کمیسیون اتحادیه اروپا اپل را به دلیل سوء استفاده از موقعیت برتر خود در بازار توزیع برنامههای استریم موسیقی برای کاربران iOS و iPadOS از طریق اپ استور، به مبلغ هنگفت 1.8 میلیارد یورو جریمه کرد. این نهاد اروپایی در طی تحقیقات خود پی برده که «اپل محدودیتهایی را برای توسعهدهندگان برنامههای موسیقی اعمال کرده است تا آنها را از اطلاعرسانی به کاربران iOS در مورد خدمات اشتراک موسیقی ارزانتر و جایگزین خارج از برنامه» که به اصطلاح «محدودیتهای هدایتگری» نامیده میشوند، منع کند. کاری که به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، طبق قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا غیرقانونی است.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی رسمی، تحقیقات کمیسیون اتحادیه اروپا در این مورد نشان داده که «اپل توسعهدهندگان برنامههای استریم موسیقی را از اطلاعرسانی کامل به کاربران iOS در مورد خدمات اشتراک موسیقی ارزانتر و جایگزین خارج از برنامه و از ارائه هرگونه دستورالعمل در مورد نحوه ثبتنام برای چنین پیشنهاداتی منع میکند.»
به طور کلی، اگر از سیستم عامل iOS استفاده میکنید، میتوانید از طریق اپ استور یا مستقیماً از وبسایت سرویس مربوطه، اقدام به خرید اشتراک برای خدمات استریم موسیقی شخص ثالث کنید. البته که گزینه دوم ارزانتر است، زیرا اپل برخلاف اپ استور، در اینجا هیچ سهمی برای خود دریافت نمیکند. اما برای اینکه از وجود چنین پیشنهادات ارزانتری مطلع شوید، باید اخبار دنیای فناوری را از منابع دیگر دنبال کنید، زیرا اپل به دلایلی که کاملاً واضح است، هرگونه تبلیغات در مورد سرویسهای اشتراکی خارج از اپ استور را ممنوع کرده است.
محدودیتهای هدایتگری اپل توسعهدهندگان برنامه را از قرار دادن لینک در برنامههایشان که کاربران iOS را به وبسایت خودشان برای ثبتنام هدایت کند، منع میکند. آنها همچنین نمیتوانند پس از ایجاد حساب کاربری، با کاربران جدید از طریق ایمیل ارتباط برقرار کرده و در خصوص قیمتهای خود اطلاعرسانی کنند.
تصمیم امروز کمیسیون اتحادیه اروپا این محدودیتها را «شرایط تجارت ناعادلانه» میداند، زیرا «نه برای حمایت از منافع تجاری اپل ضروری است و نه متناسب است»، در حالی که منافع کاربران iOS را که «نمیتوانند تصمیمات آگاهانه و مؤثری در مورد اینکه خدمات اشتراک استریم موسیقی را از کجا و چگونه خریداری کنند» را تحت تأثیر قرار میدهد.
به گفته مقامات کمیسیون اتحادیه اروپا، این سیاست اپل که برای مدتهای طولانی اجرا شده، «ممکن است باعث شده باشد بسیاری از کاربران iOS به دلیل کارمزد بالایی که اپل بر توسعهدهندگان اعمال میکند، هزینههای بسیار بالاتری را برای اشتراکهای استریم موسیقی پرداخت کنند». علاوه بر این، کمیسیون اتحادیه اروپا تأکید میکند که این رفتار از سوی اپل منجر به «آسیب غیرمالی به توسعهدهندگان از بابت کاهش تجربه کاربری» شده است.
مبلغ جریمه سنگین 1.8 میلیارد یورویی از این جهت تعیین شده که هم برای خود اپل بازدارندگی کافی داشته باشد و هم شرکتهای بزرگ دیگر را از ارتکاب چنین تخلفاتی بازدارد. کمیسیون اتحادیه اروپا علاوه بر این، به اپل دستور داده است تا محدودیتهای هدایتگری را لغو کرده و از تکرار این تخلف «یا اتخاذ شیوههایی با هدف یا اثر مشابه در آینده»، خودداری کند.
اپل علیه این تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا درخواست تجدید نظر کرده و با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، موضع بسیار تندی نسبت به اسپاتیفای (Spotify) اتخاذ کرده و آن را «حامی اصلی» تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا نامیده است. به گفته اپل، اسپاتیفای سهمی بیش از 50 درصدی در بازار اروپا دارد و با وجود این که نقش اپ استور در موفقیت آن انکارناپذیر است، هیچ پولی به اپل پرداخت نمیکند. دلیل این امر این است که اسپاتیفای از طریق اپ استور اشتراک نمیفروشد، زیرا تصمیم گرفته تا از پرداخت «مالیات اپل» طفره برود.
اپل در بیانیه خود اینطور ادامه داده که:
برای اسپاتیفای، رایگان بودن عرضه در اپ استور کافی نیست، آنها میخواهند با درج قیمتهای اشتراکی در برنامه خود بدون استفاده از سیستم خرید درون برنامهای اپ استور، قوانین را به نفع خود تغییر دهند؛ از ابزار و فناوریهای اپل استفاده کنند و از اعتمادی که اپل نزد کاربران ایجاد کرده است، بهرهمند شوند و هیچ پولی بابت آن به اپل پرداخت نکنند.
اپل بیانیه مطبوعاتی تند خود را با این جمله به پایان رسانده است:
به شکلی عجیبی و به نام رقابت، تصمیم امروز کمیسیون اتحادیه اروپا تنها موقعیت غالب یک شرکت اروپایی موفق را که رهبر بلامنازع بازار موسیقی دیجیتال است، تثبیت میکند.