آیا قصد خرید یک گوشی هوشمند جدید را دارید و نمیدانید از بین آیفون و اندروید کدام را انتخاب کنید؟ نتایج یک تحقیق جدید نشان میدهد اگر به دنبال تجربهای پایدار و مطمئن در گوشیهای هوشمند هستید، محصولات مجهز به سیستم عامل همراه گوگل، یعنی اندروید، گزینههای مناسبتری هستند.
بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط BTG (مخفف Blancco Technology Group) منتشر شده است، 62 درصد از کل ابزارهای آی او اس (iOS) از مشکلات نرمافزاری رنج میبرند و این در حالی است که تنها 47 درصد از ابزارهای اندرویدی با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند. به علاوه، 65 درصد از محصولات مجهز به سیستم عامل آی او اس اپل در سه ماهه سوم سال 2016 دچار مشکلات مربوط به هنگ کردن اپلیکیشنها بودهاند که این آمار برای ابزارهای اندرویدی تنها 25 درصد بوده است.
BTG به طور منظم اقدام به ارزیابی میزان پایداری اپلیکیشنها بر روی سیستم عاملهای همراه پرداخته و یافتههای خود را هر سه ماه یکبار منتشر میکند. گزارش سه ماهه اخیر این شرکت نیز همان طور که اشاره کردیم نشان از برتری اندروید در این زمینه دارد.
BTG در حالی این آمار را منتشر کرده که هیچ توضیحی در خصوص علت مشکلات بیشتر آی او اس نسبت به اندروید ارائه نکرده است. اما با این حال به بازی واقعیت افزوده فوق محبوب پوکمون گو اشاره نموده است. به گفته BTG این بازی یکی از ناپایدارترین اپلیکیشنهای آی او اس در سه ماهه سوم سال جاری میلادی بوده و اجرای آن در 5 درصد موارد با هنگ کردن روبرو بوده است. در کنار این بازی، اپلیکیشن فیسبوک نیز با همین میزان هنگ کردن 5 درصدی جزو اپهای دردسرساز آی او اس بوده است. البته پوکمون گو نسبت به اپلیکیشنهایی مانند اینستاگرام و اسنپچت اوضاع بسیار بهتری دارد و این دو اپلیکیشن به ترتیب در 14 و 12 درصد موارد با مشکل هنگ کردن مواجه بودهاند.
با اینکه اندروید در آمار کلی بهتر از آی او اس بوده است، اما برخی اپلیکیشنهای این سیستم عامل مانند سرویس IMS وضعیت وخیمی دارند. سرویس IMS با 32 درصد هنگ کردن احتمالاً بدترین اپلیکیشن از این حیث به شمار میرود. دیگر مواردی که در اندروید با بیشترین مزان هنگ کردن مواجه بودهاند عبارتند از دفترچه آدرس داخلی گوشیهای اندرویدی و همچنین اپلیکیشن گوگل پلی که به ترتیب 12 و 10 درصد مواقع با چنین مشکلی دست به گریبان بودهاند. همچنین بنا به اطلاعات BTG، در بین گوشیهای اندرویدی، محصولات سامسونگ با 11 درصد، بیشترین میزان مشکل را داشتهاند.
البته با تمام این اوصاف خیلی سخت است که در مورد میزان وخامت اینگونه مشکلات اظهار نظر کرد. زیرا هنگ کردنهای نرم افزاری یکی از رایجترین مشکلات گوشیهای تلفن همراه بوده و در اغلب موارد با اجرای دوباره اپلیکیشن قفل شده، مشکل برطرف میشود. حتی هنگ کردن کل سیستم عامل دستگاه نیز مشکل چندان وخیمی به حساب نیامده و با اقداماتی تقریباً ساده قابل حل است.
به علاوه، BTG به این نکته نیز اشاره کرده که در برخی موارد، خود کاربران در هنگ کردن اپلیکیشنها مقصر هستند و نمیتوان آن را به پای سازنده برنامه و یا سیستم عامل نوشت. به عنوان مثال، در مورد پوکمون گو کاربران قادر به کنار گذاشتن آن نبوده و به این ترتیب با استفاده بیش از حد از بازی باعث وارد آمدن فشار به سرور و در نتیجه هنگ کردن بازی شدهاند. البته با توجه به این که تب پوکمون گو در ماههای اخیر فروکش کرده است، آمار سه ماهه چهارم بسیار جالب خواهد بود و احتمالاً تغییرات زیادی نسبت به آمار کنونی خواهد داشت.
در زمینه مشکلات سخت افزاری نیز به گفته BTG، مشکل گرم شدن بیش از حد یکی از بزرگترین مشکلات آیفونها و آیپدها در سه ماهه سوم 2016 بوده است. در همین حال، گوشیهای اندروید نیز با مشکلاتی در رابطه با پورتهای USB و سیگنالهای شبکه مواجه بودهاند.