کمپانی ژاپنی سونی تأیید کرد که کنسول نسل بعد این شرکت، پلی استیشن 5 (PlayStation 5) نام خواهد داشت و در تعطیلات سال 2020 روانه بازار خواهد شد.
این شرکت همچنین به چندین تغییر در طراحی کنترلر PS5 اشاره کرده که کاملاً جالب توجه هستند. اولین و مهمترین تغییر، جایگزین کردن سیستم لرزشی فعلی با یک سیستم بازخورد لمسی جدید است که به گفته سونی قرار است طیف گسترده ای از بازخوردها را به این کنترلر اضافه کند. شایان ذکر است که سیستم لرزشی فعلی کنترلرهای سونی از اولین نسل کنسول پلی استیشن ثابت بوده و هیچ تغییری نداشته است.
تغییر بزرگ دیگری سونی امروز در مورد آن صحبت کرده، فناوری جدیدی موسوم به Adaptive Triggers است، که قرار است در دکمههای ماشهای اصلی کنترلر PS5 یعنی همان کلیدهای R2 و L2 به کار گرفته شود. طبق گفته سونی، توسعه دهندگان می توانند از این پس میزان مقاومت این دکمهها را بر اساس شرایط بازی برنامه ریزی کنند. به عنوان مثال هنگام کشیدن زه یک کمان در بازی، این دکمه در ابتدا راحت فشرده خواهد شد اما به مرور با کشیده شدن زه مقاومت آن نیز بیشتر شده و به فشار بیشتری نیاز خواهد داشت.
یا در بازی های رانندگی که معمولاً از دکمه ماشهای برای گاز دادن استفاده می شود، میزان مقاومت این دکمه در سطح صاف کمتر از سطوح ناهموار خواهد بود. در مجموع، به نظر می رسد فناوری جدید سونی بسیار شبیه به حق اختراعی است که مایکروسافت در اوایل سال جاری به ثبت رسانده بود و یک سیستم ماشهای مشابه را برای کنترلر ایکس باکس آینده تشریح می کرد (هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت از این فناوری در کنسول نسل بعد خود موسوم به پروژه اسکارلت استفاده خواهد کرد یا نه).
وب سایت Wired اخیراً به نمونه اولیه کنترلر پلی استیشن 5 دسترسی پیدا کرده بود و بر اساس مشاهداتی که داشته به نظر می رسد، این کنترلر بالاخره به پورت USB نوع C مجهز شده و بهبودهایی را در زمینه ظرفیت باتری و همچنین کیفیت صدای بلندگوها، داشته است.
مدیر عامل شرکت سرگرمی های تعاملی سونی، آقای جیم رایان و همچنین معمار ارشد سیستم پلی استیشن 5، آقای مارك سرنی، اخیراً در مصاحبه ای که با Wired داشته اند، جزئیات بیشتری را درباره سخت افزار آینده این شرکت ارائه کرده اند. سرنی در این مصاحبه گفته که پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 مجهز به شتاب دهنده رهگیری پرتو (Ray Tracing) خواهد بود. این اظهارات به نوعی شفاف سازی اطلاعیه اصلی شرکت مبنی بر پشتیبانی از رهگیری پرتو محسوب می شود و می تواند به نگرانی هایی که درباره احتمال متوسل شدن سونی ترفندهای نرم افزاری برای مدیریت این فناوری مطرح شده بود، پایان دهد.
مصاحبه Wired با مدیران سونی همچنین تأیید می کند که پلی استیشن 5 از دیسک های بلوری استاندارد 100 گیگابایتی استفاده خواهد کرد. سونی پیش از این تأیید کرده بود که کنسول نسل بعدی این شرکت مجهز به درایو دیسک خواهد بود، اما با این حال همه بازی ها باید روی فضای ذخیره سازی SSD داخلی نصب شوند.
فضای ذخیره سازی فوق سریع SSD بدون شک بزرگترین آپدیت سونی در پلی استیشن 5 است و دلیل الزام نصب بازی ها بر روی SSD هم سرعت بسیار بالاتر آن در مقایسه با درایو نوری، اعلام شده است. سونی وعده داده که بهبودهای اعمال شده در نحوه خواندن داده ها توسط SSD بدان معنی است که بازی ها می توانند فضای به مراتب کمتری را به خود اختصاص دهند، که این خبر تاحدودی می تواند نصب اجباری بازی ها را قابل تحملتر کند. سونی همچنین به توسعه دهندگان این اجازه را خواهد داد كه روند نصب بازی های خود را به چند بخش تقسیم کنند. به این معنی که میتوانید به عنوان مثال تنها بخش چند نفره را نصب کنید یا اگر علاقهای به آنلاین بازی کردن ندارید، فقط بخش داستانی و آفلاین را نصب کرده و اجرا کنید.
همچنین گفته شده که رابط کاربری پلی استیشن 5 کاملاً از نو بازسازی شده و قابلیتهای بسیار مفصلی را در ارتباط با فضای مجازی در همان صفحه اصلی نشان در دسترس خواهد گذاشت. سونی وعده داد که در کنسول جدید این شرکت می توانید بدون نیاز به اجرای بازی و در صفحه اصلی رابط کاربری، ویژگی های خاص یک بازی مانند میزان پیشروی در حالت تک نفره را مشاهده کرده یا از شروع یک بازی چند نفره مطلع شوید و سپس در صورت تمایل وارد بازی شوید.
این اطلاعات در حالی منتشر شده که پیش از این و در اوایل سال جاری نیز سونی جزئیاتی را در رابطه با سخت افزار کنسول جدید خود فاش کرده بود. از جمله اینکه پلی استیشن 5 مجهز به یک پردازنده هشت هسته ای (که بر پایه نسل سوم پردازنده های رایزن AMD طراحی شده) و یک تراشه گرافیکی سفارشی مبتنی بر سخت افزار رادئون Navi کمپانی AMD خواهد بود و از قابلیتهایی مانند صدای سه بعدی، پشتیبانی از بازی های 8K (و همچنین بازی های 4K با نرخ 120 هرتزی)، گزینهای برای کاهش مصرف انرژی، سازگاری با بازی های PS4 و فضای ذخیره سازی SSD فوق العاده سریع، بهرهمند خواهد بود.
با این حال، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که در مورد پلی استیشن 5 نمی دانیم. مانند اینکه سونی چقدر فضای ذخیره سازی داخلی برای این کنسول در نظر گرفته است؟ سوالی که با توجه به نصب اجباری بازی ها، بسیار مهم به نظر می رسد. و یا اینکه از چه نوع فناوری واقعیت مجازی در این کنسول پشتیبانی خواهد شد؟ همچنین شکل ظاهری پلی استیشن 5 و قیمت نهایی آن هم هنوز مشخص نیست. اما با توجه به اعلام عرضه کنسول در تعطیلات آخر سال 2020، احتمالاً خیلی طول نخواهد کشید که سونی به تعدادی از سؤالها پاسخ دهد.