در حال حاضربخش بزرگی از بازار خودرو در اختیار خودروهای کراساور است و هر روز تعداد بیشتری از خودروسازان به ساخت این گونه خودروها روی میآورند.
یکی از این خودروسازها که به تازگی به ساخت مدلهای کراساوور مشغول شده است، سیتروئن است. مدل C5 ایرکراس از سیتروئن در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد و قرار است به زودی در چین عرضه بشود و در سال 2018 هم به اروپا راه پیدا خواهد کرد. C5 ایرکراس از نظر ابعاد از C3 بزرگتر خواهد بود و فضای کافی برای چهار سرنشین را به راحتی مهیا خواهد کرد. این مدل هم مانند پژو 3008، واکسهال گرندلند ایکس و DS 7، بر اساس معماری EMP2 ساخته خواهد شد. این مدل بر اساس زبان طراحی جدید سیتروئن برای خودروهایش ساحته شده است و خودروساز فرانسوی تمام تلاشش را کرده است تا خودرویی در کلاس جهانی بسازد تا بتواند با مدلهایی مانند کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی رقابت کند.
در جلوی این خودرو از دو سری چراغ مختلف استفاده شده است که یکی در بالا و مخصوص حرکت در روز است و یک چراغ دیگر در پایین که هر دویشان LED هستند. در مورد ظاهر خودرو باید گفت که اگرچه C5 ایرکراس ظاهر زیبایی دارد، اما شاهد یک طراحی انقلابی در آن نیستیم و بسیاری از بخشهای این خودرو و سبک طراحی را در سایر کراساوورها هم میتوانیم بیابیم.
در داخل، سیتروئن تمام تلاش خود را کرده است تا این مدل را به خودروهای روز دنیا و مطرح در بازار جهانی نزدیک کند. یک صفحه نمایش 12.3 اینچی روبروی راننده و در پشت فرمان قرار دارد که وظیفهی نمایش اطلاعات خودرو مانند سرعت را بر عهده دارد و یک صفحه نمایش 8 اینچی هم برای استفاده از سیستم هدایت و کارهای معمول دیگر برای این خودرو در نظر گرفته شده است. سیتروئن برای امنیت سرنشینان سنگ تمام گذاشته است و یک پکیج امنیتی تقریبا کامل شامل سیستم ترمز خودکار، هشدار خارج شدن از لاین و سایر سیستمهای امنیتی دنیا مانند هشدار نقطه کور را برای این خودرو ارائه کرده است.
این خودرو به یک موتور 4 سیلندر مجهز است که قدرتی بین 165 تا 200 اسب بخار تولید میکند اما به زودی مدل دیگری از این خودرو معرفی خواهد شد که با پیشرانهی هیبریدیاش میتواند قدرتی در حدود 300 اسب بخار تولید کند.
سیتروئن، در واقع اگر بخواهیم بهتر بگوییم، گروه خودروسازی PSA که مالک سیتروئن و پژو است، از خودروسازانی است که خیلی دیر به بازار کراساوورها روی آورد و شاید این همه امکاناتی که در این خودرو گنجانده شده است، به این خاطر است که سیتروئن میخواهد در ابتدای ورودش به دنیای کراساوورها، یک شروع طوفانی داشته باشد!
احتمال زیادی وجود دارد که پس از چین و اروپا، C5 را در ایران هم ببینیم.