این روزها تبلیغات را همه جا میتوانید ببینید؛ از رادیو و تلویزیون گرفته تا ویدیوهای یوتیوب و داخل اپهای موبایلی. اما تاکنون در داخل بازیها معمولاً خبری از تبلیغات نبوده است. روندی که ظاهراً قرار است تغییر کند و سونی به فکر افتاده تا تبلیغات را به داخل بازیهای پلی استیشن هم منتقل کند. سیاستی که میتواند در ادامه توسط مایکروسافت نیز به کار گرفته شود.
سونی تبلیغات را به داخل بازیها میآورد
بر اساس گزارش جدید بیزینس اینسایدر، سونی به دنبال این است که تبلیغات را در بازیهای پلی استیشن به گونهای جاسازی کند که برای بازیکنان طبیعی باشد. این خبرگزاری پیش از این هم اعلام کرده بود که مایکروسافت به دنبال راهی برای گنجاندن تبلیغات در بازیها بدون ایجاد اختلال در تجربه گیمپلی است. بنابراین هیچ جای تعجبی ندارد که سونی هم چنین رویکردی داشته و هدف مشابهی را دنبال کند.
در حال حاضر، در منوهای پلیاستیشن میتوان تبلیغاتی را مشاهده کرد که توسط توسعهدهندگان و برای تبلیغ بازیهایشان استفاده میشود. همچنین در برنامههای ویدیویی مانند یوتیوب و برنامههای شنیداری مانند اسپاتیفای (اگر حساب رایگان دارید) تبلیغات به وفور یافت میشوند. در ادامه این روند، مطمئناً دیدن تبلیغات در داخل بازیهای رایگان اصلاً عجیب نیست و دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد.
سونی چه برنامهای برای گنجاندن تبلیغات در داخل بازیهای پلی استیشن دارد؟
سونی با همکاری برخی شرکای خود سعی دارد تا تبلیغات را بدون ایجاد اختلال در تجربه گیمینگ، داخل بازیها وارد کند. بنابراین، قرار نیست در میانه بازی شاهد پخش پیامهای بازرگانی باشیم! بلکه، این تبلیغات در منوها یا در عناصری در داخل بازی (مانند پوسترهای روی دیوار و …) قرار داده خواهند شد که هیچ الزامی برای تعامل با آنها نداشته باشید. در واقع، سونی نمیخواهد گیمرها را مجبور به تماشای تبلیغات یا انجام کاری در این راستا کند. چرا که مطمئناً چنین کاری میتواند به روند گیمپلی خلل وارد کرده و بازیکنها را فضای بازی دور کند.
به عنوان مثال، این تبلیغات میتوانند روی بیلبوردهای دیجیتالی عناوین ورزشی مانند Madden و FIFA یا در منوی اولیه بازی قرار داده شوند تا گیمرها در صورت تمایل بتوانند روی آنها کلیک کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنند.
حتی ممکن است مانند بازیهای موبایلی، در ازای تماشای تبلیغات، جوایزی مانند پول درون بازی یا برخی آیتمهای تزئینی دریافت کنید. به گزارش بیزینس اینسایدر، سونی به دنبال این است که مطمئن شود اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس ایمیل کاربران پلی استیشن از طریق تبلیغات جمعآوری نخواهند شد.
پروژه تبلیغات درون بازی سونی احتمالاً تا پایان سال 2022 عملی خواهد شد. بنابراین، اگر اهل بازیهای رایگان و اغلب آنلاین هستید، میتوانید انتظار داشته باشید که به زودی شاهد تبلیغات در حین بازی کردن باشید.
تبلیغات درون بازی چه پیامدهایی میتواند داشته باشد؟
در حال حاضر، به نظر میرسد سونی و مایکروسافت به دنبال ارائه تبلیغات درون بازیها هستند اما در عین حال بر روی تجربه کاربر تمرکز دارند. تاکنون درج تبلیغات درون بازیهای کنسولی سابقه نداشته و خوب است که میببینیم شرکتهایی مانند سونی و مایکروسافت بیگدار به آب نمیزنند و حقوق مصرف کنندگان خود را که در این مورد گیمرها هستند، در نظر دارند.
با این حال، تجربه به ما نشان داده که خیلی چیزها به سرعت میتوانند تغییر کنند! برای مثال یوتیوب در ابتدا تنها یک تبلیغ قبل از ویدیوها نمایش میداد، سپس آن را به دو تبلیغ افزایش داد و اکنون در برخی ویدیوها هر چند دقیقه یکبار شاهد نمایش تبلیغات هستیم! بنابراین، پیشبینی اینکه در آینده، شرکتهای بازیساز ممکن است به طور کامل بازیهایشان را پر از تبلیغات کنند، اصلاً دور از ذهن نیست.
این روزها هزینه تولید بازیهای بزرگ و در اصطلاح AAA به شدت بالا رفته و به خصوص شرکتهایی که بازی رایگان تولید میکنند، همواره به دنبال راهی برای کسب درآمد هستند تا بتوانند درآمدزایی داشته و به بقای خود ادامه دهند. بنابراین، نمیتوان به نمایش تبلیغات در بازیها ایراد گرفت، اما نگرانی ما و گیمرهای سراسر جهان این است که تبلیغات آنچنان برای توسعهدهندگان و ناشران بازی اهمیت پیدا کند که تجربه بازیها را تحت تأثیر قرار دهد.
شرکتها همچنین باید مراقب به هم خوردن تعادل بازیهایشان هم باشند. به این معنی که اگر قرار باشد گیمرها در قبال تماشای تبلیغات پاداش دریافت کنند، این پاداش نباید به نحوی باشد که روند عادی گیمپلی را بیارزش کرده و کسانی را که بر روی انجام حرفهای بازی و پرورش استعدادشان تمرکز دارند، ناامید کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کسانی که از تبلیغات درون بازی خوششان نمیآید و دوست ندارند آنها را تماشا کنند، در موضع ضعف قرار گرفته و تجربه بازی برایشان سختتر خواهد شد.
اما در هر حال، به نظر نمیرسد سونی بخواهد در این مورد ریسک کرده و جایگاه فعلی خود را در بازار کنسولهای بازی به خطر بیندازید. بنابراین، میتوانیم امیدوار باشیم که هر تغییری هم که در حال رخ دادن باشد، کاملاً تدریجی بوده و بازخورد گیمرها را مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آیا اضافه کردن تبلیغات به بازیها حرکت درستی است؟
سونی به دنبال اضافه کردن تبلیغات به بازیهای پلی استیشن است تا توسعه دهندگان را تشویق به ساخت بازیهای رایگان برای کنسولهایش کند. اقدامی که در صورت اجرای صحیح، در نهایت میتواند فروش کنسولهای پلی استیشن را نیز افزایش دهد. بازیهای رایگان پلی استیشن تا پایان سال 2022 احتمالاً چهرهای متفاوت به خود خواهند گرفت اما تا زمانی که تبلیغات درون بازی پررنگتر از چیزی که باید باشد نشده و روند گیمپلی را تحت تأثیر قرار ندهد، نه تنها هیچ ضرری نخواهد داشت بلکه میتواند باعث رونق گرفتن هر چه بیشتر صنعت بازیهای ویدیویی شود.
نظر شما چیست؟ آیا با اضافه شدن تبلیغات به بازیها و در نتیجه آن، بیشتر شدن تعداد عناوین رایگان پلی استیشن موافق هستید؟ نظرات خود را حتماً از طریق بخش کامنتها با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.