهای بحث تشخیص داد، اتفاقی که در جریان است اجرای قانونی خاص برای اجازه دادن به شرکتهایی خاص برای انجام کارهایی خاص است.»
تا امروز پنج ایالت از جمله کالیفرنیا، نوادا، تنسی، فلوریدا و میشیگان – و ناحیهی کلمبیا قانونهایی جهت کنترل اتومبیلهای خودران به اجرا گذاشتهاند. همانطور که حدس زدهاید این قانونها کاملاً شبیه به هم نیستند. این 50 ایالت آمریکا بیشتر شبیه 50 آزمایشگاه مختلف برای اتومبیلهای خودران هستند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. قوانین هر ایالت با همکاری تعدادی وکیل، ماموران دولتی، افراد آکادمیک و البته کمپانیهای بزرگ آن ایالت تعیین میشود.
پس تعجبی ندارد که دیترویت میخواهد مانع استفادهي «سیلیکون ولی» از نام «Motor City» شود. «کیرک استودل» مدیر دپارتمان حمل و نقل میشیگان میگوید «حقیقت این است که 75 درصد شرکتهای فعال در زمینهي اتومبیلهای خودران در حال فعالیت در جنوب شرقی میشیگان هستند.» چنین قانونی به این شرکتها اجاره خواهد داد تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
آیندهي چهل تکهی اتومبیلهای خودران
گرچه این قوانین بسیار آیندهنگرانه هستند اما همه از شنیدن آنها هیجانزده نشدهاند. «دیوید استریکاند» عضو شورای ائتلافی «خیابانهای امنتر» و نمایندهی شرکتهای فورد، گوگل، لیفت، اوبر و ولوو در بیانیهای گفت
«ایالتها در تامین امنیت جادهها نقشی کلیدی دارند، مدیریت کارهایی همچون صدور گواهینامه و ثبتنامها بر عهدهي ایالتها است، اما دولت مرکزی نیز باید چهارچوب ملی برای چنین چیزهایی را تعیین کند تا از چندگانگی قانونگذاری در این زمینه در ایالتهای مختلف جلوگیری شود.»
در واقع «سازمان ملی مدیریت ایمنی بزرگراهها» مدل قانونی خاصی را برای قانونگذاری در زمینهي اتومبیلهای خودران وضع کرده است، مدلی که قرار است به ایالتها کمک کند تا قوانین یکسانی در این زمینه داشته باشند. صنعت اتومبیلهای خودران نیز چنین قوانین همدستی را دوست دارد، چون ایدهي ساخت 50 مدل متفاوت از اتومبیلهای خودران که هرکدام با قوانین یکی از ایالتها همخوانی داشته باشند شبیه یک کابوس است.
حتی همین امروز نیز میتوانید مشکلات این نحوه از قانونگذاری غیر همدست را ببینید: وقتی که یکی از نمونههای آزمایشی اتومبیلهای خودران «آئودی» در ژانویهي 2015 در حال خارج شدن از کالیفرنیا و ورود به نوادا بود، مهندسان این خودرو مجبور شدند که خودرو را در ایستگاه مرزی متوقف کنند تا پلاک ماشین عوض شود و پلاک مخصوص نوادا روی آن چسبانده شود. این اتفاق که در این مرحله به عنوان دردسری کوچک به شمار میآید میتواند در هنگام استفادهی عمومی از این تکنولوژی به کابوسی بزرگ تبدیل شود.
اما «اسمیت» از محققان حوزهي اتومبیلهای خودران میگوید قوانین چندگانه در ایالتهای مختلف میتوانند خوبیهایی نیز داشته باشند.
«در چنین وضعیتی شانس بیشتری برای آزمایش و تجربه و استفاده از روشهای مختلف برای هدایت اتومبیلهای خودران وجود دارد، هنوز راه حلی ایدهآل برای این قانونگذاری پیدا نشده است اما ایالتها در حال همکاری در این زمینه هستند.»
میشیگان با وضع قوانینی جدید به شرکتهای اتومبیلهای خودران کمک میکند. پنسیلوانیا در حال کار روی وضع قوانینی جدید برای اتومبیلهای خودران است، قوانینی که شاید فقط به خاطر اوبر در حال وضع شدن هستند، شرکتی که در حال آزمایش اتومبیلهای خودران خود در پیتزبورگ است. بقیهی ایالتهایی که میخواهند وارد چنین قانونگذاریهایی شوند میتوانند در ابتدا با مشاهدهی ایالتهایی که این کار را انجام دادهاند خود را آمادهي ورود به این بحث کنند.
حواستان باشد
اما فعلاً باید به این نکته توجه کنیم که احتمالاً این قوانین جدید در میشیگان دچار تغییرات و بهبودهایی شوند. «اسمیت» میگوید که این قانون نقاط گنگی نیز دارد و در جاهای مختلفی استفادههای نابهجایی از کلمههای «اپراتور»، «عملیات» و «راننده» شده است. درست است که کلمات نمیتوانند در دنیای واقعی تاثیری بگذارند ولی همین کلمات هستند که در دادگاه برای قضاوت یک پرونده مورد بررسی قرار میگیرند و اگر اتفاق ناخواسته و اشتباهی رخ دهد چه کسی مقصر است. (قسمتی از این قانون به این نکته اشاره میکند که شرکت کنترل کنندهي خودرو در صورت بروز تصادفهایی که اتومبیل خودران در آن مقصر است باید پاسخگو باشد ولی فقط وقتی چنین شرایطی برقرار است که این خودرو یکی از اعضای شبکهای از اتومیبلهای خودران سفارشی باشد.)
همچنین واضح نیست که آیا شرکتهایی که خودشان اتومبیلها را تولید نمیکنند اجازهي استفاده از خودروهای خود در این ایالت را دارند یا نه. در ماه سپتامبر، پروژهی اتومبیلهای خودران گوگل در نامهای به کمیتهی ارتباطات و تکنولوژی ایالت میشیگان پرسید که آیا اتومبیلهای خودران گوگل اجازهي تردد در این ایالت را دارند یا نه. سند نهایی ایالت میشیگان مشخص کرده است که کمپانیهای تکنولوژی اجازهي تردد برای اتومبیلهای خودران خود در ایالت میشیگان را دارند ولی چنین اجازهای فقط به این شرط است که این شرکتها با کمپانی سازندهی اتومبیلها در تعامل باشند. کمپانیای مانند گوگل برای همخوانی با چنین قانونی مجبور است که با یکی از کمپانیهای تولید اتومبیلهای خودران همکاری کند، اتومبیلهای خودران مورد تایید ایالت را بخرد و یا خودروهای خود را تولید کند که با استانداردهای ایالتی همخوانی داشته باشند.
با این حال حداقل خود ایالت میشیگان بر این باور است که قانون وضع شده به اندازهي کافی از شرکتهای مجری اتومبیلهای خودران حمایت میکند. «استودل» میگوید
«ایالت میشیگان به اندازهی کافی برای هر کسی که قصد انجام تجارت در این ایالت را دارد آزاد است، ما از هر کمپانیای که قصد ورود به این ایالت و انجام عملیات در جادههای ما را داشته باشد حمایت میکنیم، بیایید و به ما نشان دهید چه چیزهایی در چنته دارید.»
نظر شما در مورد اتومبیلهای خودران چیست؟