12 دسامبر 2004 تاریخی بود که سونی با عرضه پلی استیشن پرتابل (PlayStation Portable یا همان PSP) وارد دنیای کنسولهای دستی شد. حالا که به بیستمین سالگرد این کنسول نزدیک میشویم، بد نیست به میراثی که PSP از خود به جا گذاشت و تأثیر عمیقی که بر بازار کنسولهای دستی داشت، نگاهی دوباره بیندازیم. این کنسول، اولین گام جسورانه سونی در این حوزه بود و توانست با عملکرد خود جایگاه خاصی در دنیای بازی به دست آورد. با دیجی رو همراه باشید.
چه چیزی PSP را تبدیل به دستگاهی خاص میکرد؟
در زمان عرضه، پلی استیشن پرتابل که اغلب ما آن را با نام PSP میشناسیم، امکانات و عملکردی شگفتانگیز را برای دستگاهی در این اندازه ارائه میکرد. اگر چه سونی اولین شرکتی نبود که وارد بازار کنسولهای دستی میشد، اما توانست بازیهای بزرگ و پرطرفدار (AAA) را برای گیمرهایی که دوست داشتند در حین حرکت و بیرون از خانه آنها را تجربه کنند، فراهم نماید.
این کنسول دارای طراحی ساده و باریکی بود که یک صفحه نمایش LCD با اندازه 4.3 اینچ و وضوح 480 در 272 پیکسل را ارائه میکرد. PSP همچنین از طراحی کلاسیک دکمههای پلی استیشن بهره میبرد، از جمله چهار دکمه معروف جلویی (مثلث، ضربدر، دایره، مربع)، دو دکمه شانهای، یک پد جهتنما، و چند دکمه دیگر.
امکانات ارتباطی این دستگاه شامل یک سوئیچ شبکه بیسیم (Wireless LAN) و یک پورت USB مینی از نوع B در بالای کنسول بود.
سختافزار قدرتمند
PSP از دو پردازنده مرکزی استفاده میکرد که یکی به عنوان CPU اصلی و دیگری به عنوان موتور چندرسانهای (Media Engine) عمل میکرد. این پردازندهها با 32 مگابایت حافظه رم (که در مدلهای بعدی به 64 مگابایت افزایش یافت) همراه بودند.
باتری 1800 میلی آمپر ساعتی این کنسول میتوانست انرژی مورد نیاز برای بین 3 تا 6 ساعت گیمپلی مداوم را فراهم کند، که در آن زمان یک ویژگی برجسته بود.
اما جذابیت یک کنسول بیش از هر چیز بستگی به بازیهایی دارد که برای آن عرضه میشود و PSP در این زمینه نیز اصلاً ناامید کننده نبود. بازیهای پرطرفداری از جمله God of War، Final Fantasy و Gran Turismo برای این دستگاه عرضه شدند و تجربهای شبیه به کنسولهای خانگی را در هر مکانی به گیمرها ارائه میدادند.
استقبال و موفقیتها
تا زمان پایان تولید PSP در سال 2014، سونی توانست بیش از 80 میلیون دستگاه از این کنسول را در سراسر جهان به فروش برساند. این موفقیت چشمگیر، PSP را به تنها رقیب واقعی نینتندو در بازار کنسولهای دستی تبدیل کرد.
در زمان عرضه، PSP به دلیل نمایشگر فوقالعاده، گرافیک بسیار بالا و قابلیت انجام وظایف چندرسانهای مورد تحسین قرار گرفت. این دستگاه به عنوان یک محصول لوکس شناخته میشد که بازی و سرگرمی را به طور یکپارچه ترکیب و در کنار هم ارائه میکرد.
هر چند که PSP با رقابت سختی از سوی نینتندو DS مواجه بود، اما توانست با ایجاد یک پایگاه طرفداری وفادار، جایگاه خود را تا آخر نسل حفظ کند.
از PSP به پلی استیشن ویتا؛ تلاشی برای ادامه موفقیت
پس از موفقیت PSP، سونی در سال 2011 کنسول دستی دیگری به نام پلی استیشن ویتا (PlayStation Vita) را عرضه کرد. ویتا از نظر طراحی و عملکرد با ارتقاهای چشمگیری همراه بود. این کنسول ویژگیهای مدرنی مانند بازی از راه دور (Remote Play) و فروشگاه دیجیتال را ارائه میداد. کاربران میتوانستند موسیقی، عکس و موارد دیگر را نیز در دستگاه خود ذخیره کنند.
اما با وجود تمام این نوآوریها، پلی استیشن ویتا به دلیل قیمت بالاتر و کمبود بازیهای انحصاری قابل توجه، نتوانست موفقیت PSP را تکرار کند و به عنوان یک شکست تجاری برای سونی شناخته شد.
آینده کنسولهای دستی سونی
پس از ویتا، سونی دیگر هیچ کنسول دستیای را به معنای واقعی عرضه نکرد. تنها محصولی که ارائه شد، پلی استیشن پورتال (PlayStation Portal) بود که در واقع یک کنترلر با صفحه نمایش و قابلیت بازی از راه دور بود.
با این حال، شایعاتی درباره برنامهریزی این شرکت ژاپنی برای عرضه یک کنسول دستی جدید به گوش میرسد که خواهد توانست بازیها را به صورت بومی و کاملاً مستقل اجرا کند. احتمال دارد که سونی به مناسبت بیستمین سالگرد PSP یا بعدها، یک رونمایی غافلگیر کننده در این زمینه داشته باشد.
میراث PSP
با گذشت سالها، PSP همچنان به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ کنسولهای دستی شناخته میشود. در حالی که کنسولهای دستی بار دیگر در حال محبوب شدن هستند، میراث PSP به عنوان دستگاهی که برای اولین بار امکان تجربه بازیهای بزرگ را به صورت قابل حمل فراهم کرد، ادامه خواهد داشت.
PSP نه تنها یک کنسول بود، بلکه نمادی از جسارت سونی در ورود به بازاری بود که تا پیش از آن تحت سلطه نینتندو قرار داشت. اکنون، با رسیدن به بیستمین سالگرد این کنسول، نگاهی به گذشته نشان میدهد که PSP چگونه راه را برای تجربههای مدرنتر در دنیای گیمینگ هموار کرد. این دستگاه نه تنها استانداردهای جدیدی را برای کنسولهای دستی پایهگذاری کرد، بلکه خاطراتی فراموش نشدنی را برای میلیونها گیمر در سراسر جهان رقم زد.