برای کسانی که اهل آمریکا نیستند: جمعه سیاه روز بعد از شکرگذاری است. روزی که به طور غیررسمی وارد فصل خریدهای کریسمس میشویم و همان روزی که فروشگاهها در آن به صورت ناامیدانهای تلاش میکنند به مردم یادآوری کنند که هنوز فروشگاههایی وجود دارند! البته در ایران نیز چند سالی است که این روز به نامهای بومی شده در حال گسترش است. از فروشگاه آنلاینی که با تبلیغات گسترده روزی به نام حراجمعه را راه اندازی کرده بود تا بلک فرایدی هایی که با بنرهایی خوش رنگ روی درب فروشگاه ها نظر خریداران را جلب می کنند!
بیشتر بخوانید:
در ادامه به چهار چیز مهمی که در مورد جمعهی سیاه باید بدانید، اشاره کردهایم. با ما همراه باشید.
1. هر روز جمعه سیاه است
اگر به فروشگاههای اینترنتی و محلی سری بزنید خواهید دید که هر روز جمعه سیاه است. در بیشتر فروشگاهها میتوانید کالاهایی با تخفیف بالا پیدا کنید و مجموعهای از کالاها را با قیمتی به مراتب کمتر از قیمت اصلیشان بخرید.
درست است که در بلک فرایدی تعداد بیشتری از این تخفیفها وجود دارد اما لزوماً تخفیفهای بهتری نسبت به دیگر روزها نیستند یا حتی اگر باشند فقط کمی تفاوت خواهند داشت.
در جو این روز گرفتار نشوید، اگر میخواهید کالایی بخرید و روزی قبل از جمعه سیاه آن را در تخفیف مناسبی پیدا کردید، بخریدش. اگر فرصت خرید کالایی با تخفیف خوب در روز جمعهی سیاه را از دست دادید زیاد ناراحت نشوید، به احتمال زیاد دوباره این کالا را با تخفیفی مناسب خواهید دید.
2.بهتر است قبل از خرید تحقیقاتتان را انجام دهید
فرض کنید که برای خرید تلویزیون به فروشگاهی رفتهاید. میدانید که در روز جمعه سیاه فروشگاهها تخفیفهای خوبی ارائه میدهند که البته درست است. وقتی که چنین روزی برسد چگونه تشخیص خواهید داد که آیا ارزشش را دارد که ساعت 4 صبح در صفی شلوغ منتظر باز شدن فروشگاه بایستید یا نه؟
تحقیقاتتان را انجام دهید. هر چقدر بیشتر در مورد تاریخچهی قیمتهای یک محصول بدانید میتوانید در جمعهی سیاه آمادهتر باشید.
3.کالاهای بازسازی شده را فراموش نکنید
جمعه سیاه همیشه تخفیفهای جالبی دارد. ولی این تخفیفها لزوماً برای کالاهای جدید نیستند، بعضی از این کالاها، بازسازی شدهاند (Refurbishment). یکی از مثالهای خوب در این زمینه محصولات اپل هستند. در این روز محصولات اپل از جمله مکها و آیپدها تخفیفهای خوبی دارند، البته در ایران این محصولات به سختی پیدا می شوند!
اما در بیشتر مواقع حتی این تخفیفها نیز توانایی رقابت با قیمت کالاهای بازسازی شده را ندارند. سعی ما این نیست که بگوییم همیشه باید کالاهای بازسازی شده را در مقایسه با کالاهای نو انتخاب کنید. اما مطمئن شوید که بررسی این کالاها را فراموش نکردهاید.
4.به تبلیغات فروشگاهها توجه کنید
در سالهای گذشته تقریباً تمام فروشگاهها از روزها و هفتهها قبل از جمعه سیاه شروع به تبلیغات برای این روز میکنند. این اتفاق از طرفی خیلی خوب است چون میتوانید با توجه به اطلاعاتی که به دست میآورید برای این روز برنامهریزی کنید.
میتوانید برای دیدن این تبلیغات به سایتهای فروشگاهها بروید. اما مواظب باشد که فریب تخفیفهای هر روزه را نخورید