آیا این احساس را دارید که بخواهید از فیسبوک فاصله بگیرید یا اکانت خود را برای همیشه غیرفعال کنید، اما این احساس بیشتر از یک هفته پابرجا نمی ماند؟ خوب این را بدانید که شما تنها نیستید!
محققانی از دانشگاه کردل چهار دلیل کلیدی را یافته اند که بیان می کند چرا مردم تصمیم می گیرند با فیسبوک خداحافظی کنند اما نمی توانند در برابر جذابیت این شبکه اجتماعی مقاومت نمایند.
Eric Baumer، مدیر این محققان می گوید : “دلیل اول این است که آنها فهمیدهاند معتاد شده اند. کسی که احساس می کند به فیسبوک معتاد شده یا به آن عادت کرده به احتمال بیشتری در فکر بازگشت خواهد بود.”
یکی از شرکت کنندگان با گفتن این جمله، جنبهی عادت کردن را توصیف می کند : “در 10 روز اول، هروقت که من مرورگر اینترنت را باز می کردم انگشتانم بصورت خودکار به سمت حرف F می رفت! ”
یکی دیگر از دلایل حفظ حریم خصوصی و نظارت می باشد. آن دسته از کاربرانی که احساس می کردند فعالیت های فیسبوکشان تحت نظارت است کمتر در فکر بازگشت بوده اند، در حالیکه کسانی که از فیسبوک تا حد زیادی برای مدیریت تفکرات دیگران درباره خود استفاده می کردند به احتمال زیادی باز خواهند گشت.
“دلیل سوم خلق و خوی ذهنی است. در حال و هوای خوبی هستید؟ پس احتمال کمتری وجود دارد که در تعهد خود درباره دور ماندن از فیسبوک دبه کنید. ”
این گروه تحقیقاتی همچنین دریافته اند که اگر کاربران فیسبوک در شبکه های اجتماعی دیگری همچون توییتر باشند احتمال کمتری وجود خواهد داشت که پس از ترک آن دوباره باز گردند.
کسانی که زندگی اجتماعی خود را با تکنولوژی در آمیخته اند نیز به احتمال بیشتری دوباره به فیسبوک بر خواهند گشت.
نویسنده اشاره می کند: “در بسیاری از این موارد، مردم به فیسبوک باز گشته اند اما استفادهی آنها از آن تغییر خواهد کرد، برای مثال برنامهی آن را از تلفن همراه خود پاک می کنند، تعداد دوستانشان را کاهش می دهند و یا زمان استفاده از فیسبوک بر روی پلت فرم خود را محدود می کنند.”
این تیم تحقیقاتی تنها بیش از 5000 نظرسنجی که توسط یک سازمان خلاق هلندی را بررسی کرده است.
اطلاعات فراهم شده نیز از سایت 99daysoffreedom.com است که یک کمپین آنلاین برای تشویق کاربران به ترک 99 روزه فیسبوک میباشد.
یکی از نویسندگان مقاله ای در مجله رسانه های اجتماعی اینچنین می گوید: “کسانی که شبکههای اجتماعی را ترک می کنند و سپس به آن باز میگردند فرصتی را برای فهمیدن بهتر تفاوت خطراتی مربوط به زمانی که مردم از سایت هایی همچون فیسبوک استفاده می کنند و نمی کنند را فراهم می کند.”
Baumer اضافه می کند: “این نتایج نشان می دهد که ممکن است در روز چه تصمیم های دشواری درباره استفاده از شبکه های اجتماعی پیش بیاید.”
این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که: “فیسبوک همچنین خدمات و قابلیت های اجتماعی مهمی را فراهم می کند، برای برخی از نمونه ها فراهم کردن تنها مفهوم گروهی مشخص را در بر دارد که در تماس باشند. این نتایج می تواند پیچیدگی های درگیری مردم در تصمیم گیری مداوم برای استفاده یا استفاده نکردن از شبکه های اجتماعی را برجسته کند.”
منبع : سایت gadgets.ndtv