بازی های موبایلی اغلب توسط بسیاری افراد جدی گرفته نمیشود و دلایلی هم برای آن دارند. گرافیک ضعیف، داستان بد، کنترلهای لمسی وحشتناک و … از جمله عواملی هستند که باعث میشوند بازی های موبایلی مورد پسند گیمرهای حرفهای نباشند. با این حال، علیرغم تمام نفرتی که از بازی های موبایلی وجود دارد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که روند رشد این عناوین در سالهای آینده به شدت صعودی بوده و در واقع آینده صنعت گیم را به خود اختصاص خواهند داد!
اما راز موفقیت بازی های موبایلی چیست؟ این بازیها چطور توانستهاند با تمام ضعفهایی که دارند به چنین جایگاهی دست پیدا کرده و حتی به عنوان آینده صنعت گیم شناخته شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالها را با هم بررسی کنیم.
1- گیمرهای موبایل بیشتر از گیمرهای کنسولی هستند
وقتی یک بازی موبایلی محبوب میشود، میتواند بسیار سودآورتر از یک بازی کنسولی باشد. اما چرا؟ دلیل این مسئله این است که تقریباً همه افراد در جهان صاحب یک گوشی هوشمند هستند، اما کنسولهای اختصاصی بازی مانند پلی استیشن یا ایکس باکس در اختیار همه قرار ندارند و برای خرید آنها هزینه نسبتاً زیادی باید صرف شود.
هر چه تعداد افرادی که بازی را انجام میدهند بیشتر باشد، سازندگان آن میتوانید از طریق پرداختهای درون بازی و پخش تبلیغات درآمد سرشاری کسب کنند. البته، با وجود سودآوری بالا، سرمایهگذاری بر روی بازیهای موبایل ریسک بالایی هم دارد. زیرا در مقابل هر بازی موبایلی موفق، میتوان صدها بازی را نام برد که به هیچ موفقیت و سودی دست پیدا نمیکنند.
با وجود این ریسک بالا، بسیاری از عناوین کنسولی محبوب مانند League of Legends، Diablo، Apex Legends، و Just Cause به زودی برای بهره گرفتن از این بازار رو به رشد و جلب نظر تعداد فزاینده گیمرهای موبایلی به این پلتفرم خواهند آمد. برای اینکه دیدگاه بهتری نسبت به میزان سودآوری بازی های موبایلی داشته باشید، بیایید نگاهی گذرا به درآمد جهانی برخی از شناختهشدهترین بازیهای موبایل در سال 2021 بیندازیم:
نام بازی | مجموعه درآمد در سال 2021 |
PUBG Mobile | 2.8 میلیارد دلار |
Genshin Impact | 1.8 میلیارد دلار |
Pokémon GO | 1.2 میلیارد دلار |
Candy Crush Saga | 1.2 میلیارد دلار |
تعداد دفعات دانلود بازیهای لیست بالا در فروشگاه گوگل پلی از 50 میلیون تا یک میلیارد است! اگر چه تعداد دانلودها فاکتور بسیار مهمی در سودآوری بازیها هستند، اما درآمد کسب شده به عوامل دیگری مانند توانایی حفظ بازیکن، زمان صرف شده در بازی، سطح درگیر کنندگی بازی و غیره نیز بستگی دارد.
2- ریزتراکنشها یک منبع درآمد همیشگی هستند
اغلب مردم در همان نگاه اول از کنار بازیهای پولی میگذرند و آنها را نادیده میگیرند. همین عدم تمایل کاربران برای خرید بازی های موبایلی باعث شده تا این بازار برای ناشران بازی چندان جذاب نباشد. واقعیت این است که 90 درصد از برنامههای موبایل رایگان هستند و طبیعی است که مردم انتظار داشته باشند بازیهای موبایل را نیز رایگان دریافت کنند. اما بسیاری از توسعه دهندگان از این موضوع که قرار نیست از ابتدا برای بازی خود هزینه اولیه دریافت کنند، ناامید میشوند.
بنابراین، توسعهدهندگانی که میخواهند بازی موبایلی بسازند، مجبورند به مدل فریمیوم پایبند باشند. یعنی بازی را رایگان عرضه کنند و بعد از آن بازیکنان را به خرید آیتمهای درون بازی، مانند لباسها یا سلاحها، از طریق ریزتراکنشها (میکرو ترنزکشن) ترغیب کرده و کسب درآمد کنند. اگر چه ریزتراکنشها در جامعه گیمرها مورد نفرت هستند، اما به توسعهدهندگان کمک میکنند تا درآمدی دائمی داشته باشند و بتوانند به ثبات نسبتاً خوبی برسند.
بازیهای کنسولی با هزینه خرید اولیه عرضه میشوند و در ابتدای کار میتوانند پول خوبی نصیب توسعهدهندگان کنند. اما مشکل این روش کسب و کار این است که ناشر بازی مدام باید به دنبال خریداران جدید باشد تا بتواند درآمد خود را افزایش دهد. همانطور که میدانید، یافتن کاربر جدید به مراتب دشوارتر، زمانبرتر و پرهزینهتر از حفظ کاربران فعلی است. بنابراین، بازی های موبایلی با اینکه در ابتدا به اندازه عناوین کنسولی سودآور نیستند، اما سرمایهگذاری طولانی مدت بهتری محسوب میشوند.
3- گوشیهای هوشمند هر روز قدرتمندتر میشوند
گوشیهای هوشمند مدرن امروزی دستگاههای بسیار قدرتمندی هستند. با این حال، تولیدکنندگان گوشی هر ساله با عرضه پرچمدارهای رده بالای جدید خود با پردازنده سریعتر، از محصولات قبلیشان پیشی میگیرند. در واقع، این روزها آیفون 13 و گوشیهای اندرویدی هم رده آن از پلی استیشن 4 قدرتمندتر هستند!
با ادامه این روند، توسعه دهندگان قادر خواهند بود بازیهایی با گرافیک بهتر و کنترلهای روانتر را برای اجرا در گوشیهای هوشمند بسازند و فقط چند سال طول میکشد تا این قدرت از مدلهای رده بالا به مدلهای ارزانتر نیز برسد. همین رشد سخت افزاری سریع باعث باعث افزایش تعداد گیمرهای بالقوه موبایلی میشود و هر کس با گوشی نسبتاً ارزان قیمتی که خریداری کرده، قادر خواهد بود بازیهایی در حد عناوین کنسولی را تجربه کنند. این امر نیز به نوبه خود منجر به افزایش درآمد بازی های موبایلی میشود.
و البته ناگفته نماند که گوشیهای مخصوص بازی یا گیمینگ هم پدیده تقریباً نوظهوری هستند که به شدت در حال فراگیر شدن میباشند. اگر چه برای انجام یک بازی موبایلی پیشرفته لزوماً نیازی به گوشی گیمینگ ندارید، اما ویژگیهایی که در این دستگاهها وجود دارد تجربه بازی را لذتبخشتر میکند. مواردی مانند جک هدفون، سیستم خنککننده داخلی، کلیدهای شانهای و حالت بازی اختصاصی برای برخی از گیمرها، بهویژه آنهایی که بازیهای رقابتی و آنلاین را تجربه میکنند، بسیار مهم هستند.
4- پیشرفتهای که اتصال 5G در بازیهای موبایل به ارمغان میآورد
5G هنوز به یک استاندارد جهانی برای شبکههای تلفن همراه تبدیل نشده و اگر چه گسترش آن به سرعتی که غولهای فناوری انتظار داشتند پیش نمیرود، چیزهای زیادی برای ارائه کردن دارد که به خصوص در صنعت بازیهای موبایل بسیار به چشم میآیند. از سرعت دانلود بیشتر گرفته تا میزان تأخیر کمتر و امکان اجرای بازیهای ابری، شبکه 5G به بازیهای موبایل کمک میکند تا با بازیهای کنسول رقابت کنند.
به گفته کمپانی اریکسون، شبکههای 5G در اوج سرعت خود 20 برابر سریعتر از 4G هستند و میتواند تأخیر را نیز به تنها پنج میلی ثانیه کاهش دهند! این اساساً به این معنی است که شما بدون هیچ تأخیری قادر به انجام بازیهای آنلاین بوده و گیم پلی بسیار روانتری را تجربه خواهید کرد. همچنین، در حالت چندنفره، بازیها میتوانند از بازیکنان بیشتری روی یک سرور میزبانی کنند، بدون اینکه با مشکل پهنای باند مواجه شوند.
به کمک سرعت بالای 5G، میتوانید بازیهای بیشتری را قبل از دانلود یا خرید امتحان کنید. اگر چه در حال حاضر هم نسخههای دمو در فروشگاه گوگل پلی وجود دارند، اما تنها محدود به برخی بازیها هستند. شبکههای 5G میتوانند به گسترش نسخههای دمو کمک کرده و فضایی را مهیا کنند که کاربران به راحتی بتوانند بازیهای مورد علاقه خود را انتخاب و در موارد نیاز خریداری کنند.
5- واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بازی های موبایلی
در کنار تجربه چند نفره بهتر و سریعتر، شبکه 5G همچنین امکان ادغام فناوریهای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را در بازی های موبایلی تسهیل میکند. در حال حاضر برنامههای VR در فروشگاه گوگل پلی موجود هستند، اما اصلاً آن چیزی نیستند که از این فناوری نوین انتظار داریم. به این دلیل که شبکههای 4G قدرت مورد نیاز برای بهرهبرداری مناسب از VR و AR را فراهم نمیکنند.
اگر میخواهیم وارد نسل جدید بازی های موبایلی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شویم، باید شبکههای 5G برای همه در دسترستر و مقرون به صرفهتر شوند. به هر حال، سودآوری یک بازی موبایل به شدت به تعداد دانلودهایی که دارد بستگی دارد.
در مرحله بعد، باید هدستهای VR هم ارزانتر و سبکتر شوند. هدستهای واقعیت مجازی در حال حاضر برای بسیاری از کاربران گران هستند و سخت افزار حجیم آنها نیز برای استفاده طولانی مدت اصلاً مناسب نیست و حتی میتواند منجر به سردرد و سرگیجه نیز بشود. در صورتی که توسعه دهندگان بتوانند این مشکلات را حل کنند، مسلماً افراد بیشتری مایل خواهند بود فناوریهای VR و AR را امتحان و استفاده کنند.
بازی های موبایلی قادر به شکست دادن عناوین کنسولی خواهند بود؟!
همه ما اعتراف میکنیم که بازی های موبایلی امروزی بسیار بهتر از آن چیزی هستند که چند سال پیش شاهد بودیم، اما مطمئناً هنوز نتوانسته به نقطه کمال خود و ارائه یک تجربه کامل برسند.
مطمئناً زمان خواهد برد تا بازیهای موبایل به خوبی بازیهای کنسولی شوند. اما با توجه به روند بازار و صنعت گیم، واضح است که توسعهدهندگان بیشتری در حال حرکت به سمت پلتفرم موبایل هستند و این ادعا که آینده متعلق به بازی های موبایلی است، چندان هم بیراه به نظر نمیرسد.