به نظر میآید هواپیماهای آینده دیگر نیازی به سوخت فسیلی نداشته باشند و تنها با برق پرواز کنند.
ناسا در روز جمعه اعلام کرد، که بر روی یک هواپیمای تمام برقی، در بخش هواپیماهای سری X با نام X-۵۷ کار میکند.
ناسا در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد، این هواپیما با استفاده از باتری و ۱۴ موتور الکتریکی، از یک بال با طراحی نوین بهره میگیرد. بر روی این بال طویل و کم ضخامت ۱۲ موتور قرار گرفته است (6 موتور بر روی هر بال). همچنین یک موتور نیز در لبه انتهایی هر دو بال قرار گرفته است.
این هواپیمای مدرن که با نام مستعار”ماکسول”(کلارک ماکسول در قرن ۱۹ ام میلادی بر روی الکترومغناطیس تحقیقاتی را انجام داد) شناخته میشود، افق ۱۰ ساله ناسا در زمینه حمل و نقل هوایی است. هدف این ابتکار درنوردیدن مرزهای حملونقل هوایی از طریق خلق و به نمایش گذاشتن فناوریهای نوین است.
ناسا همچنین اعلام کرد که میخواهد از ۵ سری از سری X که همگی از نوع مقیاس غولپیکر خواهند بود را در آینده به بازار حملونقل هوایی معرفی کند.
هدف”ماکسول” و هواپیماهای سری X کشف راههایی برای کاهش صدا و مصرف سوخت است.
طبق گزارش وال استریت ژورنال، مدل X-۵۷ در سال آینده آماده پرواز خواهد بود. همچنین مدلهای مسافربری تجاری با یک سامانه نیروی محرکه تمام برقی در سال ۲۰۳۵ آماده بهرهبرداری خواهند بود.
با توجه به اینکه روند گسترش خودروهای برقی در حال افزایش است، شاید هواپیماهای برقی یک شوخی به نظر برسند. اما واقعیت این است که بسیاری از شرکتهای فناوری کار بر روی این نوع از هواپیماهای دوستدار محیطزیست را آغاز کردهاند.
تولیدکنندههایی چون ایرباس و زیمنس در مجموع حدود ۲۰۰ مهندس را به توسعه فناوریهای نیروی محرکه الکتریکی و هیبریدی اختصاص دادهاند. همچنین شرکت بوئینگ نیز در حال کار بر روی فناوریهایی مشابه با این فناوری است.
جالب اینجاست که شهرهی این روزهای فناوریهای نوین، ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا، خبر از طراحی جت الکتریکی میدهد.
آندره بورش برگ، یکی از خلبانان سوییسی که هم اکنون با استفاده از یک هواپیمای خورشیدی به دور دنیا سفر میکند، نوید هواپیماهای خورشیدی مسافربری را در ۲۵ سال آینده را میدهد.
اما با توجه به اینکه خود “بورش برگ” و کمکخلبانش “برتراند پیکارت”، در حال حاضر دو سوم از دنیا را گشتهاند، شاید دیدن جت مسافربری خورشیدی در آیندهای نزدیکتر، چندان بعید نباشد.