فناوری ابری یا کلاد در سالهای اخیر با سرعت فزایندهای در حال رشد بوده و پیشبینی میشود در سال جاری نیز سیر صعودیتری داشته باشد. هزینهای که کاربران صرف فضاهای ابری عمومی کردهاند در سال 2020 با رشد 34.4 درصدی همراه بود، که یکی از دلایل آن را میتوان شیوع جهانی ویروس کرونا و تمایل بیشتر افراد به دورکاری دانست.
اگر چه واکسن کرونا به سرعت در حال گسترش است و کشورهای مختلف روند واکسیناسیون را سرعت بخشیدهاند، اما مطمئناً مدتی طول خواهد کشید تا دوباره به شرایط عادی و قبل از همهگیری کرونا برگردیم. بنابراین، کسب و کارها و کاربران همچنان به دنبال استفاده از مزایای فضای ابری خواهند بود و انتظار میرود این فناوری به رشد و گسترش خود ادامه دهد. حتی بعد اتمام همهگیری کرونا هم فضای ابری احتمالاً به عنوان یک فناوری کلیدی همچنان به حضور خود در دنیای دیجیتال ادامه خواهد داد.
اما با وجود این همه مزایایی که فضای ابری برای ما داشته، آیا تا به حال فکر کردهاید این فناوری دقیقاً چیست و چگونه کار میکند؟ اگر پاسختان به این سؤال منفی است و یا میخواهید اطلاعات بیشتری راجع به فضای ابری کسب کنید، در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا سیر تا پیاز این فناوری را به زبانی ساده توضیح داده و البته برترین سرویس دهندگان ابری در سال 2021 را به شما معرفی کنیم.
فضای ابری چیست؟
فضای ذخیرهسازی ابری که به آن سرویس پشتیبانگیری ابری نیز گفته میشود، یک مدل سرویس محاسباتی است که به شما امکان انتقال، ذخیرهسازی و دسترسی به فایلها و دادههای مختلف را از راه دور مهیا میکند. در این فناوری، ارائه دهنده خدمات ابری، فضایی را در اختیارتان قرار میدهد که به کمک آن میتوانید از طریق اینترنت به مدیریت و مشاهده فایلهای خود بپردازید. ارائه دهنده این سرویس مسئولیت مدیریت سرورها و حفظ و نگهداری فایلهای کاربران را به عهده میگیرد و زیرساختهای مربوطه را نیز تأمین میکند.
مشتریان فضاهای ابری میتوانند از طریق یک شبکه خصوصی یا اینترنت عمومی به فضای ذخیرهسازی ابری خود دسترسی پیدا کنند. در واقع، ارائه دهنده خدمات این اطمینان را میدهد که مشتری هر زمان که نیاز باشد به دادههای خود دسترسی خواهد داشت. هزینه فضاهای ابری هم معمولاً به ازای ترافیک مصرفی و یا نرخ ثابت ماهیانه پرداخت میشود.
فضای ابری به انواع کسب و کارهای تجاری در هر مقیاسی، یک شیوه مناسب جهت ذخیرهسازی مقرون به صرفه دادهها ارائه میدهد. در واقع، به کمک این فناوری ذخیرهسازی، شرکتهای کوچکتر نیز قادر خواهند بود از همان قابلیتهای بهروز و قدرتمند ذخیره اطلاعات استفاده کرده و در رقابت با شرکتهای بزرگتر، از این حیث چیزی کم نداشته باشند. حال آنکه اگر این کسب و کارهای کوچک بخواهند تمامی زیرساختهای لازم برای ذخیره و نگهداری امن دادهها را خودشان متقبل شوند، با هزینهای سرسامآور روبرو بوده و مطمئناً در برابر رقبای قدرتمند خود حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
با اینکه همه ما عادت داریم به هر نوع فضای ذخیرهسازی شبکه محور، فضای ابری بگوییم، اما بهتر است بدانید که اینگونه شبکهها انواع مختلفی دارند و در ادامه به معرفی هر کدام از آنها میپردازیم.
- فضای ابری عمومی: در این نوع از فضاهای ذخیرهسازی ابری، چندین مشتری به صورت مشترک از یک فضای ذخیرهسازی ابری استفاده میکنند که البته ظرفیت آن میتواند به مرور زمان بیشتر شود. ارائه دهندگان اینگونه سرویسها معمولاً شیوه بسیار سادهای برای دسترسی به دادهها در نظر میگیرند و مشتریان میتوانند با هر وسیلهای اعم از رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند، به فایلهای خود دسترسی داشته باشند.
- فضای ابری خصوصی: این مدل بسیار شبیه به فضای ابری عمومی است، اما یک تفاوت عمده دارد؛ در فضای ابری خصوصی، سیستم ذخیرهسازی در محل مشتری مستقر میشود. در واقع، در فضای ابری خصوصی شبکه و سرویس ابری توسط ارائه دهنده خدمات در محل مورد نظر راهاندازی میشود و مشتری میتواند همه کارهای میزبانی و عملیاتی را خودش مدیریت کند. موسسات مالی و شرکتهای فروشگاهی بزرگ، به واسطه حساسیت بالای دادههایشان، اغلب از فضای ابری خصوصی استفاده میکنند.
- فضای ابری ترکیبی: این گزینه ترکیبی از فضاهای ابری عمومی و خصوصی است. فضای ابری ترکیبی برای شرکتهایی که با ترکیبی از اطلاعات حساس و غیرحساس سر و کار دارند، مناسب میباشد. در این سرویس، مشتریان میتوانند انتخاب کنند که کدام دادهها در سرورهای خارجی ذخیره شوند و کدامها در محل شرکت یا مؤسسه باقی بماند.
فضای ابری چگونه کار میکند؟
فضای ابری از همان اصول سیستم ذخیرهسازی فیزیکی و در محل، استفاده میکند. اطلاعات به یک دستگاه ذخیرهسازی منتقل میشود که دادههای آن به صورت ایمن نگهداری شده و در هر زمان در دسترس میباشد.
با این حال، سرویس ذخیرهسازی ابری قوانین و معماری خاص خود را نیز دارد. ارائه دهندگان خدمات ابری معمولاً مراکز داده بزرگ زیادی در سراسر جهان دارند. مشتریان فضای ذخیرهسازی متناسب با نیاز خود را از ارائه دهندگان خدمات ابری خریداری میکنند و در مقابل، ارائه دهنده خدمات بیشتر کارهای مربوط به ذخیره اطلاعات، از جمله امنیت دادهها، تحویل به موقع اطلاعات، تأمین ظرفیت، تأمین منابع پردازشی و نگهداری سرورهای ذخیرهسازی را متقبل میشود.
اغلب سرویسهای ابری محبوب، از تعداد زیادی هارد درایو که در سرورهای مجازی مختلف گروهبندی شده و با یکدیگر شبکه شدهاند، استفاده میکنند. این نوع معماری از یک سرور کنترل اصلی و به تعداد مورد نیاز سرور ذخیرهسازی تشکیل شده است. دستگاههای میزبانی کننده میتوانند سرورهای مجازی زیادی را تعریف کرده و هر کدام را به یک مشتری اختصاص دهند. مشتریها میتوانند از طریق دستگاههای مختلف، از جمله گوشیهای هوشمند، لپ تاپ ها، رایانههای رومیزی یا تبلت، برای دسترسی به سرورها و مدیریت دادههای خود استفاده کنند.
اما نحوه کارکرد فضاهای ابری به نوع استفادهای که از آن میشود، مربوط است و در ادامه سه روش اصلی را مورد بررسی قرار میدهیم.
- سیستم ذخیرهسازی بلوکی: در این روش، حجم عظیمی از دادهها به قطعات کوچکتر به نام بلوک تقسیم شده و به راحتی مدیریت میشود. به هر بلوک یک شناسه منحصر به فرد نسبت داده میشود و هر کدام از این شناسهها نیز به یکی از درایوهای ذخیرهسازی میزبان اختصاص مییابند. این نوع فضاهای ذخیرهسازی به واسطه کارآمد بودن، سرعت بالا و تأخیر کم، محبوبیت زیادی دارند و به خصوص برای کسانی که قصد دارند با برنامههای سنگین و پایگاههای داده کار کنند، مناسب هستند.
- سیستم ذخیرهسازی فایل: در این روش از فایلها و پوشهها برای دستهبندی اطلاعات استفاده میشود، یعنی همان روشی که در درایوهای رایانههای شخصی مشاهده میکنیم. کافیست تا فایل اکسپلورر را در لپ تاپ خود باز کرده و به راحتی فایلها و پوشههای خود را مشاهده کنید. در واقع، اطلاعات در قالب فایلها و در داخل پوشههای ذخیره میشوند و پوشهها نیز به نوبه خود به شاخهها و زیرشاخههای مختلف نسبت داده میشوند.
- سیستم ذخیرهسازی شی محور: در این روش، اطلاعات در قالب اشیاء دستهبندی شده و هر شی نیز متشکل از سه جزء میباشد. این سه جزء عبارتند از: دادههای ذخیره شده، فراداده مربوط به دادهها و یک شناسه منحصر به فرد. پروتکل ذخیرهسازی شی محور از رابط برنامهنویسی RESTful برای ذخیره فایلها و فرادادهها به عنوان یک شی استفاده کرده و سپس یک شناسه به آن اختصاص میدهد. هنگامی که کاربر قصد دسترسی به دادههای خود را داشته باشد، شناسه را به سیستم میزبان ارسال کرده و دادهها را به همراه تأییدیه اعتبار، فرادادهها و ویژگیهای امنیتی آن تحویل میگیرد.
برترین ارائه دهندگان فضای ابری در سال 2021
همانطور که گفتیم فضاهای ابری در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آوردهاند، بنابراین جای تعجب نیست که ببینیم ارائه دهندگان مختلفی اقدام به راهاندازی سرویس ابری کردهاند. هر کدام از این سرویس دهندهها قصد دارند تا سهمی از بازار رو به رشد ابری را به خود اختصاص دهند اما سؤالی که برای کاربران مطرح میشود این است که کدامیک بهترین خدمات را ارائه میدهند؟
برای اینکه انتخاب برای شما راحتتر شود، در ادامه قصد داریم تا برترین ارائه دهندگان فضای ابری در سال 2021 را معرفی کنیم. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که منظور ما سرویس ذخیرهسازی ابری است و پلتفرمهای رایانش ابری مانند Google Cloud Services و Microsoft Azure را در این لیست مد نظر قرار ندادهایم.
pCloud
این ارائه دهنده فضای ذخیرهسازی ابری در سوئیس مستقر است. هزینه خرید این سرویس بسیار گرانتر از سایر رقبا است، اما این هزینه فقط یکبار و برای همیشه پرداخت میشود. شما میتوانید 500 گیگابایت فضای ابری pCloud را فقط با پرداخت 175 دلار خریداری کرده و به صورت مادام العمر از آن استفاده کنید! البته، اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، طبیعتاً با پرداخت هزینه بیشتر میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
iDrive
iDrive یکی از قدیمیترین و در عین حال بهترین ارائه دهندگان فضای ابری است. برای سال اول، میتوانید 5 ترابایت فضای ذخیرهسازی را تنها با پرداخت 3.48 دلار دریافت کنید. iDrive برای مشاغل کوچک و ذخیرهسازی اطلاعات شخصی گزینهای ایده آل است.
OneDrive
اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنید، حتماً با OneDrive آشنایی دارید. این فضای ابری نه تنها با برنامههای ویندوز همخوانی کاملی دارد، بلکه برای بسته نرم افزاری آفیس هم بسیار مناسب است و قابلیتهای خوبی ارائه میکند. شما میتوانید 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی را به صورت رایگان از OneDrive دریافت کنید. اما اگر از کاربران Microsoft 365 باشید، با خرید اشتراک ماهیانه 6 دلاری، میتوانید به ازای هر کاربر 1 ترابایت اضافی نیز در OneDrive داشته باشید.
Dropbox
Dropbox یکی دیگر از پیشکسوتان عرصه ابری است و 2 گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار میدهد. این فضای ابری با تمامی سیستم عاملهای مرسوم هماهنگ بوده و اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید میتوانید با پرداخت ماهانه 16 دلار به 3 ترابایت فضای ذخیرهسازی دسترسی داشته باشید. قیمت Dropbox نسبت به سایر سرویسهای ابری اشتراکی نسبتاً گران است، اما سهولت استفاده و سازگاری آن با انواع فناوریها میتواند ارزش این هزینه اضافی را داشته باشد. به خصوص برای کسانی که آشنایی زیادی با مسائل فنی نداشته و میخواهند اطلاعات خود را به سادگی در فضای ابری ذخیره کرده و از آنها استفاده کنند، Dropbox یک گزینه کاملاً مناسب است.
Google Drive
نمیتوان از اینترنت صحبت کرد و اسم گوگل را نیاورد! اغلب کاربران امروزه دارای حداقل یک حساب کاربری گوگل هستند و گوگل نیز برای هر کدام از این اکانتها 15 گیگابایت فضای ابری رایگان در نظر گرفته است؛ پیشنهادی سخاوتمندانه که باعث میشود، بسیاری از کاربران به استفاده از Google Drive اکتفا کرده و سراغ گزینههای دیگر نروند. Google Drive در اکثر سیستم عاملها به جز لینوکس در دسترس است و در صورت نیاز به فضای بیشتر، هر 2 ترابایت را با قیمت 9.99 دلار در ماه عرضه میکند.