خبرگزاری بلومبرگ به تازگی تحلیلی از هزینههای برنامههای کاربردی در سال 2023 منتشر کرده که نشان دهنده افزایش 11 درصدی درآمد اپلیکیشنها است. استقبال زیاد کاربران از پلتفرمهای ویدیویی موجب این افزایش درآمد شده، در حالی که درآمد بازیها نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است. این دادهها نشان میدهند تیک تاک با رسیدن به بیش از 10 میلیارد دلار درآمد درون برنامهای، اولین برنامهای شد که به این حد نصاب دست پیدا میکند.
تیک تاک این دستاورد بزرگ را به واسطه استفاده از یک سیستم ویژه در پلتفرم خود به دست آورده که به کاربران اجازه میدهد به تولید کنندگان محتوا و استریمرهای محبوب خود پاداش بدهند. محققان بازار معتقدند که این رسانه اجتماعی تحت مالکیت ByteDance موفق شده کلید موفقیت درآمدزایی در حوزه موبایل را به دست آورد.
تا پیش از این کاربران موبایل بیشترین هزینه را در داخل بازیها صرف میکردند، اما در سال 2023 این برنامههای کاربردی بودند که مورد استقبال قرار گرفتند و کاربران پول بیشتری را برای استریمینگ، محتوای تولیدشده توسط کاربران دیگر و برنامههای دوستیابی پرداخت کردند. با این حال، بزرگترین منبع درآمد در بخش موبایل همچنان تبلیغات است و دو سوم درآمد این بخش را تبلیغات تشکیل میدادند که مجموعاً ارزش آن به 362 میلیارد دلار رسیده و 8 درصد بیشتر از سال 2022 است.
کاربران در سال 2023 همچنان بیشترین زمان را در گوشیهای هوشمند خود سپری کردند. طبق تحلیلهای انجام شده، اندونزی بالاترین رتبه را در میان کشورها با میانگین بیش از 6 ساعت در روز برای هر نفر داشت. این میانگین در 10 بازار اصلی دنیا به 5 ساعت استفاده روزانه از برنامههای کاربردی در هر روز رسید و هزینه کردن در آنها نیز 3 درصد افزایش یافت.
پردانلودترین برنامهها در سال گذشته میلادی، Shein و Temu بودند که Temu پردانلودترین برنامه در 125 بازار دنیا بود. در جاهای دیگر، با اتمام دوره همهگیری کرونا، بخشهای مسافرت و خرید بلیت دوباره احیا شدند. بر اساس دادهها، برنامههای هوش مصنوعی نیز تا اواخر 2023 به بیش از 10 میلیارد دلار درآمد ماهانه از طریق پرداختهای درون برنامهای دست یافتند.