اینکه گوشی هوشمندی بتواند به طور مداوم نگاه کاربر را تعقیب کرده و محل توجه وی را شناسایی کند، یکی از رویاهای شرکتهای تبلیغاتی است. زیرا با محقق شدن این امر به آسانی میتوان نقاط ضعف و قوت یک آگهی، اپلیکیشن یا وب سایت را تشخیص داده و از آن در جهت بهبود کارایی استفاده کرد. با اینکه این رویا کمی دست نیافتنی به نظر میرسد، اما طبق اخبار منتشر شده اپل قصد دارد در محصولات آینده خود به این ایده جامه عمل بپوشاند.
یکی از توسعه دهندگان به نام Guilherme Rambo با بررسی کدهای فریم ویر HomePod که از چند وقت پیش به بیرون درز کرده، متوجه شده پرچمدار آینده اپل ممکن است به تکنولوژی ردیابی چشم کاربر مجهز بوده و بتواند نگاه کردن به بخشهای مختلف صفحه نمایش را تشخصی دهد.
آنچه این توسعه دهنده به آن اشاره کرده، دستهای کد به نام “Observer Awareness Observation” است، که به نظر میرسد جهت کنترل حجم صدای اعلانها کاربرد خواهد داشت. البته با توجه به شایعات اخیر در مورد فناوری تشخیص چهره سه بعدی آیفون 8، امکان ردیابی نگاه کاربر نیز تقریباً منطقی به نظر میرسد.
البته با این وجود هنوز هیچ نشانهای از اینکه اپل قصد دارد این امکان را در اختیار توسعه دهندگان اپها قرار دهد یا نه، وجود ندارد. ممکن است این شرکت ویژگی مذکور را به صورت قفل شده نگه دارد و از آن تنها برای ارتقاء برخی کارکردهای سیستم عامل گوشی استفاده نماید. نکته دیگری هم که در این بین وجود دارد این است که در صورت پیاده سازی چنین طرحی، اپل مطمئناً مورد شکایت طرفداران حفظ حریم خصوصی قرار خواهد گرفت و باید برای این مسئله نیز چارهای بیندیشد.