بر اساس گزارشهای منتشر شده، شرکت چینی هواوی نه تنها مشغول طراحی سیستم عامل موبایل اختصاصی خود برای جایگزینی اندروید است، بلکه قصد دارد تا سرویس نقشه جدیدی را نیز به عنوان جایگزین سرویس نقشه گوگل تولید و در محصولات آینده خود به کار بگیرد.
طبق گزارشی که به تازگی توسط چاینا دیلی منتشر شده، در طراحی سرویس نقشه هواوی بیش از اینکه مصرف کننده نهایی مورد توجه باشد، به تأمین خواستههای توسعه دهندگان نرم افزار اهمیت داده شده است. در واقع با استفاده از سرویس نقشه خود، برنامههایی که نیاز به مسیردهی گام به گام، ارسال تاکسی و یا مواردی از این دست دارند، به سادگی میتوانند به خواسته خود برسند.
این سرویس جدید ظاهراً مپ کیت (Map Kit) نام دارد و قرار است وضعیت ترافیک را به صورت زنده نمایش داده و در عین حال به قابلیتهای واقعیت افزوده مجهز باشد (احتمالاً مشابه با لایههای واقعیت افزودهای که اخیراً به گوگل مپ اضافه شده است).
این طور که گفته شده، سرویس اینترنتی روسی یاندکس (Yandex) قرار است اطلاعات مورد نیاز برای طراحی نقشه را در اختیار هواوی قرار دهد. این اطلاعات در کنار اطلاعاتی که هواوی در حال حاضر از زیرساختهای خود تأمین میکند، میتواند کمک شایانی به ارائه یک سرویس نقشه کامل کند.
هواوی نمیخواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود!
تلاش هواوی برای طراحی سرویس نقشه اختصاصی را میتوان یکی دیگر از اقدامات این شرکت چینی در راستای کاهش اتکای خود به سرویسهای گوگل دانست. با شدت گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا، هواوی از دسترسی به سرویسها و خدمات شرکتهای آمریکایی از جمله گوگل، منع شد و به همین علت یافتن جایگزینی مناسب برای این سرویسها در اولویت کاری شرکت چینی قرار گرفته است.
با اینکه در هفتههای اخیر موضع آمریکا نسبت به هواوی کمی نرمتر شده اما به وضوح مشخص است که این شرکت به هیچ وجه دوست ندارد دوباره با چالشی مشابه روبرو شود و از همین رو خود را برای شرایطی بدتر آماده میکند تا در آینده غافلگیر شود.
البته ارائه یک سرویس نقشه کامل به این راحتیها هم نیست و گوگل و اپل در حال حاضر تنها بازیگران اصلی این عرصه هستند. این شرکتها مدام در حال بهروزرسانی سرویس نقشه خود هستند و ماشینهای خودران آنها در شهرهای مختلف در حال گشتزنی و تصویربرداری است.
صرف نظر از اینکه شرایط همکاری گوگل و هواوی چگونه خواهد شد، هنوز تا آماده شدن سرویس نقشه هواوی زمان زیادی باقی مانده است. اما این طور که به نظر میرسد، این شرکت در برنامههای خود تمامی احتمالات را در نظر گرفته و به مرور قصد دارد نقاط ضعف خود را برطرف کرده و از یک سورخ دو بار گزیده نشود!