کشور کانادا به لطف اقتصاد پویا و فرصتهای شغلی فراوانی که دارد، میعادگاه مدیران، کارآفرینان و افراد علاقمند به دنیای کسب و کار از سرتاسر جهان است. به همین دلیل است که بسیاری از برنامههای مهاجرتی این کشور در زمینه راهاندازی کسب و کارهای کوچک و بزرگ و همچنین سرمایهگذاری بوده و هر سال برنامههای جدید مختلفی در همین زمینهها معرفی میشود. ولی برای شروع و ورود به دنیای پرماجرای کارآفرینی در کانادا باید کارهای زیادی انجام دهید. از نوشتن بیزینس پلن گرفته تا جذب سرمایه و استخدام کارمند.
کشور کانادا در سالهای اخیر به لطف سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی که بیشتر توسط کمپانیهای بزرگی از جمله گوگل و آمازون صورت گرفته است، رو به رشد بوده، تا جایی که در چند سال آینده در تورنتو، یکی از پرجمعیتترین شهرهای کانادا که در استان انتاریو واقع شده است، شاهد شهر هوشمند گوگل در کنار خط ساحلی دریاچه انتاریو در مرکز شهر تورنتو خواهیم بود.
دیجیرو در این مطلب بطور کامل و قدم به قدم به شما میگوید که در کانادا چطور باید کسب و کار خودتان را پایهگذاری کنید و روز به روز پلههای موفقیت را طی نمایید. با ما همراه باشید تا سفری داشته باشیم به دنیای کسب و کارها در کانادا.
قدم اول: کسب و کار خود را با یک ایده خوب شروع کنید
در کانادا هم مثل کشورهای دیگر باید کسب و کار خود را با یک ایده خوب و منطقی شروع کنید. تحقیق کنید و اندازه بازار و تعداد حدودی مشتریهای خودتان را تخمین بزنید. از خودتان سوال بپرسید که ایده شما قرار است کدام مشکلات را حل کند و چه خدماتی را ارائه دهد. اگر پاسخهای خوب و درستی برای این سوالها داشتید، یعنی این که ایده شما ارزشمند است.
قدم دوم: بیزینس پلن خود را آماده کنید
نوشتن بیزینس پلن برای هر کسب و کاری در هر کشوری ضروری است و باید یکی از اولین اقدامهای شما برای ورود به دنیای کسب و کار باشد. فرقی ندارد استارتآپ دارید یا کسب و کار، داشتن یک بیزینس پلن درست و اساسی لازمه حرکت شما به سمت جلو است. در سالهای اخیر شاهد انواع مختلفی از بیزینس پلنها با سبکهای مختلفی هستیم، ولی در کانادا مهمترین استفاده شما از بیزینس پلن این است که در آن به عنوان نقشه راه استفاده کنید و برای جذب سرمایهگذاری یا وام بیزینسی به بانک یا شرکتهای مرتبط بروید.
قالبهای آماده بیزینس پلن در کانادا را میتوانید از وبسایت canada.ca دانلود کنید. همچنین در این وبسایت مقالات و نکات مهمی درباره راهاندازی کسب و کار در کانادا پیدا میشود. این وبسایت رسمی است و برای دولت کاناداست.
قدم سوم: یک اسم خاص و خوب برای کسب و کارتان انتخاب کنید
زمانی که میخواهید اسمی برای کسب و کارتان انتخاب کنید، این دو نکته را رعایت کنید:
- اسم انتخابی شما باید قابلیت مارکتینگ و رشد در میان برندهای دیگر را داشته باشد.
- از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد و قبلا به اسم شرکت یا شخص ثبت نشده باشد.
فرقی ندارد که شما میخواهید یک استارتآپ، کسب و کار کوچک یا یک شرکت تجاری بزرگ را ثبت کنید. استفاده از اسم خوب تاثیر زیادی بر روی کسب و کار شما در کانادا خواهد گذاشت.
قدم چهارم: نوع مالکیت کسب و کارتان را مشخص کنید
در کانادا برای مشخص کردن نوع مالکیت کسب و کارتان چهار گزینه پیش رو دارید:
۱) sole proprietorship یا مالکیت یگانه
۲) partnership یا شراکت
۳) corporation یا شرکت سهامی
۴) cooperative یا شرکت تعاونی
شما باید با استفاده از تجربه خود یا با کمک گرفتن از یک مشاور کسب و کار، نوع شرکت خود در کانادا را انتخاب کنید. پیشنهاد ما این است که در کانادا همیشه از افراد متخصص در حوزههای مختلف برای انجام کارهای خود کمک بگیرید.
قدم پنجم: کسب و کار خود را بطور رسمی به ثبت برسانید
همه کسب و کارها در کانادا قبل از شروع به کار رسمی، باید به ثبت برسند و اسمی برای خودشان داشته باشند. در طول مراحل ثبت کسب و کار، اسم انتخابی شما بررسی میشود و به نام خودتان به ثبت میرسد. البته این اجازه را دارید تا امتیاز کسب و کار و نام تجاری خود را به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت کنید.
قدم ششم: برای کسب و کار تازه خود جذب سرمایه کنید
بانکها، موسسات تجاری و مالی و شرکتهای مختلفی در اقصی نقاط کانادا میتوانند برای جذب سرمایه مناسب باشند. هرکدام از آنها نیازمندیهای مختلفی دارند و برای پرداخت کمک مالی، از شما موارد گوناگونی را درخواست میکنند. همانطور که کمی پیشتر در همین مقاله گفته شد، داشتن بیزینس پلن یکی از مهمترینهاست. به یاد داشته باشید که این بانکها و موسسات بیزینس پلن شما را به دقت بررسی میکنند تا ببینند سودهی شما برای خودتان و آنها چقدر بوده و آیا کسب و کار شما ارزش سرمایهگذاری دارد یا نه.
برای انجام این کار هم میتوانید از افراد متخصص در حوزههای مالی، کسب و کار و وام در کانادا کمک بگیرید.
قدم هفتم: بیزینس لایسنس بگیرید
هرچند راهاندازی بیشتر کسب و کارهای سنتی در کانادا نیاز به لایسنس ندارند، ولی کسب و کارهای جدید و مدرن مثل کلینیکهای بهداشتی و درمانی، دفاتر حقوقی و دفاتر املاک نیاز به لایسنس دارند. این لایسنسها توسط کالجها، دانشگاهها و موسسات آموزشی مجاز به درخواست کنندگان اهدا میشود. برای گرفتن لایسنس باید هزینه کنید، در کلاسها حضور داشته باشید و در امتحانها قبول شوید.
قدم هشتم: ثبت نام برای مالیات کالاها و خدمات یا مالیات بر فروش (GST/HST)
اگر درآمد ناخالص کسب و کار جدید شما بیش از ۳۰ هزار دلار در سال است، باید برای ارائه مالیات بر فروش (GST/HST) اقدام کنید. حتی اگر در شروع، درآمد کسب و کار شما زیاد نیست و کمتر از ۳۰ هزار دلار پول درمیآورید، بهتر است برای ارائه مالیات بر فروش (GST/HST) اقدام کنید تا بتوانید از اعتبارهای مالیاتی یا Input Tax Credits استفاده کنید.
قدم نهم: برای مالیات بر فروش استانی یا Provincial Sales Tax اقدام کنید
در کانادا برخی از استانها ار قوانین دولت فدرال برای مدیریت و رسیدگی به مالیاتها تبعیت نمیکنند و سیستم مالیاتی خاص خودشان را در کنار سیستم مالیاتی دولت فدرال کانادا راهاندازی کردهاند. این مالیاتهای بر فروش توسط دولت هر استان مدیریت میشود و در فصل حسابرسی به کسب و کارها و یا برخی از شهروندان که بیشتر مهاجر تازهوارد هستند، بازگردانده میشود.
برای مثال اگر کسب و کار خود را در استانهای منیتوبا، ساسکاچوان یا بریتیش کلمبیا راهاندازی میکنید، باید به عنوان collector of provincial sales tax یا PST اقدام کنید. اگر هم در کبک میخواهید فعالیت خود را آغاز کنید باید برای Quebec Sales Tax یا QST اقدام کنید.
قدم دهم: کارمند و نیروهای متخصص استخدام کنید
استخدام نیروهای جدید برای کسب و کارتان شاید اولویت شما برای شروع نباشد، ولی استخدام این افراد کمک زیادی به رشد و ارتقای سطح کسب و کار شما میکند. برای نیروهای خود حقوق و دستمزد یا payroll رد کنید و همه اطلاعات مورد نیاز به را اداره دارایی کانادا یا CRA ارسال کنید. این کار هم به نفع کسب و کار شماست و هم به نفع کارمندانتان. همیشه افرادی را استخدام کنید که دارای کارت اقامت یا حق شهروندی کانادا هستند. البته افرادی که با ویزاهای کاری، تحصیلی یا استارتآپ به کانادا میآیند هم اجازه کار دارند، ولی محدودیتهای مختلفی شامل حال آنها میشود. برای مثال افراد دارای ویزای تحصیلی کانادا تنها میتوانند در طول هفته حدود ۲۰ ساعت در ماههای تحصیلی و بطور تمام وقت در ماههای تعطیل کار کنند و کسب درآمد داشته باشند.
شما به عنوان کارآفرین و صاحب کسب و کار باید کارمندان خود را بیمه کنید. هینه بیمه بین شما و هر کارمند تقسیم و هر ماه باید پرداخت شود.
قدم یازدهم: توجه ویژهای به انواع بیمههای کسب و کار داشته باشید
همانطور که از قدیم گفتهاند، حادثه خبر نمیکند. شاید یک شوک اقتصادی باعث شود که شما کسب و کارتان را از دست بدهید و متحمل هزینههای زیادی شود. برای جلوگیری از این دست اتفاقها میتوانید بخشهای مختلف کسب و کارتان را بیمه کنید. خوشبختانه صدها نوع بیمه مختلف برای کسب و کارها در کانادا در دسترس است و شما میتوانید از یک مشاور بیمه کمک بگیرید.
قدم دوازدهم: برای کسب و کار خود برنامهریزی داشته باشید و سابقه خوبی به جای بگذارید
داشتن کسب و کاری با سابقه خوب باعث میشود در آینده از دولت کانادا مزایای بیشتری بگیرید و همچنین راحتتر برای گسترش کسب و کار خود وام بگیرید یا جذب سرمایه کنید. برای شروع باید یک حساب بیزینسی در بانک باز کنید و مثل هر کسب و کاری در کانادا حسابدار شخصی برای کسب و کارتان داشته باشید. یک حسابدار خوب همه درآمد و مخارج شما را کنترل میکند و در امور مالی مشاور شما خواهد بود تا مبادا با مشکلی روبرو شوید.
قدم آخر: برای کسب و کارتان تبلیغ کنید و وارد دنیای مارکتینگ شوید
هر کسب و کاری برای پیدا کردن مشتریهای بیشتر نیاز به تبلیغات حرفهای و هوشمند دارد. در دنیای امروز بیشتر کارآفرینها فضای اینترنت را انتخاب میکنند. در کانادا هم طی سالهای اخیر تعداد زیادی از کسب و کارهای نوپا و رو به رشد وارد دنیای اینترنت شدند و در وبسایتها و اپلیکیشنها از انواع تبلیغات بهره میبرند. شما هم میتوانید در بازار داغ تبلیغات اینترنتی کانادا وارد شوید و کسب و کارتان را تبلیغ کنید.