مؤسسه آماری Strategy Analytics گزارش سه ماهه خود در مورد بازار گوشیهای هوشمند اروپا را منتشر کرده و نکته جالب توجه اینکه این بازار یک حاکم جدید پیدا کرده است! شیائومی در سه ماهه دوم 2021 توانسته با پشت سر گذاشتن سامسونگ و با 25.3 درصد از سهم بازار، پرفروشترین برند گوشی در اروپا لقب بگیرد. البته، غول کرهای با فاصله بسیار اندکی در جایگاه دوم قرار گرفته و تحلیلگران پیشبینی میکنند رقابت بین شیائومی و سامسونگ همچنان در ماههای آتی نیز داغ خواهد بود.
شرکت | حجم عرضه (میلیون) | سهم بازار در سه ماهه دوم 2021 | تغییر سالانه |
شیائومی | 12.7 | 25.3 درصد | 67.1+ درصد |
سامسونگ | 12 | 24 درصد | 7- درصد |
اپل | 9.6 | 19.2 درصد | 15.7+ درصد |
اوپو | 2.8 | 5.6 درصد | 180+ درصد |
ریلمی | 1.9 | 3.8 درصد | 1800+ درصد |
دیگر تولید کنندهها | 11.1 | 22.2 درصد | 20.1- درصد |
مجموع | 50.1 | 100 درصد | 14.4+ درصد |
بوریس متودیف، از مدیران ارشد Strategy Analytics معتقد است بازار اروپا یک فصل پررونق را پشت سر گذاشته که ناشی از بهبود نسبی شرایط کرونا است. موفقیت شیائومی در این بازار بیش از همه مدیون عملکرد فوق العادهاش در روسیه، اوکراین، اسپانیا و ایتالیا بوده؛ جایی که مشتریان به شدت از گوشیهای قدرتمند و البته مقرون به صرفه سری می و ردمی استقبال کردهاند.
سامسونگ تنها شرکت در بین 5 تولید کننده برتر است که در سه ماهه دوم 2021 دچار افت شده و گوشیهای کمتری عرضه کرده است. نیل ماوستون، یکی دیگر از مدیران اجرایی Strategy Analytics، دلیل این موضوع را افزایش حضور اپل در بازار محصولات رده بالا از یک سو و قبضه بازار رده پایینها توسط فروشندگان چینی از سوی دیگر، دانسته است. برخلاف انتظارها، کمپانی کرهای نتوانست از افول هواوی نیز استفاده کرده و جایگاه خود را در بازار میانردهها تقویت کند. اما حداقل به لطف سری گلکسی A و مدلهای جدید توانسته تاحدود زیادی امیدها را زنده نگه دارد.