لپ تاپ کروم بوک (Chromebook) گوگل توانسته به خوبی جایگاه خود را در بازار تثبیت کند و این امر در بخش آموزشی بیشتر به چشم می آید. بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی بازریابی Gartner، فروش این لپ تاپ در سال ۲۰۱۵ به مرز ۷٫۳ میلیون دستگاه رسیده است.
در حالی که کروم بوک گوگل جا برای پیشرفت زیادی دارد، خانم Isabelle Durand یکی از محققان Gartner اشاره می کند که امروزه رایانه به یکی از اجزای جدا نشدنی مدارس تبدیل شده است. و در این بین رایانه های شخصی نسبت به محصولات اپل برای استفاده در مدارس مقرون به صرفه تر هستند. کروم بوک گوگل با قیمت پایین خود گزینه مناسبی برای جایگزینی لپ تاپ های ویندوزی و محصولات اپل در مدارس به شمار می رود. قیمت این کروم بوک ها به صورت قابل ملاحظه ای پایین بوده و از سیستم عامل Chrome OS استفاده می کنند. تنها نقطه ضعفی که این لپ تاپ ها دارند این است که وسعت قابلیت ها و برنامه های آن ها از لپ تاپ های ویندوزی کمتر است. این نقطه ضعف شاید برای برخی از مشاغل و تجارت ها مشکل ساز باشد ولی در مدارس که از نرم افزار ها و قابلیت های محدودی استفاده می کنند، زیاد به چشم نمی آید.
برخی از مشاغل با ابعاد کوچک و یا متوسط اخیرا به سمت کروم بوک تمایل پیدا کرده اند، در حالی که در مورد سایر صنایع این سازگاری به کندی صورت می گیرد. خانم Durand اضافه می کند که کروم بوک گوگل برای مشاغلی که به دنبال یارانه ای ساده و امن هستند بسیار مناسب می باشد. در راستای همین سخنان نیز اخیرا گوگل کروم بوکی مخصوص کارهای تجاری به بازار عرضه کرده است. در این کامپیوتر ها، کاربران برای استفاده از سرویس ها و برنامه ها باید نام کاربری ویژه خود را وارد کنند. در کنار این اقدامات، گوگل قیمت گذاری انعطاف پذیری هم در خصوص کروم بوک و ارائه پشتیبانی در نظر گرفته است.
خانم Durand می گوید: “کروم بوک محصولی است که می تواند در موسسات کوچک و همچنین موسسات نوپا با سرمایه کم بسیار مفید باشد زیرا این گونه شرکت ها در ابتدای کار قدرت سرمایه گذاری کمتری دارند”.
غول جستجوی جهان قصد دارد کروم بوک خود را به انتخابی هوشمندانه برای کارمندان این گونه شرکت ها تبدیل کرده و در کنار آن به پتانسیل بالایی از مشتریان دست یافته و دانش آنان را در خصوص ویژگی های این لپ تاپ افزایش دهد.