گوگل هر روز بیشتر و بیشتر هزینه میکند تا موتور جستجوی خود را به انتخاب اول دستگاههای مختلف تبدیل کند. جالب است بدانید که تنها در سال گذشته میلادی این شرکت 7.2 میلیارد دلار در مبحثی موسوم به “هزینه های ترافیک گرفتن” (traffic acquisition costs) صرف کرده و این پول را به شرکتهایی مانند اپل و یا تولید کنندگان گوشیهای اندرویدی، داده است.
در حال حاضر میتوان گفت رقم مذکور حدود 11 درصد از کل درآمد گوگل میباشد و نسبت به چند سال گذشته که این شرکت تنها 7 درصد از درآمد خود را صرف این بخش میکرد، افزایش قابل ملاحظهای داشته است. حتی این احتمال وجود دارد که این هزینهها در آینده و با توجه به محدودیتهای قانونی اعمال شده در اروپا بیش از این هم بشود.
اپل به تازگی در آی او اس 11، موتور جستجوی گوگل را در جاهای مختلفی از رابط کاربری این سیستم عامل جدید جایگزین بینگ کرده و همین مسئله میتواند ترافیک ورودی گوگل را بیش از پیش افزایش دهد. و از آنجا که شرکت بالادستی گوگل، یعنی آلفابت (Alphabet)، هزینههای صرف شده را به تفکیک شرکتهای مختلف اعلام نکرده، تحلیلگران گمانهزنیهایی در این مورد انجام دادهاند و به اعتقاد آنان بخش عمدهای از این 7.2 میلیارد دلار مستقیماً به حساب اپل واریز شده است.
نکته جالب اینکه، تلاش گوگل برای ورود به عرصه تولید گوشیهای هوشمند میتواند هزینههای مربوط به ترافیک گرفتن را به حداقل برساند. زیرا هر چه محصولاتی مانند پیکسل موفقتر ظاهر شوند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند، طبیعتاً سهم شرکتهایی مانند اپل کاهش یافته و در نتیجه گوگل پول کمتری به این شرکتها خواهد داد.