مؤسسه آماری استراتژی آنالیتیکس (Strategy Analytics) در جدیدترین گزارش خود میگوید علیرغم محدودیتهای عرضه سخت افزار، بازار رایانههای شخصی در سه ماهه سوم سال 2021 رشدی 8 درصدی داشته است. با این حال، تحلیلگران معتقدند که این امر موقتی خواهد بود زیرا تأثیر کمبود عرضه و افزایش قیمت قطعات به آرامی به فروشندگان اصلی نیز خواهد رسید و همین موضوع، پیشبینی در مورد فصلهای آتی را مشکل میکند. با دیجی رو همراه باشید.
در حال حاضر، لنوو با سهم 23 درصدی از بازار و رشد 5 درصدی در مقایسه با سال گذشته، همچنان پیشتاز است و HP با 21 درصد از سهم بازار، نزدیکترین تعقیب کننده آن است. البته، حجم رایانههایی که HP در طول این سهماهه روانه بازار کرده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش نشان میدهد.
دل (Dell) یکی دیگر از شرکتهایی است که رشد چشمگیری داشته و با جهش عظیم 50 درصدی، حجم عرضهخود را به 12.2 میلیون دستگاه در سراسر جهان رسانده است. این شرکت در حال حاضر 18.2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
رایانههای مبتنی بر مک او اس اپل نیز در ماه سپتامبر فروش بالایی را تجربه کردهاند، و این شرکت آمریکایی رکورد تاریخی 6.5 میلیون دستگاه، فروش در یک سه ماهه را ثبت کرده است. این حجم فروش 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است و سهم 10 درصدی از بازار رایانه را برای اپل به ارمغان آورده است.
کمپانی تایوانی و نام آشنای ایسوس هم با 10 درصد افزایش فروش، نام خود را در بین 5 شرکت برتر تولید کننده رایانه میبیند و حدود 8 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.
استراتژی آنالیتیکس چندین عامل را به عنوان عوامل کلیدی مؤثر در رشد کلی بازار رایانههای شخصی عنوان کرده است. به گفته این مؤسسه آماری، افرادی که پس از همهگیری کرونا و بازگشاییهای انجام شده، دوباره به سر کار باز میگردند و همچنین، شرکتهایی که به دنبال راههایی برای افزایش بهرهوری هستند، از محرکهای اصلی بازار بودهاند. البته، نمیتوان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که اعمال تخفیف در رایانههای رده بالا و گیمینگ، برخی از کاربران را نسبت به ارتقاء زود هنگام رایانه خود تشویق و ترغیب کرده است. و در انتها اشاره شده که تقاضا برای نوتبوکهای آموزشی (مناسب دانش آموزان و دانشجویان) نیز به رشد بازار رایانه بسیار کمک کرده است.