تبلیغ جدید اپل برای آیپد پروی جدید به طرز عجیبی باعث خشم کاربران در فضای مجازی شده است! این تبلیغ که روز سهشنبه توسط غول فناوری منتشر شد، یک پرس هیدرولیک را نشان میدهد که تقریباً تمام ابزارهای خلاقانهای را که هنرمندان و مصرفکنندگان در طول سالها از آن استفاده کردهاند، از بین میبرد، از پیانو و گراموفون گرفته تا قالبهای رنگ، کتاب، دوربین و بقایای بازیهای آرکید. نتیجه این تخریب چیست؟ یک آیپد پروی شیک و جدید! راوی در پایان تبلیغ میگوید: «قویترین و همچنین باریکترین آیپدی که تا به حال عرضه شده است».
به نظر میرسد هدف اپل از پخش این تبلیغ کاملاً واضح است و قصد دارد به تمام کارهایی که این محصول جدید میتواند انجام دهد، اشاره کند. اما منتقدان این تبلیغ را ناشیانه و بدون درک ظرافتهای اجتماعی خواندهاند. به طوری که چندین کارشناس بازاریابی اشاره کردهاند که اجرای این کمپین تبلیغاتی ناموفق بوده است.
آمریکوس رید (Americus Reed)، استاد بازاریابی در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، گفته:
من این تبلیغ را واقعاً آزار دهنده میدانم. با اینکه مفهوم کار آنها را متوجه شدم، اما فکر میکنم برداشت نهایی این است که فناوری در حال له کردن شادی نوستالژیک (از دوران گذشته) است.
علاوه بر این، این تبلیغ در زمانی منتشر شده که بسیاری از مردم نسبت به «جایگزینی» کار یا روالهای روزانه خود با پیشرفتهای تکنولوژی احساس ناامنی یا ترس میکنند، به خصوص با توجه به تجاریسازی سریع هوش مصنوعی مولد. رید و دیگران اشاره میکنند که تماشای له شدن اشیائی که برای همه ما دوست داشتنی و خاطرهانگیز هستند، کمکی به کاهش این ترسها نمیکند.
همچنین در طول این هفته، چندین سلبریتی در شبکههای اجتماعی از تبلیغ «له کن!» اپل انتقاد کردند. هیو گرانت (Hugh Grant)، بازیگر، در پستی در شبکه اجتماعی X که در آن تبلیغ به اشتراک گذاشته شده توسط مدیرعامل اپل، تیم کوک، را بازنشر کرده، نوشت:
ویرانی تجربه انسانی. با مجوز سیلیکون ولی!
برخی دیگر این تبلیغ را استعارهای گویا از صنعت فناوری در عصر حاضر میدانند، به ویژه نگرانیهایی در مورد تأثیر منفی غولهای فناوری بر هنرمندان. جاستین بیتمن (Justine Bateman)، فیلمساز، در X نوشت که این تبلیغ «هنر را له میکند.»
کارشناسان همچنین اضافه کردهاند که این تبلیغ نشان دهنده تفاوت قابل توجهی با بازاریابی گذشته اپل است که اغلب رویکردی مثبتتر و الهامبخشتر داشت. وان گراوز (Vann Graves)، مدیر اجرایی مرکز برند در دانشگاه ویرجینیا کامانولث، گفته:
اولین فکر من این بود که اپل دقیقاً به همان چیزی تبدیل شده است که هرگز نمیخواست باشد!
گراوز به تبلیغ معروف اپل در سال 1984 اشاره کرد که کامپیوتر مکینتاش را معرفی میکرد، تبلیغی که او میگوید بیشتر بر ارتقاء خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب به عنوان یک فرد منحصر به فرد تمرکز داشت. گراوز در مقایسه با آن تبلیغ، افزود:
این تبلیغ (آیپد جدید) میگوید: نه، ما قرار است تمام خلاقیت جهان را برداریم و با یک پرس هیدرولیک آن را در یک دستگاهی که همه از آن استفاده میکنند، له کنیم!
در بیانیهای که اپل روز پنجشنبه در Ad Age به اشتراک گذاشت، بابت این تبلیغ عذرخواهی کرد. این رسانه همچنین گزارش داد که اپل دیگر قصد ندارد این تبلیغ را از تلویزیون پخش کند.
تور مایرن، معاون بازاریابی ارتباطات این شرکت، به Ad Age گفت:
خلاقیت در DNA اپل قرار دارد و طراحی محصولاتی که به افراد خلاق سراسر دنیا قدرت میدهد برای ما بسیار مهم است. هدف ما همیشه حمایت کردن از روشهای بیشمار کاربران برای ابراز استعدادهایشان و جان بخشیدن به ایدههایشان از طریق آیپد بوده است. ما در این ویدیو ناموفق بودیم و از این بابت متأسف هستیم.
شرکت اپل که در کوپرتینو از ایالت کالیفرنیا مستقر است، اوایل این هفته جدیدترین نسل از آیپد پرو و آیپد ایر را در رویدادی رونمایی و بر روی ویژگیهای جدید هر دو مدل بسیار تأکید کرد. آیپد پرو دارای طراحی باریکتر، پردازنده جدید M4 برای بهبود قدرت پردازشی و فضای ذخیرهسازی نسبتاً ارتقا یافته بوده و از پنل اولد دوبل برای نمایش روشنتر و واضحتر تصاویر و ویدیوها استفاده میکند.
اپل در تلاش است تا تقاضا برای آیپد را پس از آنکه در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2024، فروش این تبلتها 17 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت، افزایش دهد. پس از عرضه اولیه آیپد در سال 2010 که به بازتعریف مفهوم تبلت کمک کرد، این سری همواره سهمی هر چند کوچک در موفقیت اپل در بازار داشته و در حال حاضر نیز 6 درصد از فروش این شرکت را به خود اختصاص داده است.
با وجود عذرخواهی اپل، واکنشها به تبلیغ اخیر این شرکت همچنان به طور آنلاین ادامه دارد. برخی از کاربران از این شرکت به خاطر پذیرش اشتباه خود و تلاش برای جبران آن تمجید میکنند، در حالی که برخی دیگر همچنان از پیام کلی تبلیغ و تأثیر منفی آن بر خلاقیت و هنر جامعه انسانی انتقاد میکنند.
این رویداد بار دیگر قدرت تبلیغات و پتانسیل آن برای ایجاد واکنشهای قوی، هم مثبت و هم منفی، را یادآوری میکند. برای شرکتهایی مانند اپل که به شهرت برند خود اهمیت میدهند، توجه به پیامی که میخواهند به اشتراک بگذارند و نحوه تفسیر آن توسط مخاطبان، بسیار مهم است.