به تازگی اطلاعاتی به بیرون درز کرده که نشان میدهد کنسول بازی پلی استیشن 6 (PS6) سونی، بسیار زودتر از آنچه قبلاً تصور میشد، در دست توسعه قرار گرفته است. این خبر برای طرفداران دنیای بازیهای ویدیویی بسیار هیجانانگیز است. طبق گفتههای یک افشاگر با نام کاربری Kepler_L2 در انجمن آنلاین NeoGAF، طراحی تراشه پردازشی یا SoC این کنسول به پایان رسیده و اکنون در مرحله اعتبارسنجی پیش از تولید قرار دارد. آغاز تولید این تراشه نیز برای اواخر امسال برنامهریزی شده است. با دیجی رو همراه باشید.
به عبارت سادهتر، میتوان گفت که سونی طراحی تراشه اصلی پردازشگر کنسول پلی استیشن 6 را به اتمام رسانده و در حال حاضر، این تراشه را به صورت مجازی و با دقت بسیار بالا آزمایش میکند. این آزمایشهای مجازی به مهندسان سونی کمک میکنند تا قبل از تولید فیزیکی تراشه، هرگونه مشکل احتمالی را شناسایی و رفع کنند. برنامه سونی این است که اواخر امسال، اولین نمونههای فیزیکی از این تراشه را تولید کند تا عملکرد آن در شرایط واقعی و در داخل کنسول مورد بررسی قرار گیرد.
پیشرفتهای سختافزاری چشمگیر در پلی استیشن 6
طبق اطلاعاتی که به بیرون درز کرده، کنسول پلی استیشن 6 قرار است از یک واحد پردازش شتاب یافته (Accelerated Processing Unit یا APU) نیمهسفارشی از شرکت AMD بهره ببرد که توسط شرکت TSMC تولید خواهد شد. APU در واقع ترکیبی از یک واحد پردازش مرکزی (CPU) و یک واحد پردازش گرافیکی (GPU) در یک تراشه است. در پلی استیشن 6، این APU شامل یک CPU با معماری Zen 5 و یک GPU با معماری UDNA خواهد بود که هر دو با استفاده از پیشرفتهترین فناوریهای ساخت تراشه تولید میشوند.
جالب است بدانید که طبق گزارشها، شرکت اینتل در سال 2022 در رقابت با AMD برای تولید پردازنده کنسول پلی استیشن 6 شکست خورد و AMD توانست این قرارداد مهم را به دست آورد. انتظار میرود CPU با معماری Zen 5، دارای 8 هسته و 16 رشته پردازشی باشد که نسبت به CPU مبتنی بر معماری Zen 2 در پلی استیشن 5، بهبود عملکرد قابل توجهی را ارائه میدهد. افزایش تعداد هستهها و رشتههای پردازشی به معنای توانایی بیشتر کنسول در اجرای بازیها و برنامههای سنگینتر و پیچیدهتر است.
GPU با معماری UDNA که قبلاً با نام RDNA 5 شناخته میشد، از فناوری ساخت N3E شرکت TSMC استفاده خواهد کرد. شایعات حاکی از آن است که این GPU از ویژگیهای پیشرفتهای مانند فناوری کش X3D پشتیبانی خواهد کرد. این فناوری، که مشابه فناوری به کار رفته در پردازنده دسکتاپ Ryzen 7 9800X3D شرکت AMD است، میتواند عملکرد بازی و محاسبات را به طور چشمگیری بهبود ببخشد.
قابلیتهای بازی و تجربه بصری بینظیر
با بهرهگیری از قدرت CPU با معماری Zen 5 و GPU با معماری UDNA، انتظار میرود کنسول پلی استیشن 6 تجربه بازی را با پشتیبانی از رزولوشن 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه و همچنین رزولوشن 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه به سطح جدیدی برساند. این اعداد و ارقام نشان دهنده جهشی بزرگ در کیفیت تصاویر و روان بودن بازیها هستند.
کنسول پلی استیشن 5 نیز در زمان عرضه خود، جهش عملکرد قابل توجهی نسبت به پلی استیشن 4 داشت و قدرت محاسباتی خود را از 1.84 ترافلاپس به 10.3 ترافلاپس افزایش داد. ترافلاپس (TeraFLOPS) معیاری برای سنجش قدرت محاسباتی کارتهای گرافیک است. در حالی که هنوز مشخص نیست که پلی استیشن 6 دقیقاً چقدر افزایش عملکرد خواهد داشت و رزولوشن 4K واقعی (Native 4K) در تمامی بازیها تضمین نشده است، به احتمال زیاد این کنسول از فناوریهای «ارتقاء مقیاس» (Upscaling) مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه تصاویر با کیفیت بالا استفاده خواهد کرد. این فناوریها به کنسول کمک میکنند تا تصاویر با رزولوشن پایینتر را به رزولوشن بالاتر ارتقاء دهد و در عین حال، عملکرد بازی را نیز حفظ کند.
سونی در حال کار بر روی ارتقاءهای اساسی برای فناوری PlayStation Spectral Super Resolution (یا به اختصار PSSR) خود است و همچنین انتظار میرود AMD نیز نسخه جدیدی از فناوری FidelityFX Super Resolution خود با نام FSR 5 را معرفی کند که میتواند به بهبود کیفیت تصاویر در پلی استیشن 6 کمک کند.
کنسول پلی استیشن 5 در نوامبر سال 2020 به بازار عرضه شد و بر اساس شایعات و اطلاعات موجود، انتظار میرود که کنسول پلی استیشن 6 در سال 2027 به دست علاقهمندان برسد. این بازه زمانی، با چرخه معمول عرضه کنسولهای سونی همخوانی دارد.