ChatGPT از زمان راهاندازی خود یک پیشرفت فوق العاده در زمینه هوش مصنوعی محاورهای بوده است. این ربات چت هوش مصنوعی با قابلیتهای تولید زبان و توانایی درک و پاسخ به طیف گستردهای از موضوعات، شیوه تعامل مردم با فناوری AI را متحول کرده است. ChatGPT این روزها به ابزاری ضروری برای کاربردهای مختلف تبدیل شده و از ارائه اطلاعات و پاسخ به سؤالات گرفته تا ارائه پیشنهادات خلاقانه و شرکت در مکالمات طبیعی و شبیه انسان، کاربرد دارد.
از زمان راهاندازی، ChatGPT به صورت مداوم به تکامل و بهبود خود ادامه داده و رفته رفته به سمت پاسخهای منسجمتر و درک آگاهانهتر از متن گام برداشته تا خود را به عنوان یک ابزار قدرتمند در زمینه مکالمات مبتنی بر هوش مصنوعی تثبیت کند. با این حال، به تازگی یک آمار جالب منتشر شده که تا حدودی تاثیر ChatGPT بر دنیای هوش مصنوعی را به چالش کشیده و در هیاهوی ایجاد شده حول این ابزار شک و تردید ایجاد میکند.
فقط 19 درصد از مردم ChatGPT را امتحان کردهاند!
نظرسنجی اخیر که در ماه آوریل (اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت) انجام شده و نتایج آن اکنون منتشر گردیده است، نظر 2000 نفر را جمعآوری کرده و سعی دارد تا چشم انداز فعلی هوش مصنوعی (AI) و میزان استفاده عمومی از رباتهای چت را مشخص کند. در کمال تعجب، این مطالعه نشان میدهد که تنها 19 درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی از ChatGPT استفاده کردهاند و تنها 9 درصد آنها تجربه کار با ربات چت گوگل یعنی Bard را داشتهاند. علاوه بر این، اکثریت قابل توجهی از کسانی که از رباتهای چت هوش مصنوعی استفاده نکرده بودند، نسبت به استفاده از این ابزارها در شش ماه آینده نیز ابراز بیمیلی کردند که نشان میدهد هیاهو و جنجال ایجاد شده در مورد این رباتهای چت تا حدود زیادی ناشی از تبلیغات بوده است.
کارشناسان و تحلیلگران بانک سرمایهگذاری جهانی مورگان استنلی تاکید میکنند که تشخیص مرحله نوپای فناوری ربات چت هوش مصنوعی و میزان اقبال عمومی از آنها برای سرمایه گذاران بسیار مهم است. در حال حاضر، این ابزار در درجه اول برای کسب دانش در مورد موضوعات جدید استفاده میشود و هیچ تأثیر قابل توجهی در کسب درآمد و بخش بازرگانی ندارد. به عنوان مثال، وقتی صحبت از بازارهای آنلاین، مقایسه قیمتها و خرید میرسد، تعداد کاربرانی که از رباتهای چت استفاده میکنند به طور نگرانکنندهای کم است. با این حال، این بخشهای خاص پتانسیل ایجاد درآمد تبلیغاتی برای شرکتها در آینده را دارند.
بیشتر بخوانید:
نفوذ هوش مصنوعی بر تجارت الکترونیک و حوزه گردشگری فرصتهایی را برای رشد درآمد ایجاد میکند. کسب و کارها میتوانند از این فناوری برای ارائه خدمات جستجو و پیشنهادات دقیقتر و شخصیتر به کاربران استفاده کنند. بر اساس نظرسنجی اخیر، 56 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که معمولاً قبل از خرید آنلاین به جستجوی گوگل، یوتیوب یا بارد متوسل میشوند. بنابراین، اگر ChatGPT بخواهد گوگل را از تاج و تخت موتورهای جستجو پایین بکشد، خیلی چیزها باید تغییر کنند و باید دید این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده نزدیک چگونه تکامل خواهد یافت و آیا میتواند آمار استفاده کنندگان خود را افزایش دهد یا خیر. البته، به نظر نمیرسد اتفاقی که پس از این همه جنجال رسانهای رخ نداده، به این زودیها و با فروکش کردن تب هوش مصنوعی محقق شود. نظر شما چیست؟