همه ساله موسسه نیوزو (Newzoo) که در زمینه تحلیل بازار بازیهای کامپیوتری فعالیت می کند لیستی از کشورهایی که بیشترین هزینه در زمینه خرید این دست از بازیها انجام میدهند را منتشر میکند. با اینکه این لیست مربوط به بازیهای کنسولی است، اما به شرکتهایی مثل مایکروسافت این ایده را میدهد که بیشترین تمرکز خود را بر کدام بازارها داشته باشند. لیست کامل مربوط به 100 کشور که مردم آن بیشترین هزینه برای خرید بازیهای کامپیوتری را داشتهاند را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
اطلاعات این لیست از تحقیقات مربوط بازار مشتریان، دادههای خرید، گزارشات فصلی کمپانیها و آمار و ارقام مربوط به این صنعت به دست آمده است و این احتمال وجود دارد که در برخی بازارها دارای خطا باشد. مبلغ نهایی از درآمد جهانی شرکتهای بازی سازی به دست آمده و ارتباطی به فروش محصولات سخت افزاری، معاملات داخلی، مالیات و عوارض ندارد و تنها به خرید بازیها مربوط میشود.
همانطور که انتظار میرفت چین و آمریکا در صدر این لیست قرار دارند اما جایگاه کشورهای فرانسه، اسپانیا و ایتالیا واقعا جالب است. با نگاهی به رتبههای بالاتر لیست میتوانیم نتیجه بگیریم که برزیل و هند دو بازاری هستند که رشد سریعی را در زمینه خرید بازیهای کامپیوتری دارند. در نهایت به نظر میرسد کشورهایی که جمعیت زیاد و سرانه درآمد بالایی دارند رتبههای بالای این لیست را اشغال کردهاند.
یکی دیگر از نکات جالب این لیست حضور ایران در رتبه 24ام است، البته رقم فروش کلی هزار و ششصد میلیارد تومانی که برای کشور ما پیش بینی شده دور از واقعیت به نظر می رسد!