پس از نزدیک به دو سال که از ورود کنسولهای نسل جدید میگذرد، اکنون مشکلات عرضه تا حدودی برطرف شده و میتوانید پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس را تهیه کنید. البته، خرید این کنسولها به تنهایی ممکن است جوابگو نباشد و برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده و لذت را از بازیهای نسل جدید ببرید، باید یک تلویزیون 4K مناسب هم داشته باشید.
تلویزیونهای 4K این روزها به وفور در بازار یافت میشوند و خرید آنها کار سختی به نظر نمیرسد، اما مشکل اینجاست که هر تلویزیونی ویژگی مناسب برای استفاده حداکثری از پتانسیلهای پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس را ندارد. در واقع، یک ویژگی خاص وجود دارد که برخی از تلویزیونهای 4K ارزان ممکن است آن را نداشته باشند و آن هم چیزی نیست جز نرخ تازهسازی متغیر یا VRR.
VRR یا نرخ تازهسازی متغیر چیست؟
پیشاپیش از ارائه توضیحاتی که شاید برای برخی از شما واضح به نظر برسند پوزش میطلبیم، اما برای درک درست VRR، باید اطلاعاتی از جنبههای فنی نمایش تصاویر داشته باشید. اولاً، هر نمایشگری دارای نرخ تازهسازی است و منظور از آن، تعداد دفعاتی است که یک صفحه نمایش میتواند در هر ثانیه خود را بازخوانی کرده و یک تصویر جدید نشان دهد. نرخ تازهسازی با واحد هرتز اندازهگیری میشود و حداقل نرخ تازهسازی مطلقی که در تلویزیونها یا مانیتورهای موجود در بازار پیدا میکنید 60 هرتز است. تلویزیونهای سطح بالاتر میتوانند تا 120 هرتز برسند که باعث هر چه واقعیتر شدن ویدیوها میشود. اما اگر میخواهید از محتوایی با وضوح 4K و نرخ تازهسازی 120 هرتز لذت ببرید، به تلویزیونی با درگاه HDMI 2.1 ویژه و کابل HDMI 2.1 نیاز خواهید داشت و هنگام خرید تلویزیون حتماً باید به آن توجه کنید.
با توجه به همین نکته آخر، هر کدام از بازیهای پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس دارای نرخ فریم مخصوص به خود هستند و منظور از آن نیز تعداد فریم هایی است که میتواند در یک ثانیه نمایش دهد. این روزها اکثر بازیها روی 30 یا 60 فریم در ثانیه (FPS) قفل میشوند. در واقع، اکثر بازیهای کنسولی این امکان را به شما میدهند که از بین حالتهای گرافیکی که در برخی موارد 30، 60 یا حتی 120 فریم بر ثانیه را هدف قرار میدهند، یکی را انتخاب کنید. اما از آنجایی که بازیهای ویدیویی پویا هستند و در لحظه پردازش میشوند، ممکن است اتفاقاتی که در جریان بازی رخ میدهد باعث بالا و پایین شدن لحظهای نرخ فریم شود.
بیشتر بخوانید:
وقتی این اتفاق میافتد، شاهد لگ در بازیها خواهیم بود که به تجربه آن بسیار لطمه میزند. در واقع، حتی یک چشم غیرمسلح هم میتواند متوجه شود که چند ثانیه پس از انجام یک کار سنگین از نظر گرافیکی (مانند اتفاق افتادن انفجارهای بزرگ یا حضور ناگهانی حجم زیادی کاراکتر در محیط)، ناگهان تصویر متلاطم و بازی کند میشود. این مشکلات در اصل به دلیل افت نرخ فریم بازی هستند و ربطی به نرخ تازهسازی تلویزیون ندارند اما عدم مطابقت نرخ فریم با نرخ تازهسازی به نوبه خود باعث بریدگی تصویر میشود. چنین اتفاقی حتی میتواند در بازیهای نسل بعدی مانند Rainbow Six: Siege که از حالت 120 فریم در ثانیه پشتیبانی میکنند نیز رخ دهد. در واقع، هر قدر هم که بازیها نرخ فریم بالاتری را هدف دهند، نمیتوانند همیشه و در تمام طول بازی آن را ثابت نگه دارند.
اینجاست که VRR وارد میشود. در حالی که بیشتر نمایشگرها نرخ تازهسازی ثابت و مشخصی دارند، تلویزیونهای مجهز به VRR میتوانند به طور پویا نرخ تازهسازی را بالا و پایین کنند تا با آنچه روی صفحه اتفاق میافتد مطابقت داشته باشد. با انجام این کار، آن مشکلات عملکردی که در تلویزیونهای بدون VRR مشاهده میکنید، میتوانند به شکلی جادویی از بین بروند یا حداقل کاهش پیدا کنند. بنابراین، اگر یک بازی با هدف دستیابی به نرخ 120 فریم در ثانیه تولید شده اما نمیتواند آن را همواره ثابت نگه دارد، VRR وارد عمل میشود و با مطابقت دادن نرخ تازهسازی تلویزیون با نرخ فریم لحظهای بازی، مشکلات بریدگی تصویر را برطرف میکند. به عبارت دیگر، VRR باعث میشود بازیهای جدید در تلویزیونهایی که از این قابلیت پشتیبانی میکنند، روانتر به نظر برسند و لذت بیشتری داشته باشند.