محصولات امسال اچ تی سی یعنی 10 و بولت قرار بود ناکامیهای چند سال اخیر این شرکت را جبران کنند اما این امر محقق نشد و تنها توانستند نظر طرفداران قدیمی را جلب کنند. در حالی که از نظر سختافزار اچ تی سی 10 به خوبی سایر پرچمداران بازار بود، اما به نظر میرسد این زبان طراحی اچ تی سی است که مانع از فروش خوب آن و بازگشت کمپانی به دوران اوج خود میشود. تغییرات کوچک به وجود آمده در اچ تی سی 10 چندان آن را از پرچمداران قبلی یعنی M9 و M8 و حتی سری قدیمی M7 متمایز نمیکند و نوآوری خاصی در این محصول به چشم نمیخورد.
اچ تی سی تنها تولید کنندهای نیست که طراحی مشابهی را در چند محصول استفاده میکند. آیفون اپل تغییر زیادی نکرده و تمامی پرچمداران سونی هم شبیه به هم هستند. حتی گلکسی اس 7 سامسونگ شباهت زیادی به برادر بزرگتر خود گلکسی اس 6 دارد. ما نمیگوییم این کمپانیها نیازی به تغییر ندارند اما اچ تی سی قطعاً دلایل بیشتری برای این کار دارد.
اچ تی سی طی چند سال اخیر از طراحی مشابهی در پرچمداران خود استفاده نموده و اگر طرفدار پر و پا قرص آن نباشید تفاوتی میان آنها حس نخواهید کرد.
با وجود اینکه زبان طراحی فعلی هیچ مشکلی نداشته و زیبا به نظر میرسد اما بعد از گذشت چندین سال کمی خستهکننده شده است. بهعلاوه، کمپانیهای دیگر هم کیفیت ساخت گوشیهای هوشمند خود را بالا بردهاند و اچ تی سی که در گذشته به عنوان یکی از باکیفیتترینها شناخته میشد، حالا جایگاه چندان خوبی در بازار ندارد.
لنز دوربین گرد و نوارهای آنتن در بالا و پایین جلوهی خوبی ایجاد میکنند اما با استانداردهای روز فاصله دارند. لبههای گرد بزرگتر از سایر رقبا و دکمه فیزیکی مستطیلی شکل خارج از رده است. اچ تی سی یکی از نخستین سازندگان گوشیهای فلزی در دنیا بود اما با نگاهی به رقبایی چون OnePlus 3T, Honor 5X, Meizu M3 Note و Redmi Note 3 بهعقب ماندگی اچ تی سی پی میبریم.
با توجه به استانداردهای کنونی طراحی اچ تی سی کاملاً قدیمی به نظر میآید.
با نگاهی به اسامی یادشده متوجه میشویم که برای خرید یک گوشی با بدنه فلزی نیاز به صرف هزینه زیادی نیست. گوشیهای هوشمند زیادی با طراحی مشابه اچ نی سی 10 با قیمتی کمتر و قابلیتهای خوب وجود دارند. اگر اچ تی سی به بقا میاندیشد، باید به دنبال نوآوریهای بیشتری باشد. به واکنش مثبت کاربران به گوشی شیائومی Mi Mix با لبههای تیز و نمایشگر دو لبه سامسونگ نگاهی بیندازید. کاربران به دنبال محصولاتی با سختافزار خوب و مهمتر از آن طراحی خاص و زیبا هستند و این چیزی است که اچ تی سی برای بازگشت به دوران اوج خود باید به آن توجه کند.
به خاطر بیمیلی مردم به شکل ظاهری محصولات اچ تی سی، این کمپانی اکنون تنها 1 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. با وجود خوشنامی این کمپانی، کاربران هنوز دوربینهای ضعیف و مشکل داغ شدن پرچمداران گذشته را به یاد دارند. پرچمداران اچ تی سی ویژگیهای مثبتی چون کیفیت فوق العاده صدا، نرمافزار روان و بلندگوهای Boomsound دارند اما این موارد بهراحتی نزد کاربر فراموش میشوند.
نکته نهایی این است که پرچمداران اچ تی سی نتوانستهاند نظر کاربران زیادی را جلب کنند و این کمپانی باید به دنبال تغییر باشد. یک تحول کامل در طراحی این شانس را برای اچ تی سی ایجاد میکند که مجدداً در بین محبوبترین ها قرار بگیرد. همه ما به شایستگیهای این کمپانی واقفیم و پرچمدار آینده اچ تی سی یعنی HTC 11 (یا هر نام دیگری که انتخاب میشود) میتواند نخستین قدم برای اثبات این شایستگی باشد.