اگر اهل پیگیری اخبار صنعت خودرو باشید، حتماً با نام تسلا (Tesla) آشنا هستید؛ شرکتی که توانسته به واسطه تولید خودروهای الکتریکی و خودران در چند سال گذشته به تیتر اول خبرگزاریهای مرتبط با این صنعت تبدیل شود. کامیون برقی تسلا سمی (Tesla Semi) یکی از جدیدترین تولیدات این کمپانی مشهور به شمار میرود و این طور که به نظر میرسد رقابت شدیدی برای پیش خرید این خودرو به راه افتاده است. هفته گذشته شرکت پپسی (PepsiCo) توانسته بود آمار بیشترین سفارش سمی را به خود اختصاص دهد و امروز شاهد سبقت گرفتن UPS هستیم.
سرویس دهنده خدمات پستی UPS امروز اعلام کرد که 125 دستگاه از کامیونهای تسلا سمی را سفارش داده است. این تعداد در واقع بیشترین سفارش خودروی مذکور تا به امروز بوده و به نظر نمیرسد حداقل تا یکی دو هفته دیگر این رکورد شکسته شود.
خوان پرز (Juan Perez)، مدیر ارشد اطلاعات و مهندسی UPS، در بیانیه ای گفته: “این کامیونهای برقی پیشگام در صنعت خودرو، در حال ایجاد یک دوره جدید با ایمنی بسیار بالاتر، کاهش تاثیرات زیست محیطی و کاهش هزینههای مالکیت، میباشد.”
UPS پیش از این نیز در زمینه استفاده از سوختهای جایگزین بسیار فعال بوده است. این شرکت از منابع سوختی مختلفی برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکند که از آن جمله میتوان به گاز طبیعی فشرده، بایومتان، اتانول و پروپان، اشاره کرد. این شرکت همچنین در ماه مه اعلام کرد که امسال از خوردروهایی با سوخت هیدروژن نیز برای ارسال محمولهها استفاده خواهد کرد. و حالا نیروی الکتریسیته یکی دیگر از منابعی است که UPS به فکر بهرهگیری از آن افتاده است.
UPS همچنین اهداف بسیار خوبی را برای خود تعیین کرده است. این شرکت در نظر دارد تا سال 2025 حدود 25 درصد از مصرف برق خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. علاوه بر این، در طی همین مدت UPS مصرف سوختهای زیرزمینی غیر از بنزین یا سوختهای دیزلی را از 19.6 درصد به 40 درصد افزایش خواهد داد. یکی دیگر از اهداف این شرکت پستی این است که تا سال 2020 حداقل یک مورد از هر چهار خودرویی که خریداری میکند، از سوختهای جایگزین یا سایر تکنولوژیهای پیشرفته استفاده کند. با در نظر گرفتن اینکه UPS در حال حاضر بیش از 8,500 خودروی فعال در سراسر جهان دارد، این اهداف بسیار بزرگ و تأثیرگذار خواهند بود.
با توجه به همین سیاستهای UPS، خرید کامیونهای برقی تسلا کاملاً منطقی و معنیدار به نظر میرسد. تسلا ادعا کرده که مدلهای خاصی از کامیون سمی برای پیمایش 500 مایل (حدود 800 کیلومتر) مسافت با هر بار شارژ، طراحی و تولید شده و برای این منظور از ابرشارژرهایی اختصاصی بهره خواهند برد. این خودرو مجهز به نسخه پیشرفتهتری از قابلیت نیمه خودکار Autopilot بوده و هزینههای آن نیز در مقایسه با دیگر نمونههای مشابه بسیار پایینتر خواهد بود.
در حال حاضر بنا به اعلام وب سایت تسلا، برای سفارش کامیون برقی سمی باید 20،000 دلار پرداخت کرد. بنابراین اگر UPS قیمت کامل پیش خرید این خودروها را پرداخت کرده باشد، در این صورت مبلغی در حدود 2.5 میلیون دلار برای این کار هزینه شده است که بسیار قابل توجه است.