مدت زیادی است که صحبت از واردات و مونتاژ پژو 2008 میشود اما هنوز خبری از این خودروی فرانسوی نیست. بعضی منابع اعلام کرده بودند که این خودرو دی ماه 1395 وارد بازار خواهد شد ولی این چنین نبود. حالا هم ظاهرا پیش فروش این خودرو قرار است از اردیبهشت شروع شود.
به هر حال این خودرو دیر یا زود وارد بازار خواهد شد و مهمترین رقیب آن هم رنو کپچر خواهد بود. هر دو خودرو فرانسوی هستند و در دستهی شاسی بلندهای کوچک جای میگیرند. در واقع هنگام رانندگی با این خودروها نه احساس رانندگی با یک خودروی شاسی بلند را دارید و نه یک خودروی هاچبک!
در حالی که رنو تلاش زیادی کرده است تا ظاهر کپچر را به یک خودروی شاسی بلند نزدیک کند، اما ظاهرا موفق نبوده است! رنو کپچر و پژو 2008 از نظر ارتفاع بسیار به هم نزدیک هستند و تنها 10 میلیمتر اختلاف دارند (رنو کپچر بلندتر است)، اما عرض بیشتر رنو باعث میشود که این خودرو کوتاهتر به نظر برسد. به هر حال انتخاب هر خودرویی از روی ظاهر بستگی به سلیقه هر شخص دارد و در این مورد نمیتوان گفت که یکی از این دو خودرو بر دیگری برتری دارد.
در مورد فضای داخلی این خودروها برتری با کپچر است. فرمان پژو کوچکتر از حد معمول است و چندان استاندارد و راحت به نظر نمیرسد. همچنین در مورد کنترلهایی که در جلوی ماشین قرار دارند باید گفت که دسترسی به این کنترلها در پژو کار راحتی برای راننده نخواهد بود! در تصویر فوق ارتفاع پایین کنترل و قرار گرفتن آنها در جلوی دنده را مشاهده میکنید(سمت چپ رنو کپچر و پژو 2008 در تصویر سمت راست).
همچنین کپچر امکانات زیادی در اختیار سرنشینان میگذارد که از این بین، تنها کروز کنترل از امکانات پژو 2008 هم محسوب میشود و از نظر امکانات سرنشینان پژو 2008 به هیچ وجه به کپچر برتری ندارد. البته پس از مونتاژ این ماشین توسط ایران خودرو شاید این اختلاف بیشتر هم بشود!
هر دو خودرو توانی برابر با 120 اسب بخار تولید میکنند. رنو با موتور توربو شارژر 1.2 لیتری و پژو با موتور 1.6 لیتری. توان تولیدی توسط موتور هر دو خودرو نسبت به حجم موتور مناسب است اما در این مورد هم رنو اقتصادیتر عمل کرده است. هر دو خودرو چهار سیلندر هستند. پژو از دنده اتوماتیک چهار سرعته و رنو از دنده اتوماتیک شش سرعته دو کلاچه بهره میبرند.
در مورد کیفیت رانندگی هم باید گفت که اگرچه کپچر به فضای کمتری برای دور زدن احتیاج دارد اما دور زدن و عبور کردن از پیچها با پژو 2008 هم بسیار نرم صورت میگیرد. به علاوه رانندگی با پژو 2008 بسیار نزدیک به رانندگی با یک خودروی شاسی بلند است. در طرف دیگر اگرچه رنو کپچر بسیار نرم به حرکت در میآید و در جاده به خوبی عمل میکند، اما رانندگی با این ماشین تجربهای نیست که خاطرتان بماند و برای دوستانتان تعریف کنید!
در مورد امنیت هم این دو خودرو تقریبا امتیازات یکسانی را کسب کردهاند. پژو 2008 از نظر امتیاز امنیت خودرو از طرف موسسه EURO NCAP، در بخش امنیت بزرگسالان امتیاز 88، امنیت کودک امتیاز 77، امنیت عابر پیاده امتیاز 72 و امتیاز 70 هم در بخش امکانات مربوط به امنیت (مانند سیستمهای هشدار) را دریافت کرده است. رنو کپچر هم در بخش امنیت بزرگسالان امتیاز 88، امنیت کودک امتیاز 79، امنیت عابر پیاده امتیاز 61 و در بخش امکانات مربوط به امنیت هم امتیاز 81 را دریافت کرده است.
اما آخرین موردی که به آن میپردازیم قیمت است. پژو 2008 به گفته مسئولین ایران خودرو قیمتی بین 75 تا 90 میلیون تومان خواهد داشت در حالی که کپچر در حدود 117 میلیون تومان قیمت دارد. البته شاید پژو 2008 پس از مونتاژ تغییراتی داشته باشد و بعضی از امکانات به آن افزوده شوند و یا کم شوند و قیمت آن هم تغییراتی داشته باشند اما اطلاعاتی که در این مطلب درباره این خودرو داده شد بر اساس گفتههای مسئولین ایران خودرو بود و امیدواریم پس از عرضهی خودرو شاهد افزایش قیمت و یا کم شدن آپشنهای این خودرو نباشیم.
ممنون. اطلاعات کاملی بود بعضی سایت ها درست ننوشتن …