واقعیت مجازی یکی از همه جانبه ترین تکنولوژیهای امروزی است، تا جاییکه این توهم درهم شکسته زمانیکه به صورت غریزی چیزی را لمس میکنیم با یک پاسخ همه جانبه لمسی رو به رو شود یا به طور کلی هیچ پاسخی دریافت نکند. اکنون به نظر میرسد تحقیقات مایکروسافت راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته است که به جای فناوری لمسی مبتنی بر هوا که پیش از این دیدهایم از «لمس عادی» و «بافت لمسی» در دستگاههای دستی برای شبیه سازی لمس کردن اشیا هنگام واقعیت مجازی استفاده میکند.
دیوایس های دستی، از دیسکهای مکانیکی و یک شبکه 4x4 برای انتقال احساس لمس اشیای متفاوت استفاده میکنند و حتی سختی سطح در اجسام مختلف را نیز محاسبه میکند. با این حال مایکروسافت اذعان میکند با وجود موفقیتهای به دست آمده در این بخش، هنوز این کمپانی مطمئن نیست که چه میزان بازخورد لمسی مورد نیاز است:«در موارد متعدد، مشاهده کردیم که مردم زمانیکه که دیوایس های ما به خوبی کالیبره نشدهاند تلاش میکنند که آنها را امتحان کنند ( به عنوان مثال، لمس عادی یک سطح عادی در جهتی کاملاً متفاوت از آنچه که بود ارائه میدهد.) باعث تعجب ماست که مردم اغلب ادعا میکنند دیوایس به درستی سطح را ارائه میدهد در حالیکه به صورت واضح به شکل نادرستی قرار گرفته است. با این حال چه این بخش نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد چه نداشته باشد، این موضوع برای تطبیق رندر لمسی به منظور دستیابی به واقع گرایی و دقت بالا اهمیت دارد.»
با این حال، ممکن است دقت بالا مانند فشار برای خلق تصاویر واقع گرایانه در واقعیت مجازی، کمی زیاده روی باشد. مغز انسان برای فریب خوردن درباره واقعی بودن چیزی که میبیند و حس میکند نیاز به کیفیت بی نقص و کامل ندارد و فقط کافی است این تجربه به اندازه کافی خوب و قابل قبول باشد.