در میان تاخت و تاز گلکسی نوت 10، آیفون 11 و درز تصاویر پیکسل 4، به داستان برندی قدیمی و فراموش شده در صنعت موبایل امروز می پردازیم که هفته گذشته با معرفی یک گوشی میان رده گرانقیمت شاید دوباره توجه طرفداران قدیمی اندروید کلاسیک را به خود جلب کرد. این گوشی برای عرضه در اروپا آماده میشود و به نوعی نشان میدهد که اچ تی سی هنوز زنده است.
شرکت اچ تی سی چند سالی است که در آستانه سقوط قرار دارد و ماهها و سالهاست که زیان میبیند و با وجود اینکه از معرفی آخرین گوشی پرچمدار آن بیش از یک سال میگذرد و هیچ پرچمدار یا دنبالهای از آن منتشر نشد دستگاههای متوسط مانند Desire 19+ یا محصولات کاملاً عجیب مانند Exodus 1s برند تایوانی را در جهان موبایل نگه داشتهاند. شاید از خود این سوال را بپرسید که چرا این شرکت هنوز میخواهد در بازار تجارت موبایل بماند. بدیهی است که اچ تی سی همانند سالهای 2010 و 2011 توان رقابت با اپل و سامسونگ را ندارد اما دلیل ماندن این شرکت در کسبوکار موبایل چیست که آن را از ترک این بازار منع میکند. با دیجی رو همراه باشید.
فناوری 5 جی روند رقابت در صنعت موبایل را تغییر میدهد
شاید در حال حاضر چنین عقیده و احساسی وجود نداشته باشد اما فناوری و شبکه 5 جی دیر یا زود صنعت موبایل را کاملاً تغییر می دهد. تعدادی از شرکتهای تحقیقاتی بازار پیش بینی میکنند که وقتی شبکه های 5جی گسترش یابد و سرعت دانلود به ارقام شگفتانگیزی که حامل ها پیش بینی کردهاند نزدیکتر شود، بار دیگر عرضه و فروش گوشیهای هوشمند رو به رشد میگذارد. وقتی این دوره گذار اتفاق بیفتد و گستردگی اتصال 5 جی به اندازه اتصال 4 جی ال تی ای در چند سال گذشته برسد نمودار رهبر بازار ممکن است بسیار متفاوتتر از آن چیزی باشد که در حال حاضر میبینیم و جای شرکتها با هم عوض شود. شاید این فرصت نهایی برای اچ تی سی باشد. همچنین، با وجود اینکه بسیاری ممکن است این شرکت را به دلیل انتشار یک هاب 5 جی مسخره کنند آن هم وقتی بسیاری از رقبا گوشی های 5 جی عرضه میکنند اما در واقع این کار شروع بدی برای این شرکت نیست.
هاب 5 جی اچ تی سی که با همکاری شرکت اسپرینت ساخته شد رابطه نزدیک این شرکت با یکی از بزرگترین شرکتهای حامل آمریکا را حفظ میکند که با ادغام با T-Mobile میتواند بزرگتر هم شود. در واقع، شایدبه خاطر نداشته باشید اما HTC اولین گوشی 4 جی اسپرینت را در سال 2010 و اولین گوشی 4جی ال تی ای ورایزون را یک سال بعد به بازار عرضه کرد. از آن زمان به بعد اوضاع بارها تغییر کرده اما بعید است که حامل های آمریکایی به این زودی با نیروهای OEM چین وارد همکاری شوند و قطعاً نگاه خود را به شریک قدیمی مورد اعتمادی مانند HTC معطوف کنند.
طبق گفته شرکت Counterpoint Research، اچ ام دی گلوبال بین ماههای آوریل و ژوئن سال 2019، چیزی حدود 4.8 میلیون گوشی هوشمند برند نوکیا را در سرتاسر جهان به فروش رساند. این رقم شاید چندان چشمگیر نباشد اما بهتر است بدانید که برند نوکیا درست سه سال پیش در وضعیت حتی بدتری نسبت به HTC قرار داشت. اما یک استارتاپ کوچک فنلاندی آمد و در واقع نوکیا را از مرگ نجات داد. در همان زمان، نوکیای جدید به سرعت خود را با روندهای جدید تطبیق داد و مجموعهای از گوشیهای هوشمند کاملاً جدید با اندروید جدید ، مشخصات قابل قبول و قیمت های بالا را منتشر کرد. پس از چند سال درنگ و آزمایشهای عمدتاً ناکام ، HTC انتظار دارد که با احیای وایلدفایر برای مخاطبان جدید و کم درآمد چیزی مشابه را امتحان کند. این کار بهترین ایده این شرکت در طولانی مدت است اما امیدواریم 4 مدل آینده وایلدفایر به همان مشکلاتی که نسخه های اخیر دیزایر از آن رنج می برند، گرفتار نشود.
بازار به تنوع و اصالت نیاز دارد
این گوشیها به جای اینکه یک گوشی مقرون به صرفه معمولی باشند باید یک گوشی مقرون به صرفه عالی و جذاب باشند و اندروید استوک را اجرا کنند تا خطرات پشتیبانی نرم افزار ضعیف را به حداقل برسانند. اگر HTC به جای تولید سطح گوشیهای میان رده و رده بالا روی گوشیهای مقرون به صرفه جذاب تمرکز کند میتواند دوباره به مسیر بازگردد و بازگشتی نو داشته باشد. شاید اچ تی سی از بلک بری تقلیید کند و سعی کند خاطرهی کیبوردهای فیزیکی را نیز زنده کند. از این گذشته، پروژههای FF (x) tec Pro1 و Unihertz Titan نشان میدهد که هنوز هم علاقه زیادی به کیبوردهای QWERTY وجود دارد. اکنون یک HTC Dream مدرن را با یک کیبورد سخت افزاری کشویی ، صفحه لمسی و نسخه جدید اندرویدی تصویر کنید.
با وجود همه نقصها و کاستیهای اچ تی سی نمیتوان این شرکت را به خاطر داشتن رفتاری محتاطانه در امور مقصر دانست. اچ تی سی شرکتی است که اولین گوشی اندرویدی جهان را منتشر کرد؛ همان شرکتی که قبل از محبوبیت دوربینهای دوگانه آنها را در گوشی خود تعبیه کرد و اکنون به نظر می رسد روی فناوری بلاکچین در گوشیهای خود قمار کرده است. هرچند بازدهی این پروژه در آیندهای نزدیک بعید به نظر میرسد و زمان و هزینه برای اچ تی سی زودتر از اینها به پایان برسد. از این گذشته ، این شرکت در ژوئیه 2019 مبلغ 14 میلیون دلار از سود حاصل از گوشیهای هوشمند و هدستهای واقعیت مجازی کسب کرد. این مقدار درآمد برابر با میزان درآمد یک ساعت اپل از فروش آیفونها در سه ماهه دوم تقویم سال میباشد. بنابراین اچ تی سی دیگر نمی تواند از پس خطرات اساسی برآید. اما کاری که قطعاً میتواند انجام دهد ، دادن مجوز این شرکت به شرکتی است که مایل است ضمن احترام به میراث اچ تی سی و حفظ روابط خود با شرکای اصلی آمریکایی، چیزهای جدیدی را امتحان کند. شاید رویایی بیش نباشد اما بین پنج فروشنده برتر گوشیهای هوشمند دنیا و بقیه شرکتها شکافی بسیار بزرگ وجود دارد و تنها با یک طرح بلندپروازانه و برنامهای مناسب میتوان این شکاف و فاصله را کم کرد.
سینا عطائی تو ترنجی اینو به اسم خودش گذاشته سایتش ????