نوکیا به عنوان بزرگترین کمپانی تولید کننده تجهیزات مخابراتی فنلاند، قصد ندارد در سال 2019 کسب و کار جدیدی را در ایران راهاندازی کند. مسئولان شرکت این مطلب را در گزارش سالانه خود در سال 2019 مطرح کرده و از مشکلات ناشی از سیاستهای تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال ایران سخن به میان آوردهاند.
نوکیا در گزارش سالانه خود گفته:
چارچوب قانونی اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مورد فعالیت های تجاری در ایران، در آینده به مراتب پیچیدهتر خواهد شد.
براساس توافق هستهای بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان در سال 2015، موسوم به برجام، قرار بود تحریمهای اعمال شده توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، که به بهانه فعالیتهای هستهای وضع شده بودند، برداشته شود. اما دونالد ترامپ سال گذشته پس از انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهور آمریکا، این توافقنامه را نقض کرد و با اعمال دوباره تحریمها عملاً سدی بر سر راه شرکتهای اروپایی در زمینه سرمایهگذاری و ایجاد کسب و کار در ایران شد.
حال، به گفته مسئولان نوکیا، این شرکت نیز به عنوان یک شرکت اروپایی، به سختی میتواند خود را با سیاست خارجی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه تجارت با ایران، هماهنگ کند و همین مسئله باعث شده تا فعلاً برنامهای برای ایجاد کسب و کار جدید در ایران نداشته باشد.
شایان ذکر است که بر اساس گزارش منتشر شده، نوکیا در سال 2018 در مجموع 54.6 میلیون یورو (62 میلیون دلار) به اپراتورهای ایرانی فروش داشته است.
در نهایت، نوکیا در گزارش سالانه خود چنین اشاره کرده: “با وجود این که ما فعالیتهای تجاری خود را به طور مداوم ارزیابی میکنیم، در حال حاضر هیچ برنامهای برای راهاندازی کسب و کار جدید در ایران در سال 2019 نداریم و تنها قصد داریم تا تعهدات خود در قبال شرکتهای ایرانی را با توجه به تحریمهای اقتصادی اعمال شده و سایر قوانین تجاری، انجام دهیم.”