نوکیا یکی از معروفترین شرکتهای تولیدکننده تلفن همراه در جهان است که تاریخچهای طولانی دارد. این شرکت در سال 1865 و به عنوان یک کارخانه کاغذسازی توسط فردریک ایدستام، مهندس معدن فنلاندی، تأسیس شد. در دهههای بعد، نوکیا وارد صنایع دیگری مانند تولید لاستیک، کابلهای تلفن و برق و تجهیزات مخابراتی شد.
در دهه 1990 نوکیا اولین گوشی تلفن همراه خود با نام Mobira Cityman را که بسیار حجیم و سنگین بود، معرفی کرد. در سال 1998 نوکیا 3310 عرضه شد که محبوبترین مدل تلفن همراه در آن زمان بود. در اواسط دهه 2000، نوکیا بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان بود اما با ظهور گوشیهای هوشمند، سهم بازار خود را به مرور از دست داد.
در سال 2013 بخش تولید تلفن همراه نوکیا به شرکت مایکروسافت فروخته شد. اما در سال 2016 این برند محبوب دوباره به یک شرکت فنلاندی به نام اچامدی گلوبال (HMD Global) واگذار شد. اچامدی گلوبال برخلاف مایکروسافت تمرکز خود را بر ساخت گوشیهای مقرون به صرفه و ارزان قیمت معطوف کرده و به همین واسطه توانسته دوباره نام و نشان نوکیا را در بازار تلفن همراه مطرح کند.
همین رویکرد HMD Global باعث شده تا طبق آخرین تحلیلهای انجام شده توسط شرکت تحلیلگر IDC، این شرکت در سهماهه سوم سال 2023 میلادی رتبه اول بازار گوشیهای ساده را به خود اختصاص دهد. جزئیات دقیق پیرامون این مسئله توسط شرکت فنلاندی و یا شرکت تحلیلگر منتشر نشده، ولی HMD سهم 30.7 درصدی از ارزش بازار و 22.4 درصدی از حجم بازار را در اختیار دارد که نشاندهنده افزایش قابل ملاحظه نسبت به سهماهه قبل است.
اچامدی گلوبال اعلام کرده که چهار عامل کلیدی به موفقیت نوکیا در سالهای اخیر کمک کرده است. اول اینکه گوشیهای ساده آنها از رابط یکپارچه پرداخت (UPI) پشتیبانی میکنند که عملکرد آنها را ارتقا داده و امکان تراکنشهای دیجیتالی امن را فراهم کرده است.
این شرکت همچنین با طراحی مجدد مدلهای محبوب قدیمی و نوستالژیک نوکیا و عرضه آنها در رنگها و طرحهای شادتر، توانسته کاربران قدیمی و جدید را به یک اندازه برای خرید این مدلهای ساده ترغیب کند. از جمله مدلهای بهروزرسانی شده میتوان به نوکیا 105 (مدل 2022)، نوکیا 110، نوکیا 110 فور جی، نوکیا XpressAudio و نوکیا 2660 فلیپ اشاره کرد.
به گفته یکی از نمایندگان اچامدی گلوبال، این شرکت در نظر دارد تا همچنان روند این موفقیتها را ادامه داده و رتبه نخست خود در بازار گوشیهای تلفن همراه ساده را حفظ کند. با وجود کاهش فروش گوشیهای هوشمند در سالهای اخیر، تلفنهای ساده همچنان بخش بزرگی از بازار را در اختیار دارند و اچامدی گلوبال نیز با سیاستگذاری درستی که داشته به دنبال توسعه سهم خود در این بازار است.