این روزها اکثر افراد حساب اینستاگرام داشته و قبل از اینکه عکسی را پست کنند معمولا برای آن توضیح یا اصطلاحا کپشنی در ذهن دارند. با اینکه یک عکس خوب ادیت شده برای افزایش محبوبیت و بالا بردن افرادی که لایک و کامنت میگذارند ضروری است، اما برای داشتن استراتژیای بهتر، نباید از کپشنها هم غافل شد. با اینکه شاید فکر کنید خیلی اهمیتی ندارد و کار سختی نیست، اما یک کپشن با کیفیت، خیلی میتواند در بازدید از صفحهتان حائز اهمیت باشد.
کپشنها به این 3 دلیل عمده برای صفحات کاری یا شخصی اهمیت دارند
- کپشنها نماینده شما هستند
- کپشنها افراد را ترغیب به مشارکت میکنند
- کپشنها آگاهی در مورد برند شما را بالا میبرند
در ادامه راههایی را برای بهبود کپشن اینستاگرام به شما معرفی میکنیم.
1- از مردم سوال بپرسید. اگر هدفتان رشد صفحهی اینستاگرامتان است با سوال پرسیدن میتوانید مشارکت افراد را بیشتر کنید. لازم نیست مدام در پستهایتان سوال بپرسید؛ طبیعی باشید. سوالات باید ساده بود و اگر فالورهای خارجی دارید جوری باشد که همه بتوانند خوانده و پاسخ دهند.
راهکار: سوال را در ابتدای کپشن مطرح کنید تا همه وقتی به پستتان نگاه میاندازند سریع چشمشان بهش بخورد.
2- از مردم بخواهید اکانتهای دیگر را تگ کنند. این یک راهکار سرگرم کننده است چرا که دارید از بقیهی مردم دعوت میکنید تا به سرگرمی بپیوندند. مثلا بیافافتان را تگ کنید، اینستاگرامر مورد علاقهتان را تگ کند، 3 نفری که دوستشان دارید را تگ کند، عشقتان را تگ کنید، دوست اینستاگرامی که دوست دارید در دنیای واقعی ببینید را تگ کنید و …
3- کپشنهای شخصی بنویسید. این کپشنها معمولا طولانیتر هستند. مثل یک داستان. این کار راهی عالی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است چرا که بالاخره چند نفر به نحوی یا در شرایط شما هستند، یا بودهاند یا حرفتان را درک میکنند. شرایطتان، روزتان یا پروژهتان میتواند الهام بخش یا انگیزه دهنده به دیگری باشد.
توجه: لازم نیست که برای ارتباط برقرار کردن با دیگران حتما طومار بنویسید. اگر آدم طولانی کپشن نوشتن نیستید، ننویسید. این کار زوری و غیرطبیعی به نظر خواهد رسید.
4- در نوشتن کپشنها دنباله یا داستانی را دنبال کنید. اگر داستان بگویید کپشن نوشتن آسانتر خواهد شد. به اینستاگرامتان مثل یک سریال تلوزیونی نگاه کنید. تمام قسمتهای این سریال بهم مرتبط هستند. به جای اینکه برای هر پست به فکر یک کپشن کاملا جدید باشید، به این فکر کنید که چطور میتوان پستها را طبق یک جور داستان، تم یا توالی بهم مرتبط کرد. این کار به خواننده کمک میکند تا بدانند از صفحهی شما چه انتظاری باید داشته باشد و به خود شما هم کمک میکند تا محتوایتان را سازمان بندی و مرتب کنید.
5- در قسمت کپشن میتوانید نقل قول هم بنویسید. این نقل قول میتواند به عکستان مرتبط یا بیربط باشد. میتواند یک جملهی الهام بخش یا انگیزه دهنده، بریدهای از کتاب، چند بیت شعر یا آهنگ نیز باشد.
6- بین پاراگرافها با استفاده از ایموجی فاصله بیندازید. چرا میخواهید انقدر در اینستاگرام جدی باشید؟ خیلیها هستند که در صفحهشان همانطور که حرف میزنند مینویسند و همه چیز را خیلی جدی نمیگیرند و البته همینهاست که استفاده از اینستاگرام را سرگرم کننده میکند.
7- خودتان باشید. مردم به طور خودکار با شما ارتباط خواهند گرفت اگر خودتان بوده و کلیشهای رفتار نکنید. هیچ کس شبیه شما نیست، پس خودتان باشید تا منحصر بفرد بنظر بیایید. گاهی اوقات آنقدر روی شمار لایکها، کامنتها و فالورها متمرکز شدهایم که فراموش میکنیم این حسابها متعلق به آدمهاست. شما نباید تلاش کنید که خودتان را همرنگ جماعت کرده یا شبیه دیگری باشید. خودتان باشید. آنچه خودتان هم دوست دارید بخوانید بنویسید. راز موفقیت برخی اکانتها تنها این است که این افراد خودشاناند.