بااینکه artificial intelligence یا هوش مصنوعی دهههاست که وجود دارد، اما در این سالهای اخیر رایجتر و متداولتر شده است. هوش مصنوعی حوزهای از علوم رایانهای است که هدف آن ایجاد ماشینهایی است که مانند انسانها رفتار میکنند. این هدف اغلب شامل استفاده از تکنولوژیهای شناختی میشود که درواقع برای بالا بردن هوش انسانی در این ماشینها بر روی توانایی درک، دلیل، یادگیری و داشتن تعاملی شبه انسانی کار میشود.
اما مانند چیزهای دیگر، هرچه علاقه و توجه به یک موضوع بیشتر باشد، اطلاعات و شایعات غلط بیشتری هم در پس آن به وجود میآید. بسیاری از آیندهی هوش مصنوعی و پتانسیل آن برای تحت کنترل گرفتن امور واهمه دارند اما در حقیقت تکنولوژی هوش مصنوعی ایجادشده تا تکمیلکنندهی هوش ما باشد و همچنین به ما کمک کنند که اطلاعات و دیتایمان را بهتر متوجه شده و با راندمان بالاتری کار کنیم. کمپانیهایی مانند IBM پیشقراول این عصر جدید همکاری انسان و ماشین با یکدیگر بوده و هرروز شمار بیشتری از سازمانها و کمپانیها شروع به استفاده و اتخاذ هوش مصنوعی برای تغییر کسبوکار و تحقق اهدافشان میکنند.
در این مطلب ما قصد داریم به رایجترین باورهای غلط در مورد این تکنولوژی بپردازیم، پس با دیجیرو همراه باشید.
باور غلط شماره 1: هوش مصنوعی فقط یک اصطلاح فانتزی برای رباتهاستیک تصور غلط رایج به AI این است که فقط یک اصطلاح پیچیدهتر برای رباتیک است. وقتی مردم به هوش مصنوعی فکر میکنند ممکن است به رباتی که میتواند راه برود، حرف بزند و دیگر حرکات شبه انسانی انجام دهد فکر کنند. این تصور غلط بوده و رباتها و AI کاملاً دو مفهوم متفاوت هستند.
رباتها ماشینهای قابلبرنامهریزیای هستند که میتوانند کاری را بهصورت مستقل یا نیمهمستقل انجام دهند اما هوش مصنوعی از الگوریتمهایی در برنامههای کامپیوتری استفاده میکند که کارهایی که به هوش انسانی احتیاج دارند را انجام دهد؛ پس به AI بهمنزلهی یک مغز نگاه کنید.
این 2 تکنولوژی بسیار باهم متفاوت هستند اما همپوشانیهایی هم در میانشان وجود دارد، مثلاً روباتهایی که توسط برنامههای هوش مصنوعی کنترل میشوند.
باور غلط شماره 2: هوش مصنوعی خودکفاست
با قویتر شدن تحقیقات درزمینهی هوش مصنوعی و گسترش تواناییهای این برنامهها، مردم ممکن است فکر کنند که برنامههای AI این قابلیت را دارند که به خودی خود به وجود آمده و اجرا شوند؛ اما درواقع یک سری کارها درزمینهی هوش مصنوعی همچنان به کمک و تأثیر انسان احتیاج دارد.
بعضی از فرآیندهایی که شامل AI میشوند خودکفا هستند تا تجربهی کاربری را بهبود ببخشند، مثلاً پیشنهادهای اتوماتیک و شخصی سازی شده در سرویسهای موسیقی؛ اما وقتی نوبت به چیزهایی مانند گرفتن تصمیمات مهم درزمینهٔی سلامتی و پزشکی میشود، هنوز هم به دخالت و حضور انسان احتیاج است. بااینکه بعضیها ممکن است نگران خودکفایی AI باشند، اما طبق گفتهی معاون ارشد کمپانی IBM، هوش مصنوعی همچنان برای تصمیمگیری به دخالت و قدرت انسان احتیاج دارد و طبق نقلقولی از او: تصمیمات حیاتی به قضاوت، اخلاقیات و بصیرت انسانی احتیاج دارند و AI نمیتواند این مسئله را تغییر دهد.
باور غلط شماره 3: هوش مصنوعی جایگزین شغلهای انسانی خواهد شد
بهطور مشابه بسیاری از مردم از این هراس دارند که AI نهایتاً شغلهای انسانها را از دستشان ربوده و موجب بیکاری افراد شود؛ اما چیزی که ما اغلب اوقات از قلم میاندازیم این است که هوش مصنوعی طراحی شده تا با انسانها کار کند، نه بهجای آنها.
این اولین تکنولوژیای نیست که ترس از دست دادن شغل را در دل انسانها انداخته؛ تکنولوژیهایی مانند بارکد اسکنر یا دستگاههای خودپرداز هم وقتی اولین بار معرفی شدند همین ترس را به جان انسانها انداختند اما در عوض آنها صنایع مربوطهشان را بهبود بخشیده و حتی انواع جدیدی از شغلها را ایجاد کردند.
پس نهایتاً، هوش مصنوعی یک سری از دستهبندیهای فعلی شغلی را تغییر خواهد داد، اما در عوض به ایجاد یک سری شغلهای کاملاً جدید کمک میکند. در آینده، انسانها و ماشینها شانهبهشانهی هم کار خواهند کرد و این به ما کمک میکند که تمرکز بیشتری بر خلاقانه حل کردن مسائل و مشکلات داشته باشیم درحالیکه برای عملکرد جستوجویی و پردازش بر ماشینها تکیه میکنیم. این موضوع به ما کمک میکند که تصمیماتی آگاهانهتر و بیتعصبتر بگیریم.
باور غلط شماره 4: فقط کمپانیهای تکنولوژیکی بزرگ از هوش مصنوعی استفاده میکنند
از آنجایی که تکنولوژی پشت هوش مصنوعی خیلی علمی و پیچیده است؛ ممکن است فکر کنیم که AI فقط برای سازمانها و کمپانیهای خیلی پیشرفته بهصرفه است؛ اما در حقیقت، AI در بسیاری از جنبههای زندگی ما حضور دارد. بااینکه معمولاً کمپانیهای بزرگ کسانی هستند که این تکنولوژی را کاوش میکنند اما معمولاً بدون اینکه حتی در جریان باشیم از AI در زندگی روتین و روزانهمان استفاده میکنیم.
ما اسمارت فونها و دستیاران خانگیای داریم که از AI برای جمعآوری اطلاعات و پاسخ به سؤالات و درخواستهایی مثل “هوا الآن چطور است؟” استفاده میکنند و اگر تا به حال هشدار تقلب و کلاهبرداری از بانک یا کارت اعتباریتان دریافت کردهاید، این AI است که این سری فعالیتها را زیر نظر داشته و اطلاعات به دست میدهد.
باور غلط شماره 5: هوش مصنوعی قرار است کنترل دنیا را به دست بگیرد
بگذارید یک مسئله را روشن کنیم، قرار نیست هیچ مافوق AI ایی وجود داشته باشد که کنترل بشریت را هم به دست بگیرد. هر تکنولوژی مربوط به هوش مصنوعیای بسیاری محتاطانه و با در نظر گرفتن انسانها ایجاد میشود. وقتی درک صحیحی از هوش مصنوعی و انگیزهای که در پس آن وجود دارد داشته باشیم، این موضوع برایمان روشن میشود که پذیرفتن این تکنولوژی خلاقانه به نفع جامعهی انسانی خواهد بود.
رشد AI باعث ایجاد مدلهای کسبوکاری جدید و مهارتهای جدید در نیروی کاری میشود و همچنین به سیاستگذاران جدید، کسبوکارها و جوامع جدید نیاز پیدا میکند که با یکدیگر همکاری کرده و مطمئن شوند که این سیستمهای تکنولوژیکی بهخوبی مدیریت میشوند.
مهمتر از همه چیز، این تغییر در جامعهی ما نیازمند کار و همکاری و گفتوگو است تا زمینهساز اعتماد به هوش مصنوعی باشد و مردم حق این را دارند که چنین تکنولوژیای را زیر سؤال ببرند، مخصوصاً اگر مستقیماً روی کار و صنعتشان تأثیر بگذارد. خیلی مهم است که متخصصین AI وقت گذاشته و به این سؤالها پاسخ بدهند و اتفاقاً قرار است همکاریای بین گوگل، فیسبوک، آمازون و آیبیام هم صرفاً در جهت این امر صورت بگیرد.
پتانسیل هوش مصنوعی فوقالعاده است. این تکنولوژی قدرت این را دارد که بهطور مثبت بر چیزهایی مانند تحقیقات مربوط به سرطان، سلامت روان، تغییر آبوهوا و حتی خیلی کارهای ساده و پیشپاافتادهی زندگی روزانهمان تأثیر بگذارد. در حال حاضر خیلی مهمتر از همیشه است که درکمان از AI را بالاتر برده تا بتوانیم از مزایای آن در جهت ساختن آیندهای بهتر بهره ببریم.
در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم ویدیویی اختصاصی دیجی رو در مورد هوش مصنوعی را تماشا کنید
همچنین میتوانید در کانال یوتیوب دیجی رو نیز این ویدیو را مشاهده کنید