سالهاست که جنگ غولهای تولید کننده کارت گرافیک در جریان است و هر طرف با فناوریهای اختصاصی خود سعی در پیشی گرفتن از رقبا دارد. نبرد برای ارائه بهترین فناوری “ارتقاء کیفیت تصویر” (Super Resolution – SR) نیز از این قاعده مستثنی نیست. شرکتهای انویدیا (Nvidia) و ای ام دی (AMD) به عنوان رقبای دیرینه این حوزه، فناوریهای خاص خود را توسعه دادهاند و اینتل (Intel) نیز با سیستم XeSS خود به عرصه رقابت بازگشته است. با ظهور فناوریهای متعدد و استانداردهای مجزا، فرآیند توسعه بازیهای کامپیوتری پیچیدهتر از گذشته شده است. خوشبختانه، مایکروسافت با ارائه سرویسی به نام DirectSR راه حلی برای جمع کردن این فناوریهای رقیب زیر یک پرچم ارائه کرده است.
DirectSR، تکنولوژی مایکروسافت برای تسهیل کار توسعه دهندگان
همانطور که در وبلاگ توسعه دهندگان DirectX اعلام شد، DirectSR مایکروسافت با هدف آسانتر کردن کار توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی معرفی شده است. رقابت فناوریهای گوناگون در صنعت بازیهای ویدیویی همواره منجر به نوآوری میشود، اما زمانی که صحبت از ساخت بازی برای این فناوریها به میان میآید، میتواند به کابوسی برای توسعهدهندگان تبدیل شود. برنامهنویسان مجبورند یا روی برتری یک فناوری خاص شرطبندی کنند و یا فرآیند طاقتفرسای بازنویسی کد برای هر فناوری را طی نمایند.
خوشبختانه، DirectSR مایکروسافت در این زمینه به کمک توسعهدهندگان میآید و همانطور که این شرکت در بیانیهاش اشاره کرده:
هسته اصلی DirectSR بر همکاری ما با AMD، اینتل و انویدیا بنا شده است. ما با همکاری هم این رابط برنامهنویسی (API) را برای استفاده یکپارچه از قابلیتهای فناوریهای ارتقاء کیفیت تصویر موجود در بازار آنها توسعه دادهایم. DirectSR با استفاده از یک مجموعه مشترک از ورودیها و خروجیها، امکان استفاده از فناوریهای ارتقاء کیفیت تصویر مختلف را به صورت یکجا فراهم کرده و به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا با یک کد واحد از هر سه فناوری DLSS Super Resolution، FidelityFX™ Super Resolution و XeSS بهره ببرند.
خبر خوب دیگر اینکه پشتیبانی از DirectSR به صورت پیش فرض در درایورهای کارت گرافیک گنجانده شده است، بنابراین کاربران برای بهرهمندی از آخرین فناوریهای SR نیازی به دانلود نرم افزار اضافی ندارند.
مزایای DirectSR برای توسعه دهندگان و گیمرها
DirectSR یک راهحل برد-برد برای توسعهدهندگان و گیمرها به شمار میرود. توسعهدهندگان دیگر مجبور نیستند زمان و منابع خود را صرف پشتیبانی از فناوریهای SR مختلف کنند. آنها میتوانند با یکپارچهسازی DirectSR در موتور بازی خود، از هر سه فناوری DLSS، FSR و XeSS به صورت همزمان پشتیبانی کنند. این امر باعث صرفهجویی در زمان و منابع شده و در نهایت به توسعه سریعتر و باکیفیتتر بازیها منجر میشود.
از سوی دیگر، گیمرها نیز از مزایای DirectSR بهرهمند خواهند شد. با وجود DirectSR، دیگر نگران سازگاری بازیهای مورد علاقه خود با فناوری SR کارت گرافیکتان نخواهید بود. فرقی نمیکند از کارت گرافیک انویدیا، ای ام دی یا اینتل استفاده کنید، DirectSR به طور خودکار بهترین فناوری SR را برای سخت افزار شما انتخاب کرده و با حداکثر کیفیت و نرخ فریم قابل دستیابی، بازی را اجرا میکند.
DirectSR چگونه کار میکند؟
DirectSR به عنوان یک رابط برنامهنویسی (API) عمل میکند. رابط برنامهنویسی مجموعهای از دستورات و توابع است که به توسعهدهندگان اجازه میدهد تا به سخت افزار و ویژگیهای سیستم عامل دسترسی پیدا کنند. در این مورد خاص، DirectSR به عنوان یک پل ارتباطی بین موتور بازی و درایور کارت گرافیک عمل میکند و به موتور بازی اجازه میدهد تا از قابلیتهای فناوری SR کارت گرافیک استفاده کند.
DirectSR با دریافت فریم رندر شده با رزولوشن پایینتر از موتور بازی، آن را به درایور کارت گرافیک ارسال میکند. سپس، درایور کارت گرافیک با استفاده از فناوری SR اختصاصی خود (DLSS، FSR یا XeSS)، فریم را با هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین ارتقاء کیفیت میدهد و فریم نهایی با رزولوشن بالاتر را به موتور بازی بازمیگرداند.
آینده DirectSR
DirectSR هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما پتانسیل تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی را دارد. با پشتیبانی از سه بازیگر اصلی در بازار کارت گرافیک، DirectSR میتواند به توسعهدهندگان یک راه حل واحد برای ارائه بهترین تجربه SR برای تمام گیمرها، صرف نظر از سختافزارشان، ارائه دهد.
علاوه بر این، DirectSR میتواند به عنوان بستری برای نوآوریهای آینده در زمینه SR عمل کند. مایکروسافت و شرکای آن میتوانند با همکاری یکدیگر، به طور مداوم DirectSR را ارتقا داده و قابلیتهای جدیدی را به آن اضافه کنند. این امر میتواند به بهبود کیفیت تصویر، افزایش نرخ فریم و حتی معرفی ویژگیهای جدیدی مانند نمونهگیری فوق رزولوشن (Super Resolution Sampling) منجر شود.
با این حال، DirectSR بدون چالش هم نیست. یکی از نگرانیهای اصلی این است که ممکن است به انحصار مایکروسافت در بازار SR تبدیل شود. اگر DirectSR به طور گستردهای توسط توسعهدهندگان پذیرفته شود، ممکن است انگیزه شرکتها برای توسعه فناوریهای SR اختصاصی را از بین ببرد. این امر میتواند منجر به کاهش نوآوری و رقابت در این حوزه شود.
چالش دیگر مربوط به سازگاری است. با وجود اینکه DirectSR بر روی یک مجموعه مشترک از ورودیها و خروجیها بنا شده است، اما هنوز هم ممکن است ناسازگاریهایی بین فناوریهای SR مختلف وجود داشته باشد. این امر میتواند منجر به مشکلاتی در عملکرد و کیفیت تصویر شود.
با وجود این چالشها، DirectSR پتانسیل تبدیل شدن به یک ابزار ارزشمند برای توسعهدهندگان و گیمرها را دارد. مایکروسافت با تعهد به همکاری باز و شفاف با شرکای خود، میتواند DirectSR را به یک استاندارد صنعتی موفق تبدیل کند که در نهایت به نفع کل صنعت بازیهای ویدیویی باشد.