به نظر میرسد که با توجه به کاهش فروش گوشیهای آیفون در چین، رشد هرچه بیشتر فروش این دستگاهها در بازار هند به یکی از مهمترین اهداف اپل تبدیل شده باشد. بنابر گزارشی که توسط موسسه تحقیقاتی کانترپوینت (Counter Point) منتشر شده، برای اولین بار در 5 سال گذشته، دستگاهی به غیر از محصولات اپل بیشترین فروش را در بازار چین داشته است. طبق این گزارش در سال 2016 تعداد 17 میلیون عدد از گوشیهای اوپو آر 9 (Oppo R9) به فروش رفته، درحالی که کمپانی اپل موفق به فروش 12 میلیون عدد از گوشیهای آیفون 6 اس (iPhone 6s) شده است. حدود 4 درصد از فروش بازار چین در سال گذشته متعلق به اوپو آر 9 بوده است.
با اینکه در سال گذشته بازار فروش گوشیهای هوشمند در چین رشد چشمگیری داشته، اما کمپانی اپل نتوانسته تا سهم خود را از این بازار افزایش دهد. در سال 2016 تعداد 465 میلیون گوشی در بازار چین به فروش رفته است که نسبت به سال گذشته آن رشد 6 درصدی را نشان میدهد. طی این سال فروش محصولات اوپو 109 درصد، ویوو (Vivo) 78 درصد و هواوی (Huawei) 21 درصد نسبت به سال 2015 رشد داشته است. این در حالی است که فروش محصولات اپل در کشور چین 21 درصد کاهش داشته. فروش محصولات کمپانی شیائومی (Xiaomi) نیز که زمانی به عنوان اپل چینی شناخته میشد، 22 درصد نسبت به سال 2015 کاهش داشته است.
تقاضا برای گوشیهای میان رده در بازار چین رشد فراوانی داشته، به گفته کانترپوینت احتمالاً یکی از دلایل افت فروش اپل همین مساله بوده است. بسیاری از کاربران چینی ترجیح میدهند تا یک گوشی قدرتمند اما نه چندان گران داشته باشند، در حالی که محصولات اپل همیشه جزو محصولات رده بالای بازار بودهاند. البته نیل شاه (Neil Shah)، مدیر تحقیقات کانترپوینت پیش بینی کرده است در صورتی که پرچمدار آینده اپل دارای صفحه نمایش اولد (OLED) باشد، احتمالاً این شرکت شاهد فروش بهتری در بازار چین خواهد بود.