در سالهای نه چندان دور بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا از جمله تویوتا، هوندا و هیوندای به سمت سوخت هیدروژنی روی آوردند. این خودروسازان بزرگ ژاپنی با این فکر که در 5 تا 10 سال دیگر هیدروژن به اولین سوخت جهان تبدیل خواهد شد و اکثر ماشینها در آن زمان از سوخت هیدروژنی استفاده خواهند کرد، صدها میلیون و حتی میلیاردها دلار بر روی توسعهی این سوخت سرمایه گذاری کردند. پاک بودن سوخت هیدروژنی و ارزان بودن آن باعث شد که در آن زمان توسعهی سوخت هیدروژنی ایدهی خوبی به نظر برسد. تا اینکه تسلا وارد صنعت خودروسازی شد!
در آن زمان تصور خودروسازان این بود که استفاده از سوخت الکتریکی نمیتواند کاربردی باشد زیرا شارژ شدن باتری یک خودرو زمان زیادی لازم دارد و علاوه بر آن خودرو قادر به طی کردن مسافت زیادی نخواهد بود.
همچنین در آن زمان یک تصور عامه وجود داشت که خودروهای الکتریکی قادر نخواهند بود سرعت و شتاب بالایی بدست بیاورند و هیچگاه در صنعت خودروسازی جایگاه مناسبی نخواهند داشت.
موارد بالا از جمله عواملی بودند که باعث شدند معروفترین خودروسازان ژاپنی هیدروژن را بر الکتریسیته ترجیح دهند. اما پس از عرضهی خودروهای الکتریکی با قابلیتهای بسیار بالا، الکتریسیته تبدیل به بهترین گزینه برای سرمایه گذاری به عنوان سوخت اول جهان در آینده شد.
برای مثال اگر تسلا را در نظر بگیریم، در مییابیم که چیزی از خودروهای بنزینی کم ندارد و در بسیاری موارد از آنها بهتر است. در درگهایی که برگزار میشود تسلا یا پیروز است یا با اختلاف کمی شکست میخورد. چیزی که سالها پیش تصور نمیشد.
تسلا اکنون در برابر ماشینهای عضلانی آمریکایی به رقابت میپردازد و پا به پای این خودروها تا خط پایان پیش میرود. تسلا مدل S در 3.2 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت(96 کیلومتر بر ساعت) میرسد که برای یک خودروی الکتریکی رقم شگفت انگیزی به حساب میآید و میتواند با یک بار شارژ مسافت 600 کیلومتر را بپیماید.
پس میتوانیم نتیجه بگیریم که دوره ی سوخت هیدروژنی به پایان رسیده است؟
هنوز نه! در این سالها کمپانیهای ژاپنی حاضر نشدند سرمایه گذاری برروی خودروهای الکتریکی را قبول کنند و به توسعه سوخت هیدروژنی ادامه دادند و به ندرت چند خودروی هیبریدی تولید کردند. در واقع برای این غولهای ژاپنی قبول شکست و از دست رفتن سرمایه سخت است!
در آخر هم باید گفت که بزرگترین حامی سوخت هیدروژنی، دولت ژاپن است! حمایت دولت ژاپن از سوخت هیدروژنی باعث شده است که هنوز این سوخت را تمام شده ندانیم!