در کنفرانس بیلد 2017، مایکروسافت قدرت عملکرد چند پلتفرمی دات نت فریمورک (NET Framework.) خود را بیش از پیش به رخ کشید. این شرکت در کنفرانس خود نشان داد که چگونه میتوان با استفاده از یک رایانه ویندوزی و به راحتی برنامههای اندروید، آی او اس و ویندوز را تنها از طریق یک پایه کد مشترک، تولید کرد.
اما مایکروسافت تنها به این نکته اکتفا نکرده است. در حالی که پایه کد دات نت فریمورک 2.0 اجازه به اشتراک گذاری کدها را به برنامهها میدهد، کتابخانه XAML اصلی که برای ساخت رابطهای کاربری استفاده میشود، تاکنون از قابلیت چند پلتفرمی بیبهره بود. بنابراین برای برطرف کردن این نقیصه، مایکروسافت XAML استاندارد 1.0 را نیز معرفی کرد که یک زبان نشانه گذاری واحد و یکپارچه برای عناصر رابط کاربری بوده و در سیستم عاملهای ویندوز، آی او اس و اندروید قابل استفاده میباشد.
به عبارت سادهتر، مایکروسافت در حال حاضر دارای یک کتابخانه کد اشتراکی است که به توسعه دهندگان اجازه میدهد به راحتی و با کمترین مشکل، برنامهها را برای هر سه سیستم عامل مذکور با یک رابط کاربری مشابه طراحی نمایند. این مسئله مطمئناً میتواند برای همه مفید باشد، صرف نظر از اینکه کدام سیستم عامل را بر بقیه ترجیح میدهند.
علاوه بر این، مایکروسافت یک قابلیت جدید را نیز معرفی کرده که به واسطه آن میتوان برنامههای آی او اس را با استفاده از یک ابزار جدید به نام Xamarin Live Player به طور مستقیم در یک رایانه ویندوزی توسعه داد. این برنامه در واقع یک اپلیکیشن آی او اس است که توسعه دهندگان قادر خواهند بود آن را با ویژوال استودیو جفت کنند، در حالی که کماکان میتوانند ازمزایای اشکال زدایی یا دیباگینگ ویژوال استودیو استفاده کنند. توسعه دهندگان همچنین قادر به استفاده از ابزار ویرایش زنده ویژوال استودیو در مراحل توسعه برنامههای آی او اس خواهند بود.