در سه ماهه نخست سال 2024، شرکت هواوی موفق شد تا به بزرگترین برند گوشیهای هوشمند تاشو در جهان تبدیل شود و در این زمینه از سامسونگ پیشی بگیرد. این موفقیت در حالی رخ داده است که این شرکت چینی همچنان با تحریمهای سنگین آمریکا علیه خود مواجه است.
طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار Counterpoint، حجم عرضه گوشیهای تاشو هواوی در در سه ماهه اول 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 257 درصد افزایش یافته است. این رشد قابل توجه کاملاً در تضاد با عملکرد سامسونگ است، به طوری که سهم بازار این شرکت کرهای از 58 درصد در سه ماهه اول 2023 به 23 درصد در سه ماهه اول 2024 کاهش یافته است. این کاهش در عرضه مدلهای تاشو سامسونگ در حالی رخ داده که میزان کلی عرضه گوشیهای تاشو در سطح جهان 49 درصد افزایش یافته است.
یکی از عوامل اصلی موفقیت هواوی در بازار گوشیهای تاشو، تمرکز آن بر مدلهای مجهز به فناوری فایو جی (5G) است. در سه ماهه منتهی به مارس، 84 درصد از گوشیهای تاشو عرضه شده توسط هواوی مجهز به 5G بودند، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته هیچ کدام از این مدلها 5G نبودند.
بر اساس گزارش Counterpoint، مدلهای محبوب تاشو هواوی شامل میت ایکس 5 (تاشوی کتابی) و پاکت 2 (تاشوی صدفی) بودند. شایان ذکر است که بیشتر فروش هواوی در چین بوده است، اگر چه گوشیهای تاشوی این شرکت در مناطقی مانند خاورمیانه نیز در دسترس هستند.
در مقابل، سامسونگ در ارائه نوآوری در خطوط تولید گوشیهای تاشوی خود کند عمل کرده که ممکن است همین مسئله دلیل اصلی کاهش سهم بازار آن باشد. سامسونگ در حال حاضر در حال آمادهسازی برای عرضه مدلهای جدید گلکسی زد فولد 6 و زد فلیپ 6 است. باید دید که آیا این شرکت میتواند با این مدلها مجدداً جایگاه از دست رفته خود را پس بگیرد یا خیر.
عملکرد دیگر برندها در بازار گوشیهای تاشو
علاوه بر هواوی، موتورولا نیز در بخش گوشیهای تاشو عملکرد بسیار خوبی داشته است. رشد فروش این شرکت در مقایسه با سه ماهه اول 2023 بیش از 1473 درصد بوده است و اکنون به عنوان چهارمین برند بزرگ گوشیهای تاشو با سهم بازار 11 درصد شناخته میشود. در همین زمینه بد نیست بدانید که مدل ریزر 40 (معروف به ریزر 2023) موتورولا به عنوان پرفروشترین مدل تاشو در آمریکای شمالی شناخته شده است.
شرکت آنر نیز با سهم بازار 12 درصدی در جایگاه سوم قرار دارد. گوشی آنر مجیک V2 بیشترین میزان عرضه را در غرب اروپا در سه ماهه اول 2024 داشته است.
همچنین، در سه ماهه اول 2024، گوشیهای تاشو نوع کتابی برای اولین بار از سال 2021، 55 درصد از حجم عرضه جهانی را به خود اختصاص دادهاند و از گوشیهای تاشو صدفی پیشی گرفتهاند.
نتیجهگیری
موفقیت هواوی در بازار گوشیهای تاشو نشان دهنده تغییرات مهمی در این بخش از بازار گوشیهای هوشمند است. با توجه به اینکه سامسونگ در حال آمادهسازی برای عرضه مدلهای جدید است، باید دید که آیا میتواند با نوآوری و استراتژیهای جدید، سهم بازار خود را بازیابی کند یا خیر. در عین حال، رشد چشمگیر هواوی و دیگر شرکتها نشان میدهد که رقابت در بازار گوشیهای تاشو همچنان شدید خواهد بود.