سونی یکی از شناخته شدهترین شرکتهای الکترونیکی در جهان است. این کمپانی که در ژاپن تاسیس شده، در دههای اخیر از یک شرکت کوچک به یک غول بین المللی تبدیل شده است. سنت نوآوری سونی از دستگاه پخش نوار گرفته تا واکمن و تلویزیون اولد، آن را به یک شرکت سودآور برای بیش از 60 سال تبدیل کرده است. کازو هیرای (Kazuo Hirai)، که در سال 1984 به این شرکت پیوست و در بخش رسانه و لوازم الکترونیکی مصرفی، مسیر پیشرفت خود را آغاز کرد، در سال 2012 رئیس و مدیرعامل آن شد.
در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا مروری اجمالی به تاریخچه این شرکت مشهور داشته باشیم.
تاسیس
سونی پس از جنگ جهانی دوم و در سال 1946 در توکیو با نام Tokyo Telecommunications Engineering Corp توسط ماسارو ایبوکا (Masaru Ibuka) و آکیو موریتا (Akio Morita) تاسیس شد. این شرکت در ابتدا با کمتر از 200000 ین (کمی بیشتر از 1500 دلار) شروع به کار کرد! در کمتر از یک سال، سونی توانست اولین محصول خود را که یک مگافون قدرت بود، عرضه کند و در سال 1950 نیز اولین ضبط صوت ژاپن را وارد بازار کرد.
جهانی شدن
هنگامی که سونی در اواسط دهه 1950 با محصولات خود رو به جهانی شدن بود، به فکر یک نام جدید افتاد، چرا که حروف اولیه TTK قبلاً توسط شرکتی دیگر گرفته شده بود. نام این شرکت با ترکیب کلمه لاتین معادل صدا، “sonus” و کلمه آمریکایی “sonny” به دست آمد. این شرکت واژهای میخواست که به دلایل تجاری در هیچ زبانی یافت نشود. بسیاری از افراد شرکت، این تغییر را به دلیل اینکه زمان زیادی برای معرفی نام اصلی آن در دنیای تجارت صرف شده بود، زیر سوال بردند. اما با این حال در سال 1958، این نام به طور رسمی به شرکت سونی (Sony) تغییر یافت. در سال 1960، سونی شعبه خود را در ایالات متحده راهاندازی کرد و هشت سال بعد، شعبه انگلستان نیز افتتاح شد. این شرکت در دهه 1970 همچنان به رشد خود ادامه داد، به طوریکه در سال 1973 به اسپانیا و فرانسه نیز وارد شد. عملیات گسترش آن در آلمان هم در سال 1986 آغاز شد.
محصولات اصلی
سونی سابقه طولانی در معرفی فناوری دارد. در سال 1955، این شرکت اولین رادیوی ترانزیستوری ژاپن به نام TR-55 را معرفی کرد. بلافاصله پس از آن، این شرکت یک رادیو ترانزیستور جیبی عرضه کرد و در سال 1960، اولین تلویزیون قابل حمل در جهان را با نام TV8-301 روانه بازار نمود. این شرکت به تولید تلویزیونهای بهتر و باکیفیتتر ادامه داد و ظرف دو سال کوچکترین تلویزیون تمام ترانزیستوری را تولید کرد. در سال 1989، سونی دوربین فیلمبرداری 8 میلیمتری قابل حمل و با کاربری آسان با نام هندیکم (Handycam) را روانه بازار کرد که به شهرتی جهانی دست یافت و بعد در سال 2003، این شرکت اولین پخشکننده دیسک Blu-ray جهان را نیز به نام خود ثبت کرد. در سال 2005 نیز، سونی طراحی هندیکم را ارتقا داد و کوچکترین دوربین فیلمبرداری جهان را خلق کرد.
واکمن (Walkman)
شاید بتوان گفت که موثرترین محصول سونی واکمن بود که اولین بار در سال 1979 عرضه شد. دستگاه پخش نوار کوچک و سبک وزن، شیوه گوش دادن به موسیقی را با ایجاد تجربهای فردی و شخصی به جای تجربه مشترک، متحول کرد. در سال 1984، سونی این موفقیت اولیه را با انتشار Discman که اولین پخشکننده سی دی قابل حمل شرکت بود، دنبال کرد. درست است که با تسلط موسیقی دیجیتالی به نوارها و سیدیها، تسلط این شرکت کمرنگ شد، اما تأثیر دستگاه واکمن را میتوان حتی در دستگاههای تلفن همراه مدرن نیز مشاهده کرد.
محتوا و رسانه
سونی همچنین از طریق بخشهای Sony Music و Sony Pictures یک نقش اصلی را در صنعت موسیقی و فیلم ایفا میکند. Sony Music در سال 1968 با سرمایهگذاری مشترک با رکورد لیبل (ناشر موسیقی) آمریکایی CBS شروع به کار کرد، اما در سال 1988 زیرمجموعه کامل شرکت سونی شد. این شرکت، استودیو فیلمسازی کلمبیا را در سال 1989، همراه با حقوق کاتالوگ پشت فیلمهای آن، به دست آورد و Sony Pictures Entertainment را به عنوان یک نیروی فوری در صنعت، ساخت. اهداف این دو بخش بیش از تنوع بخشی به سونی است و بخشی از استراتژی کلان شرکت را تشکیل میدهند. سونی با کنترل محتوای خود باعث میشود که نوآوریهای تکنولوژیکیاش، هرگز با عدم پشتیبانی صنعت خنثی نشود، و این در پیروزی Blu-ray بر فرمت HD-DVD رقیب، به خوبی نشان داده شد.
موفقیت در بازی
نینتندو (Nintendo) و سگا (Sega)، رقبای سونی، بازار کنسولهای بازی را در اواخر دهه 1980، پس از سقوط شدید پیشگامان اولیه مانند آتاری، احیا کردند. سونی با مشاهده پتانسیل این بازار و با منابع مالی عظیم و تخصص برتر در زمینه فناوری، در سال 1993 بخش جدیدی به نام Sony Computer Entertainment ایجاد کرد تا بازار را به دست بگیرد. کنسولهای خانگی پلی استیشن و نسخههای قابل حمل آن ثابت کردهاند، که پولسازان قابل اعتمادی برای این شرکت هستند.
سونی امروز
تا مارس 2013، سونی بیش از 146000 نیرو در سراسر جهان استخدام کرد. درآمد پایان سال این شرکت در مارس 2014 بیش از 7.5 میلیارد دلار بود و زیان عملیاتی آن در سال بیش از 1.2 میلیارد دلار آمریکا بود. بخش عمده ای از این ضرر ناشی از تصمیم شرکت برای تعطیلی عملیات تولید رایانههای شخصی که با مشکل مواجه شده بود، همچنین فروش کمتر از انتظار گوشیهای هوشمند و فشار مداوم قیمت پایینتر رقبا در بخشهای صوتی و تصویری بود. بخش ارتباطات تلفن همراه، بخش بازی، بخش محصولات تصویربرداری و بخش Sony Pictures همچنان قوی هستند و بخش عمدهای از درآمد شرکت را به خود اختصاص میدهند.