محبوبیت خودروهای الکتریکی روز به روز در حال افزایش است، اما با این حال، این فناوری همچنان بسیار گران بوده و از دسترس اغلب خریداران خارج است. با اینکه برخی از تولیدکنندگان چینی مانند BYD در حال کار بر روی مدلهای مقرون به صرفهتر برای تغییر این وضعیت هستند، اما تلاشهای آنها تاثیری بر بازارهای اروپایی و آمریکا ندارد. در چنین شرایطی خبر رسیده که خوشبختانه تسلا راه حلی برای مشکل خودروهای برقی مقرون به صرفه دارد. با دیجی رو همراه باشید.
استفاده تسلا از باتریهای آهنی برای کامیونهای نیمه الکتریکی و خودروهای برقی مقرون به صرفه
تسلا اخیراً اعلام کرده که قصد دارد از فناوری باتریهای لیتیوم فسفات آهن (LFP) در کامیونهای نیمه الکتریکی و خودروهای برقی مقرون به صرفه خود استفاده کند. ایلان ماسک، مدیر عامل این شرکت، همواره مدافع سرسخت باتریهای LFP بوده که عمدتاً توسط شرکتهای چینی تولید میشوند. در ماه مارس، ماسک اظهار داشت که «اکثریت قریب به اتفاق کارهای سنگین در زمینه برقیسازی بر عهده سلولهای باتری مبتنی بر آهن خواهد بود.»
تسلا در جدیدترین شماره از Master Plan که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داده که باتریهای LFP برای کامیونهای الکتریکی سنگین “کوتاه برد” که “نیمه سبک” نامیده میشوند، استفاده خواهند شد. البته، این شرکت هنوز جزئیات بیشتری از جمله تاریخ عرضه را برای این نوع خودروهای الکتریکی ارائه نکرده است. در دسامبر سال گذشته، تسلا عرضه کامیونهای نیمه الکتریکی خود با برد رانندگی 500 مایلی در هر بار شارژ را که از باتریهای مبتنی بر نیکل استفاده میکنند، آغاز کرد. این خودروساز پیش از این نیز برنامههایی را برای عرضه مدلهایی با برد 300 مایلی اعلام کرده بود.
خودروهای الکتریکی کوچک تسلا هم قرار است در آینده از باتریهای LFP با ظرفیت 53 کیلووات ساعت در مقایسه با ظرفیت 75 کیلووات ساعتی مدل Y و مدل 3 کنونی استفاده کنند. این شرکت همچنین قصد دارد هزینه تولید خودروهای آینده خود را که در کارخانههای مکزیک و برخی کشورهای دیگر تولید میشوند، تا 50 درصد کاهش دهد. تسلا تلاش میکند تا از باتریهای LFP در خودروهای سایز متوسط خود، یعنی مدل 3 و مدل Y نیز استفاده کند، اما هنوز هیچ جدول زمانیای برای این کار ارائه نکرده است. در حال حاضر، این شرکت در اکثر خودروهای مدل 3 و مدل Y خود که در ایالات متحده فروخته میشوند، از باتریهای مبتنی بر نیکل استفاده میکند.
طرفداران فن آوری LFP، از جمله شخص ایلان ماسک، استدلال میکنند که فراوانی و هزینه کمتر آهن باعث میشود تا مزایای باتریهای LFP در مقایسه با معایبی که باعث شده پذیرش آنها در سطح جهانی محدود شود، بیشتر باشد. درست است که این باتریها بزرگتر و سنگینتر هستند و معمولاً انرژی کمتری نسبت به باتریهای مبتنی بر نیکل نگه میدارند و در نتیجه برد کوتاهتری دارند، اما با این حال، سلولهای LFP در مقایسه با سلولهای مبتنی بر نیکل، خطر آتش سوزی کمتری دارند. تسلا در حال حاضر باتریهای LFP مورد نیاز خود را از شرکت چینی Contemporary Amperex Technology که هیچ کارخانهای در ایالات متحده ندارد، تامین میکند. البته، تامین کننده کرهای تسلا، یعنی شرکت LG Energy Solution هم برنامههایی برای تولید باتریهای LFP در کارخانه خود در آریزونا دارد.