معمولاً حریم خصوصی گوگل به عنوان یک کسب و کار و حریم خصوصی کاربران این کمپانی زنجیرهای به هم متصل هستند. بسیاری از خدماتی که گوگل به کاربرانش ارائه میدهد رایگاناند اما این شرکت در ازای نمایش تبلیغات به کاربرانش پول دریافت میکند. و برای جذب تبلیغدهندگان، این غول جستجوی اینترنتی باید آنها را راضی کند که تبلیغاتشان را به کاربرانی نشان خواهد داد که تبلیغ مورد نظر برایشان جالب باشد. گوگل چطور این کار را میکند؟ خب، گوگل فعالیتهای آنلاین شما را دنبال میکند، از جست و جوهای شما گرفته تا موسیقی مورد علاقهی شما و ویدیوهایی که تماشا میکنید، اپهایی که نصبشان میکنید و تبلیغاتی که دوستشان دارید، و محصولاتی که از همه بیشتر در فروشگاههای آنلاین و ارائهدهندگان خدمات به بررسی آنها میپردازید، همه و همه جمعآوری میشوند.
اما تقریباً همهی ما از این موضوع با خبریم و یاد گرفتهایم که با آن کنار بیاییم، تنها امیدمان نیز این است که وقتی رباتها به اندازهی کافی هوشمند شدند از گوگل به عنوان پایگاه اطلاعاتیشان استفاده نکنند. خب البته امید دیگری نیز هست، بعضی از سازمانهای وابسته به دولتها و همچنین سازمانهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان وجود دارند که فعالیتهای کمپانیها را تحت نظر میگیرند و وقتی که پای حریم شخصی به میان میآید به طرفداری از مصرفکنندگان وارد میدان میشوند.
دو سازمان Consumer Watchdog و Privacy Rights Clearinghouse نمونهای از این سازمانها هستند که اخیراً توجه کمیسیون فدرال مبادلات را به تغییرات حریم شخصی گوگل جلب کردهاند. تغییراتی که در ژوئن به انجام رسیده بود و با موافقت با آن اعلام میکردید که مایلید که گوگل بتواند اطلاعات جمعآوری شده از فعالیتهای آنلاین شما را با هم ترکیب کند و در سرویس تبلیغاتی DoubleClick آنها را مورد استفاده قرار دهد. با چنین کاری گوگل قادر خواهد بود بهتر تشخیص دهد که کاربران چه سلایق و رفتارهایی دارند و سپس از این اطلاعات برای ارائهی خدمات تبلیغاتی خود استفاده کند.
آن طور که گفته میشود، در سال 2007 و با خرید DoubleClick توسط گوگل، این شرکت اعلام کرد که از ترکیب اطلاعات خود برای این شبکهی تبلیغاتی استفاده نخواهد کرد اما حالا دیگر به این حرف خود پایبند نیست.
شاید بگویید که «این تغییرات به کاربران گفته شده است و کاربرانی که از گوگل استفاده میکنند با آن موافقت کردهاند». در جوابتان نمیخواهیم از عبارت کلیشهای «اما کسی این متنها را نمیخواند» استفاده کنیم. این فعالان حقوق مصرفکننده ادعا میکنند که گوگل به اندازهی کافی این تغییرات را برای کاربر شفافسازی نکرده است و خیلی از کاربران بدون اینکه دقیقاً بدانند گوشیشان برای چه چیزی از آنها اجازه میخواهد روی «اجازه دادن» تپ کردهاند.
کمیسیون فدرال مبادلات اعلام کرده است که در حال بررسی این اتهامات است. اگر این کمیسیون تشخیص دهد که گوگل اطلاعات گمراهکنندهای در اختیار کاربران خود قرار داده است و پای خود را از خطر قرمزهای حریم شخصی فراتر گذاشته است، این فعالان حقوق مصرفکنندگان میگویند که گوگل مجبور خواهد شد سود حاصل از خدمات تبلیغاتی خود از ماه ژوئن تا به حال را نادیده بگیرد.