قبل از اینکه به موضوع خبر بپردازیم، باید اشاره کنیم که طرح شکایت و تشکیل پرونده های قضایی برای شرکتی مانند اپل یک رخداد معمول تلقی می شوند و چنین شرکتهایی که نام بزرگی دارند همواره در مقیاسی بسیار وسیع و شدید در معرض انواع اتهامات و شکایات قرار دارند. اما این طور که به نظر می رسد، مورد اخیر از نظر حقوقی و پیامدهای احتمالی بیشتر سرگرم کننده به نظر میرسد تا جدی! با این حال، با توجه به نکاتی که در این شکایت علیه اپل مطرح شده، می تواند در یک مقیاس بزرگتر به تغییراتی جالب توجه در سیستم بازاریابی محصولات منجر شود.
اما موضوع از این قرار است که در روز جمعه یک دادخواست در دادگاه منطقهای آمریکا در شمال کالیفرنیا توسط چند شاکی ارائه شد که اپل را به تبلیغات غیرواقعی برخی از جنبههای سخت افزاری آیفون 10، آیفون 10 اس و آیفون 10 اس مکس (به طرز شگفت آوری خبری از آیفون 10 آر نیست) متهم می کند. اتهامات اصلی مطرح شده در این دادخواست مربوط به نحوه تبلیغات و مشخصههای ویژه بریدگی بالای صفحه نمایش رتینا است.
اسنادی که شاکیان پرونده برای اثبات ادعای خود ارائه کردهاند ترکیبی عجیب از استدلالهای منطقی و برخی محاسبات ریاضی است که در نهایت حتی بعضی از جنبههای فناوری پانل های OLED را نیز زیر سؤال میبرد! با اینکه متن اسناد بیشتر از آن چیزی است که بخواهیم همه را برایتان نقل کنیم اما به طور خلاصه میتوان گفت موارد و موضوعات اصلی شکایت به شرح زیر است:
- شعار بازاریابی اپل با عنوان “همه گوشی صفحه نمایش است” از لحاظ فنی، نادرست است، زیرا هنوز هم شاهد حاشیههایی در اطراف صفحه نمایش هستیم و همچنین یک بریدگی نیز در بالای آن وجود دارد.
- اکثر متریالهای بازاریابی اپل، تصاویر رندر شده، تصاویر پس زمینه انتخاب شده و زوایای نمایش محصول، به طور هدفمند طراحی شدهاند تا بریدگی بالای نمایشگر را پنهان کنند.
- اپل در مورد آیفون 10، رزولوشن 2436 × 1125 پیکسلی را تبلیغ می کند که از لحاظ فنی اصلاً درست نیست، چرا که بریدگی و گوشههای گرد نمایشگر روی هم رفته نزدیک به 120 پیکسل عمودی از رزولوشن مذکور را کم میکند.
- وسیعترین مستطیلی که در داخل صفحه نمایش آیفون 10 قابل نمایش بوده و توسط برنامههای کاربردی مورد استفاده قرار میگیرد، حدود 2195 × 1125 پیکسل است یعنی تقریباً 10 درصد کمتر از آن چیزی که اپل در تبلیغات خود به آن اشاره می کند.
- اندازه صفحه نمایش به طور غلط برابر با 5.8 اینچ تبلیغ شده است، در حالی که در واقع حدود 5.6875 اینچ است. در واقع هر یک از گوشهها حدود 1/16 اینچ از قطر را کاهش می دهد.
- اپل در تبلیغات خود به غلط مدعی شده که رزولوشن صفحه نمایش آیفون 10 بالاتر از آیفون 8 پلاس است و این مسئله در سطح زیر پیکسلی درست نیست. توضیح اینکه پیکسلهای نمایشگرهای OLED در واقع پیکسلهای “کاذب” هستند و در حقیقت تنها دو زیر پیکسل دارند که در مقایسه با سه زیر پیکسل نمایشگر ال سی دی آیفون 8 پلاس، کمتر است. در نتیجه آیفون 10 در مجموع شامل 5،481،000 زیر پیکسل است که در مقایسه با 6.220،800 زیر پیکسل آیفون 8 پلاس اصلاً زیاد نیست!
در حال حاضر، این دادخواست تنها در حد یک شکایت معمولی است و هیچگونه اظهار نظر و حکمی درباره آن مطرح نشده است. با این حال، صرف نظر از موضوع خنده دار شمارش زیر پیکسل های OLED و تخمین منطقه قابل استفاده مستطیلی شکل، به نظر می رسد برخی از نکات مطرح شده در دادخواست درست هستند و میتوانند نشان دهنده تبلیغات گمراه کننده اپل باشند. البته شاید هم انتخاب رندرهای تبلیغاتی و تصاویر پس زمینه توسط اپل به طرز شگفت انگیزی به صورت تصادفی باعث دیده نشدن بریدگی بالای نمایشگر شده است!
اون که شکی نیست اگه بخوان شکایت بکنن باید بخاطر قیمت بالای آیفون شکایت کنن که دوبرابر چیزی که براشون تموم میشه میفرشون گوشیو ولی این مواردی که تو مقاله هست بیشتر گوشیا دارن الان دیگه البته تو گوشیای شیائومی کمتر دیده میشه