پیشرفتهای بزرگ اخیر در زمینهی هوش مصنوعی، نتایج شگفتانگیزی در زمینهای که کسی انتظارش را نداشت، به دست داده است: دنیای تولید تصویر و فیلم. جدیدترین نمونه هم کارهای انویدیا است که امروز تحقیقات خود مربوط به جلوههای بصری تولید شده توسط هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت؛ در کارهای آنها، این جلوهها با موتورهای بازی سازی عادی ترکیب شدهاند و نتیجه در یک سیستم هیبرید گرافیکی دادهاند که میتواند روزی در بازیهای ویدیویی، فیلمها و واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرند.
البته نتایج کارهای انویدیا چندان بی نقص نیستند و لکههایی که معمولا در تصویرسازی هوش مصنوعی دیده میشود، در این تصاویر نیز دیده میشود. این شرکت از نوعی از شبکهی نورال به نام شبکهی GAN استفاده میکند که قبلا در تولید عکسهای AI مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین این موضوع چندان جدید نیست. با این وجود، انویدیا نوآوریهایی ارائه داده که کار آنها را در این زمینه نوین میسازد.
به طور مثال، این اولین باریست که یک دمو از یک بازی فقط با گرافیک تولید شده توسط هوش مصنوعی ساخته میشود. این بازی یک شبیهساز سادهی رانندگی است که در آن بازیکنان میتوانند در فضایی که با AI ساخته شده، ماشین خود را برانند؛ اما نمیتوانند هیچ تعاملی با محیط داشته باشند یا از ماشین پیاده شوند (شبیه به بازی Driver 1!). این دمو فقط با یک پردازندهی گرافیکی اجرا میشود که برای چنین فناوری جدیدی چشمگیر است (هرچند این کارت گرافیک، هر کارت گرافیکی نیست؛ بلکه Titan V سه هزار دلاری است که قویترین کارت گرافیک تاریخ نامیده شده!).
این فناوری هنوز در مراحل اولیهی خود قرار دارد و احتمالا سالیان زیادی تا استفادهی عملی از آنها در محصولات مصرف کنندگان فاصله داشته باشیم. توسعهی این تکنولوژی را میتوان با تکنیک Ray Tracing مقایسه کرد که سالها پیش دمویی از آن منتشر شد و مدتها طول کشید تا به صورت عملی مورد استفاده قرار گیرد.