بالاخره بعد از 10 سال از آغاز مسابقه فضایی لونار ایکسپرایز گوگل (Lunar XPrize) این رقابتها وارد مرحله جدیدی شد. ترتیب دهندگان مسابقه 5 تیم را به عنوان فینالیست انتخاب کردند، این تیمها پیش از سال 2016 توانسته بودند قرارداد ارسال فضاپیمای خود را دریافت کنند. اولین تیم که به مرحله بعد راه پیدا کرده اسپیس آیاِل (Space IL) است. این سازمان غیرانتفاعی اسرائیلی ماهنوردی به اندازه یک ماشین ظرفشویی طراحی کرده که به جای استفاده از چرخ یا زنجیر برای حرکت، با گام برداشتن جابجا میشود. این ماهنورد با استفاده از یکی از موشکهای فالکون 9 شرکت اسپیسایکس (SpaceX Falcon 9) به ماه ارسال خواهد شد.
فینالیست بعدی مون اکسپرس (Moon Express) از آمریکاست. این گروه که تابحال دو جایزه مهم نیز دریافت کرده در تلاش است تا منابع موجود در ماه را به موادی قابل استفاده برای انسانها تبدیل کند. سه عدد از دستگاههای این گروه در سال 2020 توسط آزمایشگاه موشک آمریکا به فضا فرستاده میشود. تیم بعدی سینرژی مون (Synergy Moon) است که از افرادی با ملیتهای مختلف تشکیل شده. دستگاه این تیم توسط یکی از موشکهای Interorbital Systems به ماه فرستاده میشود. تیم هندی ایندوس (Indus) نیز دستگاه خود را با یکی از موشکهای سازمان تحقیقاتی فضایی هند به ماه ارسال خواهد کرد. تیم آخر نیز هاکوتو (HAKUTO) از کشور ژاپن است که ماهنورد خود را همراه با تیم ایندوس به فضا ارسال میکند.
مسابقه فضایی لونار ایکسپرایز گوگل برای افراد عاشق فضا طراحی شده و آنها را تشویق میکند تا فضانورد خصوصی خود را به سطح ماه ارسال کنند. این فضانوردها باید قادر باشند تا 5000 کیلومتر در فضا سفر کنند و از محلی که قرار دارند ویدئوها و عکسهایی با کیفیت HD به زمین ارسال کنند تا برنده جایزه 20 میلیون دلاری شوند. چندین سال است که گوگل میلیونها دلار به عنوان جایزه پیشرفت به شرکت کنندگان در این مسابقه کمک مالی کرده است. در تازهترین جایزه گوگل جمعاً مبلغ یک میلیون دلار را به 16 شرکت اعطا کرد. به گفته گوگل این شرکتها نشان دادند که برای ارسال یک فضاپیما به ماه احتیاجی نیست که حتماً یک نهاد دولتی قدرتمند باشید.