اخیراً اسنادی از پتنت ثبت شده سونی در ماه ژانویه سال گذشته به بیرون درز کرده که نشان میدهد این شرکت ژاپنی پروژهای جاهطلبانه را در زمینه ساخت کنسول بازی در سر دارد. بر اساس این اسناد و مدارک، کنسولی که سونی آن را توصیف میکند به جای یک پردازنده گرافیکی از دو واحد پردازشی برای این منظور استفاده میکند که میتواند یادآور فناوری SLI انویدیا یا کراسفایر AMD برای استفاده همزمان از دو کارت گرافیکی در رایانه باشد. البته در این پتنت گفته شده که شیوه استفاده از دو پردازنده گرافیکی در کنسول بازی به مراتب پیچیدهتر و دقیقتر خواهد بود.
سونی در پتنت خود نحوه کار دو GPU (واحد پردازش گرافیکی) را توضیح داده و میگوید که چگونه این دو میتوانند یک خروجی تصویر را به صورت همزمان پردازش کنند و یا اینکه آن را به دو بخش تقسیم کرده و هر کدام وظیفه پردازش یکی از آنها را بر عهده بگیرند. البته تنها یکی از GPU ها قابلیت کنترل خروجی HDMI را دارد و عملکرد واحد دیگر را هم مدیریت میکند.
همچنین به یک نسخه پیشرفتهتر از چنین کنسولی با فضای ذخیرهسازی بیشتر و سریعتر هم اشاره شده که به نوعی میتواند تداعی کننده مدل پرو از کنسول نسل گذشته سونی باشد. بنابراین، به نظر میرسد سونی قصد دارد در آینده نسخهای پیشرفتهتر از کنسول جدید خود را تحت عنوان پلی استیشن 5 پرو و با دو پردازنده گرافیکی روانه بازار کند. چنین کنسولی مسلماً قادر خواهد بود کیفیت بهتری در زمینه واقعیت مجازی ارائه کرده و امکان اجرای بازیها با وضوح 4K و نرخ 120 فریم در ثانیه را فراهم کند.
یکی دیگر از مباحثی هم که در پتنت سونی مطرح شده، بحث رایانش ابری بازیها یا کلاد گیمینگ است که البته به دستگاهی اضافی با سنسورهایی مانند NFC، مادون قرمز، GPS، حسگرهای بیومتریک و سنسورهای آب و هوا، احتیاج دارد. این وسیله به کنسول وصل شده و قابلیت رایانش ابری بازیها را به آن میدهد. هر چند که مشخص نیست کارکرد سنسورهای مذکور در این حوزه دقیقاً چیست.