اگر کمی پیگیر اخبار بوده باشید، میدانید که طرح رجیستری گوشیهای همراه از28مهر آغاز شده است. این طرح که با هدف مبارزه با ورود کالای قاچاق صورت گرفته، جنجالها و تبلیغاتی را در پی داشته که ما در این مطلب قصد داریم بهطور جامع به بررسی و شرح آنها بپردازیم. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.
طرح رجیستری گوشیهای موبایل هم اکنون دومین بار است که در ایران به مرحلهی اجرا میرسد. سالها پیش به بهانهی تولید داخلی، تعرفهی واردات گوشی از 6 به 60 درصد افزایش یافت و همین موضوع پای قاچاق را به بازار موبایل ایران باز کرد. حالا پس از حدود ده سال از ورود کالای قاچاق به بازار موبایل ایران، مسئولان اجرای طرح رجیستری را از سرگرفتهاند و از ماه آبان ماه گوشیهایی که بدون رجیستری وارد شوند، قاچاق محسوب شده و فروش آنها جرم محسوب میشود.
دهقانینیا، سخنگوی طرح رجیستری، به مردم توصیه کرده که اگر گوشی صفر و کار نکردهای در اختیار دارند در طی همین روزها با گذاشتن سیم کارت آن را فعال کنند چرا که اگر جزو موارد قاچاق باشد دیگر امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.
چطور رجیستر بودن گوشی را استعلام کنیم؟
دهقانی نیا درمورد نحوهی سنجش اصالت گوشی و قاچاق نبودن آن گفته:
مردم میتوانند برای دریافت شناسهی IMEI از طریق وارد کردن کد دستوری #06#* اقدام کنند. پس از دریافت IMEI آنرا با برچسب جعبهی گوشی و کد باتری مطابقت دهند و درصورتیکه این 3 کد یکسان بود آن را از شبکهی اپراتورها استعلام کرده و صلاحیت آن را از این جهت که گوشی قاچاق است یا خیر، از طریق سیم کارت دریافت کنند.
دلیل اعمال طرح رجیستری چیست؟
طبق گفتهی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرای ریجستری گوشی باعث میشود که سالانه حدود 250 میلیون دلار، ذخیرهی ارزی برای دولت از محل پرداخت گمرک بدست آید. دلیل دیگری که برای اجرای طرح ریجستری موبایل بازگو شده است، عدم ورود گوشیهای غیراستاندارد و دارای SAR بالاتر از حدمجاز میباشد.
SAR یا نرخ جذب ویژه، میزان مقدار جذب کنندگی امواج مضر توسط تلفن همراه برای انسان میباشد که با توجه به مشاهدات بازار، دیده شده است که برخی از گوشیهایی که به صورت غیرمجاز وارد کشور شدهاند، نرخ جذبی بالاتر از 14 برابر حد استاندارد داشتهاند که این سبب میشود این تلفنهای همراه برای انسان بسیار مضر باشند.
با اعمال طرح رجیستری، گوشیهایی که افراد به تازگی خریده و شامل این طرح میشوند، پس از فعال سازی پیامکی مبنی بر اینکه گوشی در سامانه ثبت شده یا ثبت نشده است دریافت میکنند که اگر گوشی ثبت نشده باشد افراد فقط یکماه برای فعالسازی این طرح برروی گوشی خود فرصت دارند و در غیر اینصورت هیچ اپراتوری به آن گوشی خدمات ارائه نداده و گوشی از دسترس خارج میشود.
همچنین باید بدانید که ثبت گوشیهای شامل طرح رجیستری در سامانه، وظیفهی فروشنده بوده و خریدار به هیچوجه ملزم به انجام این کار نیست و فروشنده نباید برای این کار هیچ هزینهی اضافیای از مشتری دریافت کند درصورت چنین مواردی میتوانید با طرح شکایت به نهادهای مربوطه با این افراد برخورد کنید.
چه گوشیهایی مشمول طرح رجیستری میشوند؟
قرار بر این شده که برای شوک وارد نشدن به بازار، اعمال طرح رجیستری به صورت تدریجی جلو رفته و ابتدا فقط روی برندهای معروف اعمال شود، چراکه در غیر اینصورت قیمت گوشیها به شدت بالا رفته، و هم مردم نمیتوانند گوشی بخرند و هم فروشندگان به مرز ورشکستگی میرسند. برندهای معروف در ابتدا احتمالاً شامل اپل، سامسونگ و هوآوی خواهند بود.
بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیاز سالیانهی کشور به گوشی موبایل 10 تا 12 میلیون برآورده شده که از این میزان فقط حدود 10 درصد بطور قانونی وارد کشور میشوند.
چه میزان بر قیمت گوشیها اضافه خواهد شد؟
مهدی محبی رئیس اتحادیهی دستگاههای مخابراتی در مورد برخی گمانهزنیها برای افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی گوشی موبایل پس از اجرای طرح رجیستری اعلام کـرده:
احـتمالاً این افزایش قیمت وجود دارد چرا که گوشیهایی که تاکنون به صورت قاچاق وارد بازار میشدند از این پس باید با پرداخت هزینهی وارادات که حدود 15 تا 17 درصد میشود، وارد شوند و به همین دلیل افزایش قیمت گوشی پس از اجرای طرح عادی است.
رجیستری چه تبعاتی را در پی خواهد داشت؟
اعمال این طرح بهطور قطع مشکلاتی را هم برای فروشنده و هم خریدار در پی خواهد داشت، چرا که اگر قیمت گوشیها به طور غیرمنتظره بالا برود، فشار روانی برای خرید گوشی برروی خریدار زیاد میشود، چون با بودجهای که در نظر دارد نمیتواند مدل دلخواهش را تهیه کند و باید به مدلی پایینتر بسنده کند، و از سوی دیگر برخی افراد ممکن است در خرید گوشی دست نگه دارند که همین موجب کسادی بازار کار فروشندگان موبایل میشود.
به علاوه با دادن اولتیماتوم اجرای طرح و فعال سازی گوشیها تا قبل از اینکه طرح رجیستری بر آنها اعمال شود، خیلی دور از انتظار نیست که فروشندهها گوشیهای آکبند را باز کرده و با انداختن سیمکارت فعال کنند که خب از این حـیث مشتریها امنیت خرید نخواهند داشت.
مسئلهی دیگری که ممکن است پیش بیاید، افزایش خرید و پرطرفدار شدن گوشیهای برندهای غیرمعروف، که پیشتر مشتریان کمی داشتهاند، میباشد که این گوشیها هم به نوبهٔ خود از لحاظ کیفی مشتری را در مذیقه خواهد گذاشت چرا که اگر این گوشیها حرف زیادی برای گفتن داشتند بازار کارشان مثل برندهای دیگر حسابی میگرفت.
با تمام این تفاسیر، این طرح و اجرای آن هنوز در مراحل اولیه به سر میبرد و باید دید که در آینده چـه میـزان از مشکلات پیش بینی شده رخ میدهند و چه مشکلات دیگری بر آنها افزوده خــواهند شد.
نظر شما در مورد این طرح و اجرای آن چیست؟ دیدگاههای خود را در زیر همین پست با ما و دیگر کاربران دیجی رو به اشتراک بگذارید.