امروزه نام کمپانی وان پلاس برای همه علاقهمندان گوشیهای هوشمند آشنا است و این شرکت چینی با اینکه تا چند سال پیش نامی در بین بزرگان تولید گوشی نداشت اما با عملکرد خوب خود و عرضه گوشی هایی خوش قیمت و البته قدرتمند توانست جایگاه مناسبی در این بازار به دست آورد.
وان پلاس از همان ابتدای تأسیس خود سعی کرد تا به جای توجه به کمیت به کیفیت محصولاتش فکر کند و به همین علت هر سال تنها یک پرچمدار را وارد بازار می کرد. البته در چند سال اخیر این روند تا حدودی دچار تغییر شد و این شرکت چینی هر سال علاوه بر پرچمدار اصلی، یک نسخه بهبود یافتهتر از آن را که با پسوند T مشخص می شود، با فاصله ای تقریباً شش ماهه عرضه کرده است. اما به هر حال هیچگاه سابقه نداشته که وان پلاس دو گوشی را به صورت همزمان معرفی و عرضه کند؛ اتفاقی که ظاهراً امسال با عرضه وان پلاس 7 و وان پلاس 7 پرو رخ خواهد داد.
نسخه استاندارد وان پلاس 7 در واقع نسخه بهروز شده ای از وان پلاس 6 محسوب شده و با قیمتی حدود 600 دلار در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت، اما مدل وان پلاس 7 با برخی پیشرفت ها نسبت به مدل معمولی، به قیمت 700 دلار به بالا به فروش خواهد رسید. این استراتژی بیش از هر چیز یادآور سیاستی است که تولید کنندگانی مطرحی مانند اپل، سامسونگ و هواوی در چند سال گذشته در پیش گرفتهاند. اما آیا پیروی از چنین سیاستی برای شرکتی مانند وان پلاس صحیح است؟
این آن وان پلاسی نیست که میشناختیم
از همان زمانی که اولین گوشی خود را عرضه کرد، وان پلاس با ارائه سخت افزاری بسیار جذاب با یک قیمت مقرون به صرفه و استفاده از استراتژیهای بازاریابی چریکی / ویروسی، سعی در جلب نظر مشتریانی داشت که از قیمت بالای پرچمدارهای موجود به ستوه آمده بودند. وان پلاس وان با قیمت 299 دلار وارد بازار شد، که در آن زمان نصف هزینه خرید یک پرچمدار معمولی به شمار میرفت. اما سال به سال بر قیمت پرچمدارهای وان پلاس افزوده شد تا اینکه برای آخرین محصول معرفی شده از این شرکت، یعنی وان پلاس 6 تی قیمت پایه 550 دلاری تعیین گردید.
مسئله افزایش قیمت به خودی خود ایرادی ندارد و ما هم انتظار نداریم وان پلاس قیمت محصولاتش را دوباره به 300 دلار برگرداند! واضح است که پایین نگه داشتن قیمت ها در طولانی مدت امری نشدنی و غیر ممکن است و وان پلاس هم در ابتدا با تحمل برخی ضرر و زیان ها قصد داشت تا توجه طیف گسترده تری از مشتریان را به گوشی های خود جلب کند، که البته این کار را نیز به بهترین نحو ممکن انجام داد.
مسئله تنها پول نیست!
آنچه که در طی چند سال گذشته وان پلاس را از دیگر تولید کنندگان متمایز کرده بود تنها قیمت پایین محصولاتش نبود، بلکه این واقعیت که شرکت در هر زمان فقط یک گوشی را معرفی میکرد در جلب نظر مخاطبان بسیار تأثیرگذار بود. روند کاری وان پلاس در چند سال اخیر به این شکل بوده که در نیمه اول سال، یک مدل معمولی از پرچمدار خود مانند وان پلاس 3، وان پلاس 5 و وان پلاس 6 را روانه بازار کرده و در نیمه دوم سال هم، نسخهای بهروزرسانی شده مانند وان پلاس 3 تی، وان پلاس 5 تی و وان پلاس 6 تی را در اختیار خریداران قرار داده است. هر زمان هم که یک گوشی جدید عرضه شده، تولید و عرضه مدلهای قدیمیتر به طور کلی قطع شده و دستگاههای باقی مانده نیز با قیمتهایی بسیار پایین و تخفیفی در اختیار مشتریان قرار گرفته است. این یعنی، هر وقت کسی خواسته گوشی وان پلاس تهیه کند، تنها با یک محصول روبرو بوده که البته بهترین و بهروزترین پرچمدار وان پلاس هم بوده است.
مسئولان وان پلاس نیز قبلاً به این واقعیت پی برده و به آن معترف بوده اند. اگر به یاد داشته باشید، در سال 2015 این شرکت با عرضه وان پلاس ایکس سعی کرد تا وارد بازار میانرده ها هم بشود اما بازخورد نه چندان مناسب کاربران باعث شد تا در نهایت عرضه محصولات میانرده ادامه پیدا نکند و مدیران وان پلاس نیز در این باره گفته بودند: “از حالا به بعد، ما در هر زمان تنها بر روی یک گوشی رده بالا تمرکز خواهیم کرد و خبری از گوشیهای میانرده نخواهد بود“.
اما چه شد که به یکباره تصمیم وان پلاس عوض شد؟
اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، وان پلاس 7 و وان پلاس 7 پرو قرار نیست یک جفت میانرده و پرچمدار باشند، بلکه خصوصیات این دو گوشی بیشتر به پرچمدار و اصطلاحاً پرچمدار پلاس شبیه است. بنابراین، می توان چنین استدلال کرد که وان پلاس هنوز هم بر سر حرف خود بوده و هیچ میانردهای را روانه بازار نخواهد کرد.
اما اصل ماجرا این است که وان پلاس میخواهد دو گوشی از یک مدل را که البته یکی پیشرفتهتر از دیگری است، به صورت همزمان معرفی و عرضه کند. وان پلاس 7 پرو مجهز به یک دوربین سلفی با مکانیزم کشویی بوده، فاقد بریدگی صفحه نمایش خواهد بود، دارای دوربینی سهگانه در پشت بدنه با بزرگنمایی فوق العاده و یک لنز فوق عریض خواهد بود. از طرف دیگر، مدل معمولی وان پلاس 7 دارای بریدگی در بالای نمایشگر خواهد بود که محلی برای تعبیه دوربین سلفی است و در پشت بدنه نیز تنها از دو لنز استفاده خواهد کرد (یک لنز معمولی با زاویه دید عریض و یک لنز تلهفوتو). اما با وجود این تفاوتها، در داخل بدنه این دو گوشی تقریباً با هم یکسان و یا حداقل بسیار مشابه خواهند بود.
مشتریان وان پلاس 7 پرو چه کسانی خواهند بود؟
با شروع قیمت از 700 دلار، هنوز هم وان پلاس 7 پرو را میتوان یک پیشنهاد مقرون به صرفه محسوب کرد. این گوشی در مقایسه با محصولاتی مانند گلکسی اس 10 ای و آیفون 10 آر که ارزانترین پرچمدارهای سامسونگ و اپل هستند، ارزانتر است. اما این فاصله قیمت بسیار کمتر از همیشه شده است و کسانی که سالها طرفدار وان پلاس بودهاند دلیل جهش قیمت رخ داده در وان پلاس 7 پرو را درک نمیکنند. آیا این افزایش قیمت تنها به خاطر دوربین سلفی کشویی گوشی است؟ به نظر میرسد حتی خود وان پلاس هم جواب قانع کنندهای برای این سؤال ندارد و به همین دلیل مدل معمولی را با قیمتی پایینتر در دسترس خریداران قرار خواهد داد تا هر کس دوست ندارد هزینه بیشتری بپردازد، همچنان گزینهای برای خرید داشته باشد. کاری که به نظر میرسد اکثر طرفداران وان پلاس در نهایت انجام خواهند داد و به سراغ وان پلاس 7 استاندارد خواهند رفت.
اما امسال با وجود قیمت پایینتر، انتخاب وان پلاس 7 برای کاربران کمی سخت خواهد بود. زیرا از یک طرف این گوشی در واقه نسخه بهبود یافتهتری از وان پلاس 6 بوده و از طرف دیگر با پرداخت 100 دلار بیشتر میتوان مدلی را تهیه کرد که برتریهایی هر چند اندک نسبت به مدل معمولی دارد. این مسئله با سیاستی که وان پلاس را به اوج رساند، کمی در تضاد است. زیرا محصولات وان پلاس همیشه به عنوان “قاتلین پرچمدرها” و “یک انتخاب هوشمندانه” شناخته میشدن؛ محصولاتی که همواره بهترین قیمت را در کنار بهترین سخت افزار ممکن در اختیار خریدار میگذاشتند، اما امسال این دو بخش از هم جدا شده و اگر بهترین سخت افزار وان پلاس را می خواهید باید کمی بیشتر هزینه کنید.
به نظر میرسد تمام این مسائل در نهایت دست به دست هم خواهند داد تا بسیاری از طرفداران وان پلاس دیدگاهشان را نسبت به محصولات این شرکت تغییر دهند. بسیاری از خریداران به سراغ مدل معمولی وان پلاس 7 خواهند رفت و حتی شاید برخی ترجیح دهند امسال گوشی خود را ارتقاء نداده و همچنان از مدل سال قبل استفاده کنند. حال سوالی که در این بین مطرح میشود این است که آیا وان پلاس قادر به جذب مشتریانی خارج از دایره طرفداران خود خواهد شد و آیا خواهد توانست فروشی بهتر از وان پلاس 7 را برای مدل پرو تجربه کند؟ به زودی و با عرضه وان پلاس 7 و 7 پرو پاسخ این سؤال را خواهیم گرفت، و شاید جواب این سؤال تعیین کند که آیا در سالهای بعد هم شاهد تولید مدلهای پرو در کنار مدلهای معمولی خواهیم بود یا نه.
زنگ خطر گوگل برای وان پلاس
گوگل امسال قصد دارد مدل ارزان قیمتتری از پرچمدار سال قبل خود را تحت عنوان پیکسل 3a روانه بازار کند. با اینکه عرضه این گوشی مشکل چندان بزرگی برای وان پلاس 7 پرو محسوب نمیشود اما در هر حال زمانبندی گوگل برای عرضه میانرده 400 دلاری سری پیکسل، یک اتفاق ناخوشایند و بدبیاری برای وان پلاس بوده و میتواند بر فروش وان پلاس 7 تأثیر منفی بگذارد. مسیری که گوگل در پیش گرفته دقیقاً برعکس وان پلاس است. در حالی که وان پلاس سعی دارد با عرضه مدل وان پلاس 7 پرو قیمت پرچمدارهای خود را افزایش داده و به مرز پرچمدارهای مطرح بازار برسد، گوگل با حذف برخی قابلیتها و ویژگیهای نه چندان ضروری، میخواهد قیمت پیکسل 3a را تا جای ممکن کاهش داده و خریدارانی را که بودجه محدودتری دارند، به سمت خود جلب کند.
آیا گوگل خواهد توانست جایگاه فعلی وان پلاس را متزلزل کرده و خود به عنوان برترین تولید کننده گوشیهای شبه پرچمدار با قیمت مقرون به صرفه معرفی شود؟ باید منتظر ماند و دید.