طبق آخرین گزارش Canalys Market Phone Market Pulse، تعداد گوشیهای هوشمندی که در ماههای آوریل، مه و ژوئن (سه ماهه دوم 2023) وارد بازارهای جهانی شده، در مجموع 258.2 میلیون دستگاه بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش را نشان میدهد. علیرغم ثبت رشد منفی در ششمین سه ماهه متوالی، تقاضای جهانی گوشیهای هوشمند به دلیل کاهش موجودی در سطح صنعت و افزایش تقاضای بازارهای منطقهای به آرامی در حال افزایش است.
سامسونگ بار دیگر با 53 میلیون دستگاه و 21 درصد از سهم بازار، تولید کننده برتر گوشیهای هوشمند از نظر عرضه در سه ماهه دوم امسال بوده است. اپل با 43 میلیون دستگاه و 17 درصد از سهم بازار در رتبه دوم قرار گرفته و شیائومی هم با عرضه 33.2 میلیون دستگاه گوشی و تصاحب 13 درصد از سهم بازار، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
فروش جهانی گوشیهای هوشمند و میزان رشد بازار گوشیهای هوشمند در سه ماهه دوم 2023 |
|||
نام شرکت | حجم عرضه در سه ماهه دوم 2023 (میلیون) | سهم بازار در سه ماهه دوم 2023 | میزان رشد سالانه |
سامسونگ | 53.0 | 21 درصد | منفی 14 درصد |
اپل | 43.0 | 17 درصد | منفی 13 درصد |
شیائومی | 33.2 | 13 درصد | منفی 16 درصد |
اوپو | 25.2 | 10 درصد | منفی 8 درصد |
ترنشن | 22.7 | 9 درصد | مثبت 22 درصد |
سایر | 81.1 | 31 درصد | منفی 11 درصد |
جمع | 258.2 | 100 درصد | مثبت 10 درصد |
توجه: به دلیل گرد کردن، جمع درصدها ممکن است 100 درصد نباشد. برآوردهای انجام شده برای شیائومی شامل برند فرعی این شرکت یعنی پوکو بوده و آمارهای اوپو شامل برند وان پلاس هم میباشد. همچنین، ترنشن شامل Tecno، Infinix و iTel است. منبع: مؤسسه آماری Canalys (حجم فروش)، تجزیه و تحلیل گوشیهای هوشمند، ژوئیه 2023 |
شرکت چینی اوپو با تزریق 25.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار و کسب 10 درصد از سهم بازار در رده چهرم قرار گرفته و ترنشن هم که برندهای Infinix، Tecno و iTel را در اختیار دارد با 22.7 میلیون دستگاه و 9 درصد سهم بازار به جایگاه پنجم رسیده است. رشد ترنشن در بازارهای نوظهور و فروش قوی آن در سراسر خاورمیانه، بازارهای آفریقا و آمریکای لاتین موقعیت این شرکت را به عنوان پنجمین برند برتر گوشیهای هوشمند تثبیت کرده است. ترانسشن تنها برندی است که سالانه 22 درصد رشد مثبت داشته است.
با نگاهی به آینده، تحلیلگران Canalys پیشبینی میکنند که کاهش میانگین تقاضای گوشیهای هوشمند در نیمه دوم سال 2023 همچنان ادامه یابد. انتظار میرود که محیط کسبوکار بهبود یابد و فروشندگانی که قادر به ایجاد تعادل در تغییرات ساختاری بلندمدت هستند، بر بازار تسلط بیشتری پیدا کنند.